BMI بالای 40

BMI بالای 40


شاخص توده بدن چیست؟

شاخص توده بدن (BMI) برآورد چربی بدن بر اساس قد و وزن است. البته این شاخص چربی بدن را مستقیماً اندازه گیری نمی‌کند، اما در عوض از یک معادله برای تقریب استفاده می کند. BMI می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید وزنی ناسالم دارید یا سالم.

BMI بالا می تواند نشانه چربی بیش از حد بدن باشد، در حالی که BMI پایین می تواند نشانه چربی کم بدن باشد. هرچه BMI فرد بالاتر باشد، احتمال ابتلا به برخی شرایط جدی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت بیشتر است. BMI بسیار پایین نیز می‌تواند باعث مشکلات سلامتی، از جمله از دست دادن استخوان، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و کم خونی شود.

در حالی که BMI می‌تواند در غربالگری کودکان و بزرگسالان برای مشکلات وزن بدن مفید باشد، اما محدودیت‌هایی نیز دارد. BMI ممکن است مقدار چربی بدن را در ورزشکاران و سایر افراد با بدن بسیار عضلانی بیش از حد ارزیابی کند. همچنین ممکن است میزان چربی بدن را در بزرگسالان مسن و دیگر افرادی که توده عضلانی خود را از دست داده اند، دست کم بگیرد.

 

BMI بالای 40؛

BMI بالای 40؛ در حال حاضر آنالیز بدن برای اهداف بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم یکی از این اهداف را برشماریم می‌توانیم به استفاده از آن توسط ورزشکارانی اشاره کنیم که می خواهند مسیر پرورش و تناسب اندام را با دقت و ملاحظات بیشتری سپری کنند. البته که تمامی کارشناسان تغذیه و همچنین مربیان حرفه‌ای تناسب اندام نیز افراد را به انجام آنالیز بدن قبل از شروع تمرینات و برنامه غذایی ترغیب می‌کنند.

یکی دیگر از کاربردهای آنالیز بدن سنجش میزان توده های بدن از چربی تا عضلات است. این مورد اغلب برای تصمیم به جراحی‌های کاهش وزن مثل جراحی‌های کوچک کردن معده مانند اسیلو یا بای پس معده مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین تا به اینجا متوجه شده ایم که آنالیز بدن می‌تواند در بسیاری از مواقع اطلاعاتی از بدن را در اختیار گذارد تا بتوان با آن‌ها بهترین تصمیم برای ادامه زندگی در سلامتی را اتخاذ کرد. همانطور که می‌دانید یکی از شاخص‌های سنجش سلامتی BMI است، این شاخص می‌تواند بهترین گزینه برای سنجش افراد جهت انجام جراحی‌های کاهش وزن قرار گیرد. قطعا می دانید که بالا بودن شاخص BMI (بالای 40) می‌تواند شما را در گروه افرادی که باید جراحی‌های کاهش وزن را برای سلامتی انجام دهند، قرار دهد. در ادامه برای آشنایی با این شاخص همراه ما باشید:

تاریخچه طراحی BMI

BMI در اوایل تا اواسط دهه 1800 توسط دانشمند بلژیکی به نام Adolphe Quetelet طراحی شد. وی روش ساده‌ای را برای تعیین اضافه وزن شخص یا عدم آن تعیین کرد. برای تقریباً 200 سال، این استاندارد باقی مانده است که متخصصان پزشکی معمولاً هنگام تحقیق درباره چاقی به آن استناد می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی همچنان از این شاخص عنوان استاندارد ثبت آمار چاقی استفاده می‌کند. کار با این شاخص برای ایجاد احساس عمومی در مورد سلامتی و رفاه عمومی یک شهر یا یک کشور مفید است، اما هرگز نباید از BMI برای ارزیابی سلامت در سطح فردی استفاده شود، چراکه به سادگی نقص‌های زیادی در این ارزیابی وجود دارد.

 

درک ترکیب بدن

ما می دانیم که BMI تصویری ناقص از سلامتی و سلامتی ارائه می‌دهد. بنابراین، چگونه تصویر کامل را بدست آوریم؟ ترکیب بدن در واقع مقدار چربی، توده بدون چربی بدن و آب موجود در بدن است. بنابراین زمانی که لاغر بودن بدن را اندازه می‌گیرید، باید این عوامل را حساب کنید، نه تنها قد و وزن.

اگر به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری علاقه دارید، درصد چربی بدن و توده عضلانی بدون چربی بیش از وزن و BMI شما مهم است. ترکیب بدن را می‌توان با آنالیز امپدانس بیوالکتریک یاBIA  و به کمک دستگاه INBODY تعیین کرد که سیگنال الکتریکی را از بدن شما می‌فرستد. بر اساس نحوه تعامل این سیگنال با چربی ، عضله و سایر عناصر بدن شما ، دستگاه قادر است وزن شما را به حداقل تقسیم کند.

شاخص توده بدن برای بزرگسالان

شاخص توده بدن برای بزرگسال

بزرگسالان 20 ساله و بالاتر می‌توانند BMI خود را بر اساس دسته‌بندی‌های استاندارد وضعیت وزن زیر تفسیر کنند. این موارد برای مردان و زنان در هر سنی و از انواع بدن یکسان است:

وضعیت وزن BMI

  • زیر 18.5: کم وزن
  • 5 – 24.9: عادی
  • 0 – 29.9: اضافه وزن
  • 40: به بالا چاق

شاخص توده بدن برای کودکان

شاخص توده بدن برای کودکان

BMI بالای 40 نشان دهنده  چاقی است؛ BMI برای افراد زیر 20 سال متفاوت تفسیر می‌شود. در حالی که از فرمول یکسانی برای تعیین BMI برای همه گروه‌های سنی استفاده می‌شود، پیامدهای آن برای کودکان و نوجوانان بسته به سن و جنس متفاوت است. میزان چربی بدن با افزایش سن تغییر می‌کند. به طوری که دختران معمولاً مقدار بیشتری چربی بدن به دست می‌آورند و زودتر از پسران رشد می‌کنند.

برای کودکان و نوجوانان، CDC از نمودارهای رشد سنی Trust Source برای نشان دادن BMI به عنوان یک رتبه بندی صدک استفاده می‌کند. هر صدک BMI کودک را نسبت به سایر کودکان در همان سن و جنس بیان می‌کند. به عنوان مثال، اگر كودكی BMI داشته باشد كه در صدك 95 یا بالاتر از آن قرار داشته باشد، چاق محسوب می‌شود. این بدان معنی است که آن‌ها چربی بدن بیشتری نسبت به 95 درصد از کودکان در گروه سنی و جنسیتی دارند.

 

دامنه درصد برای هر وضعیت وزن

وضعیت وزن صدک

  • زیر 5 وزن: کم وزن
  • 5 تا 85 وزن: طبیعی یا سالم
  • 85 تا 95: اضافه وزن
  • 95 و بالاتر: چاق

شاخص توده بدن وسلامت

شاخص توده بدن و سلامت

با توجه به اطلاعات موسسه ملی بهداشت، بیش از دو نفر از هر سه بزرگسال اضافه وزن و از هر سه نفر یک نفر چاق محسوب می‌شوند. بنابراین حدود 17 درصد کودکان و نوجوانان (2 تا 19 سال) چاق در نظر گرفته می‌شوند.

افرادب به دلیل عدم تعادل در به دست آوردن و سوزاندن انرژی دچار تغییرات وزنی می‌شوند. بدن برای کارکرد خود به مقدار مشخصی انرژی از غذا نیاز دارد. این انرژی به صورت کالری بدست می‌آید. وقتی هر روز به همان میزان کالری که بدن مصرف می‌کنید یا می‌سوزانید، وزن شما ثابت خواهد ماند. به همین جهت اگر کالری بیشتری از میزان سوزاندن خود دریافت کنید، با گذشت زمان وزن بیشتری خواهید گرفت.

عدم تعادل انرژی مطمئناً یکی از بزرگترین عوامل افزایش وزن است. با این حال، وزن ایده‌آل در درجه اول توسط ژنتیک و همچنین انواع غذاهایی که می‌خورید و میزان ورزش تعیین می‌شود. اگر BMI بالایی دارید، مهم است که آن را پایین بیاورید تا در وضعیت وزنی سالم باشید. BMI بالای 40 به خطر ابتلا به بیماری‌های جدی سلامتی مربوط می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کبد
  • آرتروز
  • دیابت
  • سکته
  • سنگ صفرا
  • برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های پستان، روده بزرگ و کلیه

BMI بالای 40

افراد را در طبقه‌بندی به “شدت چاق” قرار می‌دهد. اگر قبلا رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اید اما نتوانسته‌اید وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید با مشورت با پزشک از یکی از روش‌های جراحی برای کاهش وزن مانند جراحی اسیلو و یا بای پس معده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید بدن هر فرد منحصر به فرد است و ممکن است نیازهای مختلفی از مصرف کالری داشته باشد. وقتی دریافت کالری بدن بیش از حد باشد، به این معنی است که کالری بیشتری مصرف می‌کنید، بنابراین این کالری‌های اضافی را به عنوان چربی ذخیره خواهید کرد. BMI 40 یا BMI بالای 40 نشان از بالا بودن میزان چربی انباشته در توده بدنی شما دارد.

علاوه بر رژیم و رفتار، محیط و عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در ایجاد اضافه وزن یا چاقی افراد تأثیر بسزایی داشته باشد. از این رو اگر اقدامی برای کاهش وزن انجام ندهید، خطرات بیشماری پیش روی شما خواهد بود.

اگر به طور جدی اضافه وزن دارید و رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اید اما قادر به کاهش وزن نیستید، جراحی کاهش وزن گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. بنابراین همانطور که گفته شد جراحی چاقی می‌تواند به شما کمک کند کنترل زندگی خود را دوباره بدست آورید و برای سلامتی خود برنامه‌ریزی کنید.

ورزش را فراموش نکنید

ورزش را فراموش نکنید

از مزایای فعالیت بدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل بهتر وزن
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی
  • خطر کمتری برای دیابت نوع 2
  • خطر کمتر سرطان‌های خاص
  • استخوانها و عضلات قویتر
  • روحیه بهتر، سلامت روان بهتر
  • امید به زندگی بیشتر

 

پیشگیری از بالا رفتن BMI بالای 40

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چربی بدن و نه BMI بیشتر با خطرات سلامتی فوق مرتبط است. BMI 40  خطرساز است؛ با انجام حداقل سه بار ورزش در هفته می‌توانید چربی بدن را کاهش داده و به وزن سالم‌تری برسید شما همچنین باید برخی از عادات غذایی را دنبال کنید، مانند غذا خوردن فقط در زمان گرسنگی، داشتن ذهن غذا خوردن و انتخاب رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و فرآوری نشده. همچنین ممکن است از مشاوره تغذیه‌ای نیز بهره‌مند شوید. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما بیاموزد که برای لاغر شدن کدام غذاها را بخورید و چه مقدار غذا بخورید.

 

همانطور که BMI بالا می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود، BMI بسیار پایین نیز با کمبود چربی کافی بدن ممکن است منجر به ابتلا به عارضه‌های زیر شود:

  • از دست دادن استخوان
  • کاهش عملکرد ایمنی بدن
  • مشکلات قلبی
  • نارسایی کمبود آهن

 

 

منابع:

https://www.transformyou.com

https://www.healthline.com

http://www.marinahospital.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید