افتادگی دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه میترال قلب و ارتباط آن با استرس

ارتباط بین استرس و افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال نوعی بیماری دریچه میکسوماتوز است. به این صورت که بافت اطراف دریچه میترال و وترها به طور غیرعادی دچار کشیدگی شده‌اند، به طوری که همزمان با ضربان قلب، دریچه میترال خم می‌شود.
کسانی که دچار افتادگی دریچه میترال هستند، ممکن است هیچگونه بازگشتی (دریچه نشتی) نداشته باشند یا ممکن است دامنه‌ای از شدت آن از نشت خفیف تا دریچه بسیار فلاپی و نشتی داشته باشند. البته که اکثریت افراد فاقد نشت یا نشت خفیف هستند.

درصد کمی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال MVP شدید دارند که نیازمند به درمان است. گفتنی است که افتادگی دریچه میترال بسیار شایع است و حدود سه تا پنج درصد از جمعیت را مبتلا می‌کند. گزارشات حاکی از آن است که زنان دو برابر مردان مبتلا می‌شوند. به خاطر داشته باید افتادگی دریچه میترال در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌تواند دیده شود بنابراین در هر گروه سنی و یا هر جنسیتی امکان وقع دارد.

نشانه‌های افتادگی دریچه میترال

اگرچه افتادگی دریچه میترال قلب معمولا یک اختلال مادام العمر است، اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هرگز علائمی ندارند.

بنابراین هنگام تشخیص افراد ممکن است از ابتلابه این بیماری تعجب کنند. زمانی که نشانه‌ها مشاهده می‌شود، ممکن است به این دلیل باشد که خون از طریق دریچه به عقب نشت می‌کند. علائم افتادگی دریچه میترال می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. همانطور که اشاره شد این علائم خفیف هستند اما دسته از شایع‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

• ضربان قلب مسابقه ای یا نامنظم (آریتمی)
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس، اغلب در هنگام فعالیت بدنی یا در حالت خوابیده

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

رزرو نوبت قلب

اگر فکر می‌کنید علائم فوق را دارید، باید برای مراجعه به پزشک اقدام کنید. به یاد داشته باشید بسیاری از بیماری‌های قلبی دیگر همان علائم افتادگی دریچه میترال را ایجاد می‌کنند، بنابراین فقط مراجعه به پزشک می‌‎تواند علت علائم را تعیین کند.

• اگر درد قفسه سینه دارید و مطمئن نیستید که می‌تواند یک حمله قلبی باشد.
  • اگر قبلاً افتادگی دریچه میترال را تجربه کرده‌اید، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

علل ابتلا به افتادگی دریچه میترال قلب

دریچه میترال جریان خون بین اتاق‌های فوقانی و تحتانی سمت چپ قلب را کنترل می‌کند.

هنگامی که قلب به درستی کار می‌کند، دریچه میترال در هنگام پمپاژ قلب کاملاً بسته می‌شود و از جریان خون به داخل محفظه فوقانی سمت چپ (دهلیز چپ) جلوگیری می‌کند.

اما در برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، یک یا هر دو جزوه دریچه میترال دارای بافت اضافی یا کشش بیش از حد طبیعی هستند که باعث می‌شود هر بار که قلب منقبض می‌شود، مانند چتر به دهلیز چپ نزدیک شود. برآمدگی ممکن است محکم بسته نشود.

در برخی موارد، خون ممکن است از طریق دریچه به عقب نشت کند (نارسایی دریچه میترال). اگر فقط مقدار کمی خون به دهلیز چپ نشت کند، ممکن است مشکلی ایجاد نکند. در بالا اشاره شد که نارسایی شدید دریچه میترال می‌تواند علائمی مانند تنگی نفس، خستگی یا سبکی سر ایجاد کند.

نام دیگر افتادگی دریچه میترال قلب “سندرم کلیک-سوفل” است. وقتی پزشک با استفاده از استتوسکوپ به صدای قلب گوش می‌دهد، ممکن است صدای را بشنود که گویی برگچه‌های دریچه به عقب برگردد و به دنبال آن یک صدای دیگردر نتیجه جریان خون دوباره به دهلیز ایجاد شود.

نام‌های دیگر برای توصیف افتادگی دریچه میترال عبارت اند از:

• سندرم بارلو
  • سندرم دریچه فلاپی
  • سندرم دریچه میترال
  • بیماری دریچه میتراس میکسوماتوز

درمان قطعی افتادگی دریچه میترال

ریسک فاکتور های ابتلا به افتادگی دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه میترال قلب در هر فردی و در هر سنی ممکن است ایجاد شود. علائم جدی افتادگی دریچه میترال بیشتر در مردان بالای 50 سال دیده می‌شود. افتادگی دریچه میترال می‌تواند با چندین بیماری دیگر مرتبط باشد، مانند:

• سندرم مارفان
  • سندرم Ehlers-Danlos
  • ناهنجاری ابستین
  • دیستروفی عضلانی
  • بیماری گریوز
  • اسکولیوز

تشخیص افتادگی دریچه میترال

از آنجا که بیشتر بیماران مبتلا به MVP علائمی ندارند ممکن است هنگام گوش دادن به قلب با استتوسکوپ، در هنگام معاینه فیزیکی سوفل تشخیص داده شود. علائم متداول شامل انفجار ضربان قلب سریع (تپش قلب)، ناراحتی قفسه سینه و خستگی است.

یک پزشک ممکن است پس از گوش دادن به قلب شخصی با استتوسکوپ، به افتادگی دریچه میترال شک کند. حرکت غیرطبیعی دریچه میترال می‌تواند صدای متمایزی ایجاد کند که “کلیک” نامیده می‌شود. اگر نارسایی میترال نیز وجود داشته باشد، پزشک ممکن است سوفل قلبی ناشی از جریان خون به عقب را بشنود.

تشخیص قطعی افتادگی دریچه میترال نیاز به انجام اکوکاردیوگرام دارد که نوعی سونوگرافی قلب است.

افتادگی دریچه میترال قلب

در صورت تشخیص سوفل چه کاری باید انجام دهم؟

حتی برای کسانی که علائمی ندارند، در صورت تشخیص سوفل از افتادگی دریچه میترال، اکوکاردیوگرام (اکو) توصیه می‌شود. اکو از سونوگرافی برای ارزیابی شرایط دریچه و میزان نشت خون (برگشت) از دریچه هنگام انقباض قلب استفاده می‌کند.

آزمایش دیگر ممکن است تصویربرداری با تشدید مغناطیسی قلب (CMR) باشد که به آن MRI قلب نیز می‌گویند.

درمان افتادگی دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه میترال قلب برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند، بنابراین در اغلب مواقع معمولاً نیازی به درمان نیست.

افرادی که به دلیل افتادگی دریچه میترال دچار نارسایی شدید میترال می‌شوند، اغلب می‌توانند از جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه نشتی بهره مند شوند. برای افرادی که علائم نارسایی احتقانی قلب ناشی از افتادگی دریچه میترال همراه با نارسایی میترال دارند، معمولاً جراحی بهترین روش درمانی است.
اگر در آزمایش اکوکاردیوگرام هیچگونه نارسایی میترال وجود نداشته باشد، علائم افتادگی دریچه میترال قلب به ندرت خطری ایجاد می‌کنند.

بهترین درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ورزش
  • مسکن‌ها
  • آرامش و تکنیک‌های کاهش استرس
  • اجتناب از کافئین و سایر محرک‌ها

مسدود کننده‌های بتا، که داروهایی برای کاهش ضربان قلب هستند، ممکن است در افرادی که دچار تپش قلب با ضربان قلب سریع، معروف به تاکی کاردی، همراه با افتادگی دریچه میترال هستند، مفید باشد.

MVP بندرت به یک بیماری جدی تبدیل می‌شود. با این حال، در جدی ترین موارد می‌تواند باعث ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود که در نهایت ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

هنگامی که افتادگی دریچه میترال به حدی شدید باشد که نشت قابل توجهی دریچه ایجاد کند، به نام “نارسایی مجدد”، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند حمله قلبی و سکته مغزی شود.

زیرا وقتی دریچه نشت می‌کند، می‌تواند باعث بزرگ شدن دهلیز شود. بزرگ دهلیز ممکن است منجر به مشکلات ریتم قلب مانند “فیبریلاسیون دهلیزی” شود، که در نتیجه تشکیل لخته‌های خون را در پی خواهد داشت. وقتی لخته‌ها از قلب به عروق یا مغز منتقل می‌شوند، می‌توانند منجر به سکته یا حمله قلبی شوند.

سوالات متداول قلب

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب و رزرو نوبت با مرکز قلب و دیابت اکسیر  همین حالا تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳