نارسایی قلبی در سنین جوانی

علائم نارسایی قلبی در جوانان؛ با وجود اینکه نارسایی قلبی را یک بیماری برای افراد مسن می‌دانند اما در چند سال گذشته ابتلا به این بیماری در جوانان نیز شیوع پیدا کرده است.

در حال حاضر جوانان بسیاری تجربه این بیماری را گزارش داده‌اند که باید با بررسی‌های آماری علت این پدیده را مشخص کرد. با این حال جوانان بسیاری به دلایل مختلفی مانند استرس و سبک زندگی ناسالم بیم ابتلا به این بیماری را دارند.

نارسایی قلبی نوعی از بیماری‌های قلبی است که در آن قلب در پمپاژ درست خون با مشکل مواجه است.

علائم این بیماری می‌تواند بسیار باشد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این وجود این بیماری دارای نشانه‌های مشابهی نیز هست که در ادامه به آن می‌پردازیم اگر شما نیز به دلیل مشاهده برخی نشانه‌ها و یا درد در ناحیه قفسه سینه بیم ابتلا به این بیماری را دارید پیشنهاد می‌کنیم خوانننده این مقاله باشید:

امکان درمان نارسایی قلبی در جوانان

این حقیقت ناگوار است که در دهه‌های ششم و هفتم متابولیسم و کاردکرد برخی اجزای بدن کند می‌شود. بالا رفتن از یک پله که روزی دو بار طی می‌کردید هم اکنون می‌تواند به اندازه مقیاس کوه اورست دلهره آور باشد. در حالی که برخی از دلایل از دست دادن نشاط را می‌توان ناشی از پیری طبیعی دانست، اما خستگی و نفس کشیدن ممکن است نشانه‌هایی از عملکرد غیر طبیعی قلب باشد.

بسیاری از فناوری‌های کم تهاجمی می‌توانند سلامت قلب را پس از نارسایی قلبی حفظ کنند. در این خصوص ممکن است به دستگاهی مانند ضربان ساز قلب یا دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت نیاز باشد تا قلب بتواند کارکرد سابق را داشته باشد یکی دیگر فناوری‌های مهم شامل سیستم کنترل فشار شریان ریوی است که قلب را کنترل کرده و علائم نارسایی قلبی در جوانان را حتی قبل از احساس آن‌ها تشخیص می‌دهد. همچنین درمان همزمان‌سازی مجدد قلب نیز وجود دارد، که ضربان قلب را به طور منظم حفظ می‌کند.

این فناوری ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست، این ابزارهای می‌توانند به شما کمک کنند به زندگی عادی خود برگردید. جوانانی که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند با ایجاد یک برنامه عملی برای داشتن زندگی سالم و بدون استرس، سلامت قلب خود را بازیابند.

نشانه‌های نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی به عضله قلب آسیب برساند یا توانایی پمپاژ موثر قلب را کاهش دهد.

در بیشتر مواقع، آسیب ناشی از بیماری عروق کرونر یا حمله قلبی علت آن است. اما دریچه‌های قلب معیوب ، فشار خون بالا یا بیماری ژنتیکی طولانی مدت نیز می‌توانند تاثیر گذار  باشند. در این شرایط قلب از کار افتاده دیگر نمی‌تواند آنقدر خوب پمپ کند که بتواند تقاضای بدن برای خون غنی از اکسیژن را حفظ کند.

خستگی: یکی از علائم نارسایی قلبی در جوانان خستگی مفرط می‌تواند باشد؛ وقتی قلب نتواند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن پمپ کند، احساس کلی خستگی یا خستگی ایجاد می‌شود.

محدودیت فعالیت: افراد مبتلا به نارسایی قلبی معمولاً قادر به انجام فعالیت‌‎های عادی خود نیستند زیرا به راحتی خسته شده و دچار تنگی نفس می‌شوند.

ازدحام مایعات. تجمع مایعات در ریه‌ها می‌تواند منجر به سرفه، خس خس سینه و تنفس شود.

ورم یا تورم مچ پا: هنگامی که قلب قدرت پمپاژ کافی را ندارد تا خون استفاده شده را از اندام تحتانی به عقب برگرداند، مایعات می‌تواند در مچ پا، پاها ، ران‌ها و شکم جمع شود. مایعات اضافی نیز می توانند باعث افزایش سریع وزن شوند.

تنگی نفس: مایعات موجود در ریه‌ها باعث می‌شود که دی اکسید کربن موجود در خون استفاده شده با اکسیژن تازه عوض شود. همچنین ممکن است تنفس هنگام خوابیدن دشوار باشد زیرا جاذبه باعث می‌شود مایعات از زیر ریه‌ها به بالا تنه بروند.

علائم نارسایی قلبی در جوانان

چه عواملی باعث بیماری قلبی در بزرگسالان جوان می‌شود؟

در مردان مسن، تقریباً تمام حملات قلبی ناشی از انسداد آترواسکلروتیک در عروق کرونر است. بیماری عروق کرونر معمولی نیز در بزرگسالان جوان غالب است، که حدود 80٪ از حملات قلبی را تشکیل می‌دهد. حدود 60٪ این بیماران جوان فقط از یک عروق کرونر رنج می‌برند، در حالی که بیماران مسن بیشتر در دو یا سه سرخرگ دچار بیماری می‌شوند.

اما علل دیگر را نیز باید در نظر گرفت. به طور گسترده، حدود 4٪ از حملات قلبی در بزرگسالان جوان ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی آناتومی شریان کرونر است و پنج درصد را نیز می‌توان به لخته‌های خونی نسبت داد که از جاهای دیگر منشا می‌گیرند و در جریان خون به شریان‌های کرونر غیر طبیعی منتقل می‌شوند، جایی که باعث انسداد شریان می‌شوند در 5٪ دیگر، اختلالات مختلف در سیستم لخته شدن خون خطر تشکیل لخته را در کل سیستم گردش خون، از جمله در عروق کرونر افزایش می‌دهد.

طیف گسترده‌ای از مشکلات 6٪ باقی‌مانده از حملات قلبی را در بزرگسالان جوان تشکیل می‌دهد. که آن‌ها شامل اسپاسم یا التهاب عروق کرونر، پرتودرمانی برای تومورهای قفسه سینه، ضربه به قفسه سینه و سو مصرف از کوکائین، آمفتامین یا سایر داروها هستند.

مرگ ناگهانی در بزرگسالان جوان

علائم نارسایی قلبی در جوانان امری ایست که بسیار شیوع پیدا کرده است؛ هنگامی که یک جوان به طور ناگهانی می‌میرد، غالبا حمله قلبی تشخیص داده می‌شود. اما مطالعه‌ای در مورد 126 مرگ ناگهانی در ارتش آمریكا كه 18 تا 35 سال دارند، داستان دیگری را بیان می‌كند.

فقط حدود نیمی از این مرگ‌های تلخ به دلیل هر نوع بیماری قلبی بوده است و از این تعداد، فقط 28٪ آنها تصلب شرایین کرونر داشته‌اند با این حال این مورد شیوع تکان‌دهنده‌ای در این جمعیت جوان است، اما این بیماری می‌تواند تحت الشعاع انواع دیگر بیماری‌های قلبی از جمله ناهنجاری‌های مادرزادی آناتومی شریان کرونر (33٪)، التهاب عضله قلب (20٪) و ناهنجاری‌های ساختاری عضله قلب است. (13٪) انواع دیگر ناهنجاری‌های قلبی چند مورد دیگر قرار گیرد.

سایر مطالعات از سراسر جهان نیز یافته‌های مشابهی را گزارش می‌دهند. دانشمندان تصور می‌كنند كه اختلالات خاموش و غیرقابل ریتم پمپاژ قلب، بسیاری از مرگ‌های ناگهانی را در بیماران با قلب طبیعی از نظر ساختار به وجود می‌آورد. دلایل دیگر شامل سو مصرف مواد مخدر، لخته شدن خون که به ریه‌ها می‌رود و خونریزی مغزی است.

روش تشخیص نارسایی قلبی در جوانان

علاوه بر معاینه بدنی، پزشکان دو ابزار مهم دیگر نیز برای تشخیص وجود نارسایی قلبی در اختیار دارند.

اولین مورد اکوکاردیوگرام است (که اغلب اکو نامیده می‌شود)، که یک آزمایش ساده و غیرتهاجمی است و از سونوگرافی برای ایجاد تصاویر از قلب شما در حین ضربان استفاده می‌کند.

اگر اکو در هنگام انقباض بطن چپ درصد کمتری از خون را که از قلب خارج کند نشان دهد، احتمال آسیب عضلات قلب بسیار زیاد است. یافته‌های دیگری که به نارسایی قلبی اشاره می‌کنند شامل ضخیم شدن غیرطبیعی و بالون شدن دیواره قلب و سوء عملکرد دریچه‌های قلب است.

درمان نارسایی قلبی

افرادی که نارسایی قلبی دارند اغلب چندین دارو مصرف می‌کنند. با این حال، چندین داروی تجویز شده معمول، داروهای بدون نسخه و مکمل‌ها می‌توانند برای تشدید علائم نارسایی قلبی تداخل خطرناکی داشته باشند.

لازم به ذکر است که این بیماران باید مطمئن شوند که تمام ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی باید لیست کاملی از تمام داروهای مصرفی دارند. ترکیبات خاصی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

• داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs):

این دسته از مسکن‌هایی که به طور گسترده استفاده می‌شود و شامل ایبوپروفن (Advil ،Motrin) است،

می‌تواند با حفظ سدیم و مایعات در بدن، علائم نارسایی قلبی را تشدید کند.

• داروهای دل درد و داروهای ضد سرماخوردگی:

این داروهای بدون نسخه پزشک اغلب حاوی مقادیر زیادی سدیم است که می‌تواند باعث اضافه بار مایعات شود.

• داروهای گیاهی:

بسیاری از مکمل‌های به اصطلاح طبیعی حاوی موادی مانند افدرا، جینسینگ، زالزالک، کوهوش سیاه و چای سبز هستند. که می‌توانند با چندین داروی رایج قلب واکنش خطرناک نشان دهند.