استرس اکو چیست؟

استرس اکو

استرس اکو یکی از روش‌های تشخیص بیماری عروق کرونر و مشکلات قلب و عروق می‌باشد و از ارزش تشخیصی بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا اطّلاعاتی را در رابطه با این تکنیک و ضرورت انجام آن به شما عزیزان ارائه دهیم. و ویژگی‌های بارز آن را عنوان نماییم.

 

استرس اکو چیست؟

استرس اکو یکی از روش‌های تشخیص مشکلات و بیماری‌های قلبی می‌باشد و از بازده مناسبی برخوردار است. این تکنیک یکی از روش‌های مطمئن و ارزان برای تشخیص بیماری عروق کرونر در بیماران قلبی است. و می‌توان با استفاده از آن از وضعیّت سلامتی قلب و عروق بیماران اطّلاع یافت انجام و پیاده‌سازی این تکنیک بسیار ساده و آسان می‌باشد. و به پیش نیاز خاصّی احتیاج ندارد و به همین دلیل است. که امروزه از استرس اکوکاردیوگرافی برای تشخیص مشکل آریتمی در بیماران قلبی و بررسی وضعیت قلب و عروق بیماران استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از جنبه‌های این تکنیک بیشتر آشنا شوید.

ضرورت انجام استرس اکو

ضرورت انجام و کاربردهای استرس اکو:

تشخیص‌ بیماری عروق کرونر و آریتمی در حالت استراحت بسیار مشکل و بدون دقّت کافی است. و می‌تواند روند درمانی بیماری‌های قلب و عروق را دچار انحراف نماید و سلامت بیماران قلبی را با خطراتی جدّی مواجه کند. بنابراین، پزشکان ترجیح می‌دهند تا نحوه‌ی پاسخ قلب و عروق بیماران به شرایط استرس را نیز بررسی نمایند تا بتوانند بهترین تشخیص را انجام دهند. استرس اکو یکی از تکنیک‌های رایج برای بررسی وضعیت قلب و عروق بیماران می‌باشد. و از دقّت بسیار بالایی نیز برخوردار است و می‌‌تواند دید کاملی از وضعیت قلبی بیماران را به پزشک معالج بدهد. در واقع، استرس اکو یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای تشخیص بیماری عروق کرونر می‌باشد. و در بسیاری از موارد می‌تواند نحوه‌ی پاسخ قلب بیماران به شرایط استرس را با دقّت بسیار بالایی نمایان کند.

 

چرا پزشک تست استرس را توصیه می‌کند؟

استرس اکو یکی از بهترین و مناسب ترین روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. و انجام و پیاده‌سازی آن بسیار آسان‌تر از سایر روش‌های تشخیصی است و عوارض شدید و خطرناکی را برای بیماران به همراه ندارد و این موارد جزو اصلی‌ترین دلایل انتخاب و توصیه‌ی این تکنیک از جانب پزشکان می‌باشند همچنین، استرس اکو از بازده بسیار بالایی برخوردار است و برآیند مناسبی را از وضعیت قلب و عروق بیماران ارائه می‌دهد و نتایج حاصل از آن از صحّت و اعتبار قابل قبولی برخوردار هستند و به همین دلیل است که پزشکان ترجیح می‌دهند تا قبل از انجام و پیاده‌سازی تکنیک‌های سخت‌تر و گران‌تر به سراغ استرس اکوکاردیوگرافی بروند تا از وارد شدن فشار مالی و خطرات جانبی به بیماران جلوگیری کنند. در ادامه می‌توانید با انواع اکو قلب و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

 

انواع اکو قلب:

اکو قلب از ناحیه عرضی سینه:

این تکنیک رایج‌ترین روش اکو قلبی محسوب می‌شود و یک روش غیر تهاجمی می‌باشد. در این روش پس از ماساژ سینه بیماران با استفاده از ژل مخصوص، از امواج فراصوت برای عکس‌برداری از قلب بیماران استفاده می‌شود و می‌‌توان از این تکنیک برای تشخیص نارسایی‌های اوّلیه قلب استفاده کرد در برخی از موارد ممکن است که کیفیّت عکس‌ها قابل قبول نباشد و در این صورت یک ماده حاجب به صورت داخل عروقی به بیمار تزریق می‌شود که موجب افزایش کیفیّت عکس‌ها می‌گردد.

 

اکوکاردیوگرافی از طریق مری:

در برخی از موارد کیفیّت عکس‌های اکوکاردیوگرافی بدست آمده از عرض سینه نامناسب است و در این صورت از طریق ارسال امواج فراصوت از داخل مری می‌توان عکس‌های بهتری را تهیه کرد این روش از نظر پیاده‌سازی بسیار سخت‌تر از مورد قبلی است و می‌تواند مشکلات فراوانی را برای بیماران ایجاد کند و به همین دلیل، تنها در شرایط خاصّی از آن استفاده می‌شود.

 

اکو داپلر:

در هنگام برخورد امواج فراصوت با سلول‌های خونی داخل عروق، انعکاس این امواج دچار تغییر می‌شود و می‌توان این تغییرات را به وسیله‌ی دستگاه‌های عکس‌برداری آنالیز و تحلیل کرد. دکتر اکو قلب با استفاده از روش داپلر می‌تواند جریان خون داخل رگ‌ها را مشاهده نماید و اطّلاعات لازم را بدست آورد.

 

استرس اکوکاردیوگرافی:

استرس اکوکاردیوگرافی از نظر پیاده‌سازی تفاوتی را با سایر روش‌های عکس‌برداری ندارد ولی در این روش عملکرد قلب بیماران قلبی در حالت استرس و ورزش بررسی می‌شود و از این طریق می‌توان اطّلاعات بیشتری را از وضعیّت سلامتی قلب بیماران بدست آورد زیرا بسیاری از مشکلات قلبی همچون بیماری عروق کرونر در حالت استراحت تشخیص داده نمی‌شوند و این مسئله می‌تواند روند تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی را دچار انحراف نماید و به همین دلیل است که امروزه از استرس اکو به عنوان یک روش ساده و مناسب در مواردی همچون تشخیص مشکل آریتمی به صورت گسترده استفاده می‌شود.

 

انواع اکو قلب

چطور برای این تست آماده شوید؟

اطّلاعات حاصل از استرس اکو از ارزش تشخیصی بسیار بالایی برخوردار هستند ولی با این حال، احتمال وقوع خطا و عدم پیاده‌سازی صحیح این تکنیک وجود دارد و به همین دلیل است که شما باید موارد بسیاری رعایت نمایید تا فرایند انجام این روش دچار انحراف نشود توصیه شده است که از 48 ساعت قبل از انجام این تست از مصرف سیگار پرهیز نمایید زیرا این مصرف دخانیات می‌تواند موجب کاهش ظرفیت تنفّسی شما شود و روند انجام این تست را دچار انحراف نماید همچنین، توصیه شده است که مصرف قهوه و ترکیبات حاوی کافئین باید 24 ساعت قبل از انجام این روش متوّقف شود زیرا این ترکیبات می‌توانند به صورت کاذب نتایج آزمایش را دچار انحراف نمایند.

همچنین، مصرف داروهای فشار خون نیز جزو مواردی است که می‌تواند استرس اکو را مختل نماید بنابراین، قبل از شروع این فرایند بهتر است که پزشک معالج خود را در جریان مصرف این داروها قرار دهید تا با توصیه‌ی وی مصرف آن‌ها را متوقّف و یا کم‌تر کنید و باید به این نکته توجّه داشته باشید که رعایت این موارد قبل از انجام تست استرس اکو می‌تواند بازده این تست را به میزان قابل توجّهی افزایش دهد.

همچنین، چنانچه داروهای مختلفی را برای سایر بیماری‌های خود مصرف می‌کنید بهتر است که پزشک متخصص را در جریان آن‌ داروها قرار دهید زیرا این داروها می‌توانند با روند کلّی این تکنیک اختلال داشته باشند و رعایت این مورد نیز یکی از مهم‌ترین موارد قبل از انجام تست استرس اکو محسوب می‌شود لازم به ذکر است که شما باید مصرف غذا را 4 ساعت قبل از شروع این تست متوّقف نمایید تا با حالت تهوّع در هنگام پیاده‌روی مواجه نشوید.

 

 

اکو استرس چگونه انجام میشود

قبل از انجام استرس اکو پزشک متخصص نبض و ضربان قلب شما را اندازه‌گیری می‌کند. و الکتروکاردیگرام اوّلیه را از وضعیت قلب شما تهیه می‌نماید و با متّصل کردن الکترودهای مختلف به قسمت‌های مختلف سینه‌ی شما و یک فشار سنج به بازو، شما را برای انجام این تست آماده می‌نماید.

در این هنگام، شما بر روی تردمیل و یا دوچرخه‌ی ثابت مدّت زمانی را به ورزش کردن مشغول خواهید شد تا از این طریق میزان فشار خون و ضربان قلب شما افزایش یابد پس از این که دکتر اکو قلب میزان فعّالیت بدنی را کافی تشخیص داد مرحله‌ی دوّم استرس اکو شروع خواهد شد و در این مرحله الکتروکاردیوگرام ثانویه از قلب شما تهیّه خواهد گردید و پزشک متخصص و تیم درمانی وضیعت قلب شما را تا زمان رسیدن به حالت پایداری تحت نظر خواهند داشت در انتها، دکتر اکو قلب با استفاده از مقایسه‌ی اکتروکاردیگرام‌های حاصل از مراحل اوّلیه و ثانویه استرس اکو وضعیت قلب شما را مشخّص خواهد کرد.

 

در حین این تست چه علائمی ممکن است ایجاد شود؟

فرایند استرس اکو با وارد کردن فشار بیشتر به قلب بیماران همراه است و به همین دلیل، ممکن است علائمی همچون: سرگیجه، احساس سنگینی سینه، تنگی نفس، افت فشار خون و سیاه شدن چشم‌ها در بیماران مشاهده شوند به شما توصیه می‌کنیم که با ظهور هر کدام از این علائم پزشک متخصص را در جریان آن قرار دهید تا در صورت نیاز این فرایند متوقّف شود زیرا در صورت ادامه‌ی این تست پس از ظهور علائم ذکر شده ممکن است که خطراتی همچون سکته قلبی جان شما را تهدید نمایند بنابراین، بهتر است که تمامی موارد و شرایط را با دکتر اکو قلب در میان بگذارید تا در حین انجام استرس اکو مشکلی برای شما ایجاد نشود.

 

ریسک‌ها و خطرات تست اکو یا اکو استرس:

احتمال وقوع سکته قلبی مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطری است که بیماران را در حین انجام استرس اکو تهدید می‌کند و می‌توانید سلامتی آن‌ها با خطراتی جدّی مواجه نماید ولی با این حال، موارد دیگری همچون: احتمال بروز آریتمی‌های شدید و خطرناک و تنگی نفس شدید نیز بیماران را تهدید می‌کند البتّه لازم به ذکر است که احتمال وقوع چنین مشکلاتی بسیار پایین است و تیم درمانی شما در کلینیک آمادگی مقابله با چنین مشکلاتی را دارند و لازم نیست تا شما بیش از حد نگران این موارد باشید.

 

هزینه استرس اکو

استرس اکو تکنیک گران قیمت و پر هزینه‌ای محسوب نمی‌شود. و به همین دلیل است که امروزه بطور گسترده‌ای از آن برای تشخیص مشکلات قلبی استفاده می‌شود میزان هزینه‌ی این تکنیک به مواردی همچون: میزان اعتبار کلینیک، نوع دستگاهی که برای این فرایند استفاده می‌شود و میزان شهرت دکتر اکو قلب وابسته است. و این مواردی می‌توانند هزینه‌ی کلّی این تکنیک را گاهاً تا دو برابر دچار تغییر نمایند.

 

کجا استرس اکو را انجام دهیم؟

کدام کلینیک برای انجام استرس اکو مناسب است؟

بدون شک کلینیک قلب و دیابت اکسیر یکی از بهترین و مناسب‌ترین کلینیک برای انجام استرس اکو می‌باشد. زیرا کیفیّت نتایج تست انجام شده در این کلینیک بسیار بالاتر از سایر کلینیک‌های تشخیصی است همچنین، هزینه استرس اکو در کلینیک قلب و دیابت اکسیر بسیار مناسب‌تر از سایر کلینیک‌ها می‌باشد و انجام این تست در کلینیک قلب و دیابت اکسیر هزینه‌ی زیادی را برای شما ایجاد نخواهد کرد کلینیک قلب و دیابت اکسیر با بهره‌گیری از جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا و با استفاده از مهارت دکتر اکو قلب آماده است تا بهترین خدمات را در زمینه‌ی استرس اکو به مراجعین ارائه دهد و شما را در تشخیص هر چه بهتر بیماری‌های قلبی یاری کند شما می‌توانید با استفاده از خدمات این کلینیک از نزدیک با کیفیّت کاری آن آشنا شوید و به تفاوت‌های این کلینیک با سایر کلینیک‌ها پی ببرید.

 

جهت مشاوره رایگان درباره هزینه اکو قلب با پزشکان مجرب مرکز تخصصی قلب و دیابت اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید