روغن پالم

روغن پالم ؛ معایب استفاده و اثرات آن بر سلامتی


روغن پالم و مضرات استفاده از روغن پالم

روغن پالم ممکن است مانند روغن زیتون یا روغن کانولا جز اصلی آشپزخانه شما نباشد. اما محققان نگاهی دوباره به مزایا و معایب این روغن گرمسیری که به طور گسترده تولید می‌شود، کرده‌اند.

روغن پالم در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده قرار دارد. اما سوال اینجاست که با توجه به تبلیغات منفی درباره این روغن چگونه با روغن‌های پخت و پز دیگر مقایسه می‌شود و آیا آنقدر که کارشناسان فکر می‌کردند برای شما مضر است؟

نگاهی مختصر به این روغن مرموز

یکی از روغن‌های گیاهی است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نیمی از مواد غذایی و محصولات مصرفی مکرر از تنقلات گرفته تا مواد آرایشی وجود دارد.

تولید جهانی روغن از 15 میلیون تن در سال 1995 به 66 میلیون تن در سال 2017 رسیده است. ویژگی‌‎های مطلوب برای صنایع غذایی (نقطه دود نسبتاً زیاد آن و حالت نیمه جامد در دمای اتاق) و استراتژی‌هایی که با هدف اطمینان از سیاست‌های دولت پشتیبانی می‌شود از گسترش، تولید و استفاده از روغن نخل حمایت می‌کند.

در حالی که این عوامل مرتبط با روغن پالم مزایای واضحی را برای صنایع غذایی فرآوری شده دارند، روغن حاوی درصد بسیار بیشتری از چربی‌های اشباع در مقایسه با سایر روغن‌های نباتی است گرچه تأثیرات منفی آن بر سلامتی مورد بحث است، با یک متاآنالیز افزایش مصرف روغن نخل در 23 کشور رابطه معنی داری با مرگ و میر بالاتر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب مشاهده شده است.

بررسی منظم دیگری نشان داد که مصرف روغن نخل باعث افزایش سطح خون می شود، “کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم آتروژنیک”. در اوایل سال 2003 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی (FAO) شواهد مرتبط با مصرف چربی اشباع شده با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی را قانع کننده توصیف کرده‌اند.

روغن پالم چیست؟

روغن نخل از میوه نخل می‌آید، نوعی درخت که عمدتا در آب و هوای گرم مانند آفریقا و آسیا یافت می‌شود. گفتنی است که این درخت در مناطق جنگل‌های بارانی رشد می‌کند و جالب است بدانید برداشت این نوع روغن بهجهت بسیاری از تأثیرات منفی زیست محیطی که دارد مورد نقد قرار می‌گیرد.

از آنجا كه آمریكا افزودن چربی‌های ترانس به غذا را ممنوع كرد، بسیاری از تولیدكنندگان به روغن پالم روی آورده‌اند كه جایگزینی ارزان قیمت است.

بر اساس گزارشات USDA، مشخصات غذایی روغن پالم مانند سایر روغن‌های پخت و پز است. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 120 کالری و 14 گرم چربی کل است که شامل 7 گرم چربی اشباع (همان مقدار کره)، 5 گرم چربی غیر اشباع سالم برای قلب و 1.5 گرم چربی اشباع نشده است.

روغن پالم همچنین 2 گرم ویتامین E و 1 گرم ویتامین K را تأمین می‌کند.

این اعداد به جز نوع چربی‌ها مشابه روغن زیتون است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فقط حاوی 2 گرم چربی اشباع است (که می‌تواند در بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد)، که 10 گرم چربی از نوع غیر اشباع نشده است.

روغن پالم چربی اشباع کمتری نسبت به سایر روغن‌های گرمسیری مانند روغن نارگیل و روغن هسته خرما دارد.

روغن پالم چگونه استفاده می شود؟

تقریباً در همه محصولات غذایی وجوددارد که در حدود 50٪ محصولات بسته‌بندی شده‌ای است که در سوپرمارکت‌ها می‌یابیم، از پیتزا، دونات و شکلات گرفته تا دئودورانت، شامپو، خمیر دندان و رژ لب. این ماده همچنین در غذای حیوانات و به عنوان سوخت زیستی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود.

روغن پالم غالباً به غذاهای فرآوری شده در فروشگاه اضافه می‌شود.”بسیاری از غذاهای آماده در مواد غذایی مانند کره بادام زمینی و خامه قهوه حاوی روغن نخل هستند.”همچنین می توانید آن را در بسیاری از مارک‌های بستنی، خمیر پیتزا، نان، غذاهای منجمد، سوپ‌های بسته بندی شده، سس‌ها، دسرها و غذاهای میان وعده‌ای، مانند کلوچه‌ها و چیپس یافت. علاوه بر این، روغن پالم در برخی از محصولات مراقبت از پوست و زیبایی مانند رژ لب، مواد شوینده و صابون نیز وجود دارد.

“روغن پالم به دلیل دود بالای آن برای پخت و پز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بدان معناست كه برای پخت و پز غذاها در دماهای بالا مناسب‌تر است.

به طور كلی، هرچه روغن تصفیه شده باشد دود آن بالاتر خواهد بود ، زیرا تصفیه، ناخالصی ها و اسیدهای چرب آزاد را که می‌توانند باعث دود یک روغن شود، از بین می‌برد.

از نظر عطر و طعم، روغن پالم در دهان مزه خامه ای تر داشته و چربی بیشتری به غذا می‌دهد. روغن پالم همچنین همه کاره است. “می‌توان آن را پردازش و مخلوط کرد تا طیف وسیعی از محصولات با ویژگی‌های مختلف تولید شود.”

 

چرا درباره این روغن نظرات منفی وجود دارد؟

روغن پالم عامل اصلی جنگل زدایی برخی از جنگل های مختلف تنوع زیستی در جهان بوده و هست و زیستگاه گونه های در حال انقراض مانند اورانگوتان، فیل پیگمی و کرگدن سوماتران را از بین می‌برد.

این تلفات جنگل همراه با تبدیل خاک‌های ذغال سنگ نارس غنی از کربن، میلیون‌ها تن گازهای گلخانه‌ای را به داخل جو می‌ریزد و به تغییرات آب و هوایی دامن می‌زند. بنابراین به دلیل این موراد مخالفت با کشت درخت و استفاده از این روغن افزایش یافته است.

آیا روغن پالم برای شما مضر است؟

به نظر می‌رسد روغن پالم فوایدی برای سلامتی دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن پالم می‌تواند به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی و کمک به عملکرد مغز کمک کند.

روغن پالم سرشار از توکوترینول‌ها است، نوعی ویتامین E که مانند آنتی اکسیدان ها عمل می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که توكترینول‌ها می‌توانند پیشرفت زوال عقل را كاهش دهند و خطر سكته مغزی را كاهش دهند.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد: تغذیه و رزیم درمانی برای تناسب اندام و کاهش چربی بدن

هنوز هم روغن پالم سالم ترین روغنی نیست که می توانید برای پخت و پز استفاده کنید و هنوز در مورد سایر مزایای بهداشتی صحبتی نشده است.”این روغن تقریباً حاوی نیمی از چربی‌های خوب (اشباع نشده) و نیمی از مواد غذایی بد (اشباع شده) است، اما در بسیاری از غذاهای متنوع وجود دارد که برای محققان دشوار است که تشخیص دهند برای شما خوب است یا مضر.”

به خاطر داشته باشید، برخی از مطالعات حتی عوارض جانبی منفی را نشان می‌دهند. “مطالعاتی وجود دارد که مطالعاتی را که نشان می‌دهد روغن پالم برای بیماری قلبی فوایدی دارد رد می‌کند.”

روغن پالم

آیا باید با آن آشپزی کنید؟

“توصیه می‌شود که برای نظر پخت و پز ، روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه‌های بهتری هستند.”

در مورد روغن نخل موجود در غذاهای فرآوری شده که از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری می‌کنید، احتمالاً در حد متوسط اشکالی ندارد، اما سعی کنید از مارک‌هایی استفاده کنید که آن را مخلوط می‌کنند.

اگرچه روغن پالم به اندازه چربی‌های ترانس ناسالم نیست، بهتر است هنگام تهیه غذا در خانه یا مصرف غذا در خارج از خانه، از روغن زیتون، یا دیگر روغن‌های پخت و پز سالم‌تر استفاده کنید.

گزارشات مربوط به اثرات بهداشتی مصرف روغن نخل در غذاها متفاوت است. برخی مطالعات مصرف روغن پالم را به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی ایسکمیک، افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم، کلسترول، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سایر عوارض جانبی مرتبط می‌داند.

مطالعات دیگر هیچ اثر منفی یا حتی نتایج مطلوب سلامتی از مصرف روغن پالم را نشان نمی‌دهند.

منابع:
www.who.int
www.health.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید