عوامل ایجاد کننده تپش قلب

استرس و اضطراب

علائم تپش قلب اغلب با استرس و اضطراب ایجاد می‌شود. این احساسات باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شود که ضربان قلب را تندتر می‌کند. ترس شدید ممکن است باعث حمله وحشت شود که با علائمی مانند تند شدن  ضربان قلب، تنفس دشوار، درد قفسه سینه، تعریق و لرز همراه باشد. علائم حمله هراس ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد. اگر مطمئن نیستید که دچار حمله وحشت یا حمله قلبی شده‌اید، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

درمان تپش قلب؛ تپش قلب از جمله عارضه‌های قلبی است که اکثر افراد حداقل یک بار آن در زندگی تجربه می‌کنند. تپش قلب می‌تواند ناشی از ضربان‌های قلب نامنظم یا مشکلات الکتریکی قلب باشد که در نتیجه ریتم‌های سریع، منظم یا نامنظم قلب را در پی دارد. تپش قلب می‌تواند بی‌خطر است، اما برخی از آن‌ها می‌توانند علائم یا مشکلات جدی را به دنبال داشته باشند.

ورزش یکی از عوامل ایجاد کننده تپش قلب

ورزش

ورزش یکی از فاکتورهای سلامتی شناخته می‌شود. با این حال، برخی از افراد هنگام ورزش کردن دچار تپش قلب می‌شوند. قلب هنگام ورزش سریعتر می‌تپد. اگر در حسن ورزش احساس لرزیدن یا کوبیدن کنید، ممکن است به این دلیل باشد که فرم خوبی ندارید و یا مدتی طولانی‌ای ورزش نکرده‌اید. برخی افراد هنگام تمرین ورزشی علائم آریتمی یا ضربان قلب نامنظم را تجربه می‌کنند.

کافئین یکی از عوامل ایجاد کننده تپش قلب

کافئین

وقتی صحبت از درمان تپش قلب می شود ، اضطراب دلیل شایع است و ممکن است با مصرف کافئین ایجاد بیشتر شود. اگر بعد از نوشیدن یک لاته صبحگاهی متوجه شدید قلب شما تندتر می شود ، بهتر است دست نگه‌ دارید. کافئین به عنوان محرکی عمل می‌کند که ضربان قلب را افزایش می‌دهد. این ماده نه تنها در قهوه، بلکه در چای، شکلات، نوشابه، نوشیدنی های انرژی‌زا و سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نیز یافت می‌شود. بر اساس نتایج یک مطالعه، افرادی که قلب سالم دارند، هنگام مصرف کافئین در قهوه، چای و شکلات دچار تپش قلب نمی‌شوند.

محصولات نیکوتین

نیکوتین موجود در سیگار و دیگر دخانیات ممکن است باعث تپش قلب شود. این نوع مواد حاوی نیکوتین، ماده اعتیاد آور هستند که ممکن است ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند. بنابراین توصیه می‌شود برای محافظت از قلب سیگار را ترک کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا سرعت ضربان قلب کاهش یابد.

تغییرات هورمونی

برخی از زنان در بارداری به دلیل تغییرات هورمون، دچار تپش قلب می‌شوند. تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی، بارداری، از بین رفتن یائسگی می تواند تپش قلب را به دنبال داشته باشد. نوسانات ضربان قلب به دلیل تغییرات هورمونی معمولاً موقتی است و جای نگرانی نیست. تپش قلب ممکن است در هنگام کم خونی یک زن نیز اتفاق بیفتد که می تواند مصادف با دوران بارداری باشد.

تب

تب فشار بر روی بدن را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث تپش قلب شود. هنگامی که به علت بیماری به تب دچار می‌شوید، بدن با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی فعالیت می‌کند. از این رو ممکن است منجر به تپش قلب شود.

داروها یکی از عوامل ایجاد کننده تپش قلب

داروها

برخی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه باعث تپش قلب می‌شوند. برخی از داروها ممکن است با تپش قلب همراه باشند. داروهای بدون نسخه که ممکن است باعث تپش قلب شوند عبارتند از:

• داروی سرماخوردگی
  • داروی سرفه
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد روان پریشی
  • جایگزین هورمون تیروئید
  • داروهای فشار خون بالا
  • قرص‌های رژیمی
  • استنشاق کننده‌های آسم
  • ضد قارچ‌ها

اگر پزشک یکی از این داروها را برای تجویز کرده است، در مورد عوارض جانبی احتمالی از جمله مواردی که قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند، سوال کنید. هرگونه عوارض جانبی را فوراً گزارش دهید. بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، دوز دارو را تغییر ندهید و یک دوز دارو را حذف نکنید.

قند خون پایین

پایین بودن قند خون یکی از دلایل احتمالی تپش قلب است. بنابراین اگر هنگام گرسنگی به آنها مبتلا می شوید ممکن است به این دلیل باشد که قند خون شما پایین آمده است. هنگامی که قند خون پایین است، بدن هورمون‌های استرس را آزاد می‌کند که باعث می‌شود احساس ضعف و لرزش داشته باشید. ترشح آدرنالین همچنین ممکن است ضربان قلب را تسریع کرده و باعث تپش قلب شود. وعده‌های غذایی و میان وعده‌های منظم برای جلوگیری از افت قند خون، ضروری است.

غده تیروئید بیش فعال

تپش قلب مداوم ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد غده تیروئید باشد. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است. هورمون تیروئید اضافی یا پرکاری تیروئید می‌تواند ضربان قلب را سرعت بخشد. کمبود هورمون تیروئید یا کم کاری تیروئید با هورمون جایگزین تیروئید درمان می‌شود. اما اگر مقدار زیادی از این دارو را مصرف کنید، ممکن است ضربان قلب را نیز تسریع کند.

مشکلات ریتم قلب

اگر تپش قلب مداوم را تجربه می‌کنید، ممکن است به دلیل آریتمی قلب باشد. برخی از انواع تپش قلب در اثر یک مسئله قلبی به نام آریتمی ایجاد می‌شود. برخی از آریتمی‌ها خطرناک نیستند و برخی ممکن است خطرناک باشند.

الکل

نوشیدن الکل یکی از دلایل احتمالی تپش قلب است. نوشیدن الکل ممکن است باعث ضربان قلب سریعتر یا لرزش آن شود. با این حال، برخی از افراد آنقدر حساس هستند که حتی هنگام نوشیدن مقدار کمی الکل، تپش قلب را تجربه می‌کنند.

انقباضات بطنی زودرس

تپش قلب مداوم ناشی از PVC ممکن است خطرناک باشد. ضربان های اضافی قلب که در اتاق‌های تحتانی قلب اتفاق می‌افتد به عنوان انقباضات بطنی زودرس (PVC) شناخته می‌شوند. این ضربان‌های اضافی قلب زمانی اتفاق می‌افتد که بطن ها خیلی زود منقبض شوند. اگر قلب سالم داشته باشید پی وی سی های گاه به گاه جای نگرانی نیست، اما اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید یا پی وی سی مداوم دریافت می‌کنید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید

تشخیص علت اصلی

در صورت احساس تپش قلب و سرگیجه همراه با سایر علائم، برای ارزیابی و بررسی باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم تپش قلب مکرر یا نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کنید، پزشک ممکن است با انجام آزمایش‌هایی از جمله برای تشخیص علت اقدام کند:

مانیتور هولتر

این آزمایشی است که در آن به مدت 24 تا 72 ساعت از نوار قلب (ECG) قابل حمل استفاده می‌کنید که میتواند فعالیت قلب را در تمام مدت زمان اپبررسی کند.

مانیتور رویداد

این آزمایش شامل پوشیدن دستگاهی برای چندین هفته است که فعالیت قلب را ثبت می‌کند. وقتی احساس تپش قلب یا سایر علائم قلبی دارید، یک دکمه را فشار می‌دهید و دستگاه کارهایی را که قلب در آن زمان انجام می‌دهد ثبت می‌کند.

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

بسیاری از افراد در مطب پزشک با این آزمایش آشنا هستند. یک سری الکترودها روی قفسه سینه و سایر نواحی بدن قرار می‌گیرند تا ریتم قلب را ثبت کنند.

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمایش، تکنسین از پروبی استفاده می‌کند که با استفاده از امواج صوتی عملکرد قلب را به تصویر می‌کشند. از نوار قلب برای نشان دادن جریان خون در قلب و تجزیه و تحلیل ساختارهای قلب استفاده می‌شود.

درمان تپش قلب

بسته به شدت علائم و علت اصلی تپش قلب ، پزشک به طور معمول یکی از سه گزینه درمانی را توصیه می‌کند:

مراقبت‌های پیشگیرانه (برای درمان تپش قلب غیر شدید)

سعی کنید سیگار کشیدن، کافئین اضافی و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. تنفس عمیق و یوگا را تمرین کنید. خوب بخوابید و ورزش کنید.

داروها

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مانند مسدود کننده‌های بتا و مسدود کننده‌های کانال کلسیم را تجویز کند، که هر دو دارای سابقه ایمن هستند. گاهی اوقات این داروها به طور موثر عمل نمی‌کنند و داروهای ضد آریتمی قوی‌تری که مستقیماً روی کانال‌های سدیم و پتاسیم قلب عمل می‌کنند، ضروری می‌شوند.

فرسایش کاتتر

این روش  درمان تپش قلب بسیار موثر است که پزشک بتواند آریتمی را در منطقه خاصی از قلب شناسایی کند (مانند تاکی کاردی فوق بطنی).

سایر اقدامات سرپایی شامل کاردیوورژن (شوک الکتریکی به دیواره قفسه سینه برای همگام سازی ضربان قلب با ریتم طبیعی) و دفیبریلاتور قابل کاشت (نوع خاصی از ضربان ساز قلب است که به طور خودکار آریتمی‌های بطنی مرتبط با بیماری قلبی را تشخیص و خاتمه می‌دهد).

همانطور که اشاره شد غالباً، تپش قلب بی خطر است و خود به خود از بین می‌رود. در آن صورت، هیچ درمانی لازم نیست. اگر پزشک علتی را تشخیص ندهد، ممکن است به شما توصیه کند از مواردی که باعث تپش قلب می‌شوند خودداری کنید. استراتژی‌ها شامل موارد زیر است:

یوگا یکی از عوامل جلوگیری از بروز تپش قلب

اضطراب و استرس را کاهش دهید

• تمرینات آرامش
  • یوگا
  • تایچی
  • بازخورد زیستی
  • تصاویر هدایت شده
  • رایحه درمانی

کنترل و یا قطع برخی مواد خوراکی

• الکل
  • نیکوتین
  • کافئین

مصرف برخی داروهای غیر قانونی

• از داروهایی که به عنوان محرک عمل می‌کنند خودداری کنید.
  • داروهای سرفه و سرماخوردگی

منابع: