پی آر پی

پی آر پی چیست؟

روش پی آر پی ( platelet rich plasma) PRP  یکی از روش‌‌های پرطرفدار برای جوان سازی پوست و صورت است. در این روش پلاکت‌‌های خون خود فرد برای تحریک رشد سلول‌های جدید، کلاژن سازی، بهبود خاصیت الاستیته و استحکام پوست استفاده می‌‌شود.

پی آر پی چه کاربردهایی دارد؟

• جلوگیری از ریزش و تقویت مو
  • چین و چروک ناشی از افزایش سن
  • چین و چروک و پف و تیرگی زیر چشم
  • ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه) و آبله مرغان
  • ترمیم زخم‌‌های قدیمی ناشی از بریدگی، سوختگی و …
  • درمان درد (آرتروز زانو، التهاب تاندون در قسمت‌های زانو ها، شانه‌ها، مچ پا، آرنج و ماهیچه‌های ساق پا)

پی آر پی صورت چیست؟

به درمان مشکلات پوستی نظیر چین و چروک ناشی از افزایش سن، چین و چروک‌های دینامیک، سیاهی و چروک زیر چشم، لک‌های پوستی و اسکار آکنه و اسکار زخم‌های ناشی از بریدگی، سوختگی، خطوط اخم یا خنده کمک ‌می‎‌کند.

عوارض عوارض پی آر پی صورت چیست؟

چون در روش پی آر پی PRP؛ غیر از پلاکت خون از ماده خارجی دیگری استفاده نمی‌شود، ایمن ‌ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاست‌ها استفاده می‌شود بدیهی است که اثر درمانی آن به تدریج ظاهر می‌شود و اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان را می‌توان مشاهده نمود. البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد. بله علت وجود گلبول‌های سفید در پی آرپی احتمال عفونت در روش پی آر پی تقریبا صفر است و با توجه به اینکه مواد پی آرپی از بدن خود فرد حاصل می‌شود آلرژی و حساسیت ایجاد نمی‌شود اما ممکن است در بعضی از نقاط نزدیک چشم کبودی‌های کوچکی بعد از تزریق ایجاد شود که این عارضه سطحی است و بعد از گدشت یک الی دو روز بر طرف می‌شود.

پی آر پی مو

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی یا پلاکت درمانی که از جمله درمان‌های نوین به شمار می‌رود و یکی از مراحل درمان ریزش مو است و برای جلوگیری از ریزش مو و  تقویت و رشد مو از پی‌آرپی استفاده می‌شود در پلاکت درمانی بر حسب نوع کیت مصرفی بین هشت تا 40 سی سی خون از فرد گرفته شده و طی فرآیندی پلاکت جدا شده از خون فرد به پوستش تزریق و این اقدام باعث افزایش رشد فولیکول‌های مو می‌شود. در صورتی که این روش درمانی باعث رشد مجدد موها نشد در نهایت کاشت مو انجام می‌شود.

پی آر پی زانو چیست؟

چون پی آرپی از تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها استفاده می‌کند بنابراین تزریق مقدارغنی‌شده از پلاکت‌ها می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه ‌دیده خصوصا در غضروف و لیگامان‌ها شود.

یکی از کاربردهای اثبات‌ شده پی آر پی؛ در آرتروز زانو و آرتروز مچ پا، صدمات منیسک و رباط‌های زانو، صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای کف پا (خار پاشنه) می‌باشد.

پی آر پی زانو

عوارض پی آر پی زانو چیست؟

از مزیتهای مهم پی آر پی زانو اینست که در صورت ایجاد اثرات مثبت در بیمار اثرات آن دائمیست و اثر آن تنها تسکینی نیست. اما باید بدانید که به ندرت می‌توان برای پی آر پی زانو؛ عوارض جانبی در نظر گرفت که بنا بر محیط و مهارت و تخصص پزشک، احتمال بروز عفونت در اثر تزریق وجود دارد. لذا توصیه می‌شود در صورت نیاز به این روش درمانی مفید به کلینیک‌های معتبر و پزشک متخصص مراجعه کنید. کلینیک اکسیر مرکزی یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی در تهران با ارایه کیت‌های خارجی با غلظت پلاکت بالا و خطر کم عفونت روزانه آماده انجام خدمات پی‌آرپی به بیماران عزیز در محیطی مدرن و VIP می‌باشد.

مراقبت‌های بعد از پیca آر پی زانو

یک هفته پیش ازانجامPRP و دو هفته بعداز انجام پی‌آر‌پی؛ بیمار باید داروهای ضدفعالیت پلاکت(نظیر: آسپرین) را قطع کند.

در صورت مصرف کورتون خوراکی، انجام پی آر پی باید تا دو هفته و همچنین در صورت تزریق کورتون داخل مفصلی، انجام پی آر پی باید تا چهار هفته به تعویق بیافتد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یعنی مسکن‌هایی نظیر بروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و داروهای مشابه باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از تزریق قطع شود.

آیا تزریق پی آر پی(PRP) روش ایمنی محسوب می‌شود؟

تزریق پی آر پی یک روش کاملاً ایمن است که هیچ‌گونه عوارض و خطرتی ندارد؛ پی آر پی یک روش بدون جراحی و بدون درد است که به آسانی انجام می‌شود. پلاسمای حاوی پلاکت، خود یک ماده‌ی ضد التهاب بیولوژیکی است و بنابراین عملکردی دفاعی و ضد عفونت دارد. سال‌های زیادی است که از روش تزریق پی‌آرپی  برای درمان زخم‌‌های مختلف (مانند زخم‌های ارتوپدی، زخم‌های مزمن، سوختگی و جای برش جراحی) استفاده می‌شود و بنابراین روشن است که تزریق پی‌آر‌پی نه ‌تنها عوارضی ندارد بلکه موجب آغاز روند بهبود و بازسازی در بدن می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند پی آر پی انجام دهند؟

• کسانی که به اختلالات ایمنی خصوصاً کانسر مبتلا هستند.
  • کسانی که دارای عفونت فعال در محل تزریق باشند
  • افراد دارای اختلالات پلاکت و انعقادی
  • افراد با کم‌خونی شدید
  • زنان باردار

آیا پی آر پی سرطان زاست؟

خیر- زیرا در روش PRP از نمونه خون اتولوگ استفاده می‌شود هر گونه نگرانی در خصوص واکنش‌های ایمنی و یا انتقال بیماریها برطرف می‌شود. در هیچ یک از مطالعات شواهدی در مورد اینکه PRP باعث بروز هیپرپلازی، سرطان، و یا رشد تومور می‌شود مشاهده نگردیده است. عوامل رشد جهش زا نیستند و به طور طبیعی از طریق تنظیم ژن و مکانیسم‌های کنترل فیدبک طبیعی، در التیام زخم عمل می‌کنند.