علت بزرگ شدن قلب و درمان آن

علت بزرگ شدن قلب و درمان آن - کلینیک قلب و دیابت اکسیر

علت ،علائم، تشخیص و درمان بزرگ شدن قلب

بزرگ شدن قلب که به آن کاردیومگالی یا کاردیومیوپاتی اتساعی ایدیوپاتیک نیز گفته می‌شود، حالتی است که قلب توسط عواملی مانند عفونت، استرس یا سایر بیماری‌های قلبی بزرگ می‌شود.

این بیماری می‌تواند در هر سن و در هر جنسیتی رخ دهد که به درمان نیاز خواهد داشت. با این حال دلیل بزرگ شدن قلب می‌تواند عوامل متعددی باشد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین ارائه یک دلیل مشخص برای این بیماری ممکن نیست. در ادامه دلایل احتمالی بروز بیماری بزرگی قلب و درمان آن را می‌خوانید.

علائم بزرگ شدن قلب

در بعضی موارد، بزرگ شدن قلب بدون علامت است. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، ممکن است به این دلیل باشد که قلب قادر به پمپاژ خون به طور موثر نیست و این منجر به سندرم معروف به ” نارسایی احتقانی ” قلب می‌شود. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب
  • احتباس مایع

"</h3

دلایل بزرگ شدن قلب

همانطور که اشاره شد بزرگ شدن قلب می‌تواند معملول دلایل متفاوتی باشد که در ادامه برخی از آن‌‎ها را می‌خوانید: برخی از دلایل بزرگی قلب عبارتند از:

بیماری عروق کرونر

در این بیماری رسوبات چربی یا پلاک‌ها در داخل یک یا چند شریان کرونر (قلب) جمع می‌شوند. این ذرات ثابت “آترواسکلروز” نامیده شده و منجر به تنگی عروق می‌شوند.

فشار خون بالا

پمپاژخون با فشار بیش از حد معمول از طریق عروق قلب را تحت فشار قرار می‌دهد. از دلایل فشار خون بالا می‌توان به چاقی و بی‌تحرکی اشاره کرد.

کاردیومیوپاتی اتساعی ایدیوپاتیک

یک بیماری بیماری عضله قلب که علت آن ناشناخته است. قلب بزرگ یا ‘گشاد’ یکی از متداول‌ترین انواع کاردیومیوپاتی است. رایج‌ترین علامتی که بیماران با کاردیومیوپاتی با آن مواجه می‌شوند تنگی نفس و تورم مچ پا است. علائم نادرتر شامل سرگیجه و درد قفسه سینه است.

میوکاردیت

عفونت قلب که به طور کلی توسط ویروس ایجاد می‌شود. ممکن است شخص ابتدا بیماری ویروسی داشته باشد و بعداً علائم نارسایی احتقانی قلب را نیز تجربه کند.

بیماری دریچه قلب

چهار دریچه در قلب جریان خون را در مسیر درست حفظ می‌کند. اگر دریچه‌ها به دلیل شرایطی مانند تب روماتیسمی، نقص قلبی، عفونت (آندوکاردیت عفونی)، ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی) اختلالات بافت پیوندی، داروهای خاص یا درمان های پرتوی سرطان آسیب ببینند، قلب بزرگ می‌شود. به عنوان مثال، دریچه میترال معیوب باعث جریان خون به سمت عقب می‌شود، به این معنی که اتاق قلب آسیب دیده باید با نیروی بیشتری نسبت به حد معمول منقبض شود.

ایسکمی قلب

کاهش جریان خون در قلب است. این وضعیت می‌تواند باعث درد قلب (آنژین) شود.

حمله قلبی قبلی

عضله ضعیف قلب ممکن است بزرگ شود تا بتواند نیاز پمپاژ خون در اطراف بدن را حفظ کند.

بیماری تیروئید

غده تیروئید بسیاری از عملکردهای متابولیکی را تنظیم می‌کند. یک بیماری تیروئید بدون درمان، می‌تواند منجر به فشار خون بالا، سطح کلسترول خون بالا، ضربان قلب نامنظم و بزرگ شدن قلب شود.

کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی)

کم خونی نوعی بیماری است که در آن سلول‌های قرمز خون سالم و کافی برای انتقال اکسیژن کافی به بافت‌ها وجود ندارد. کم خونی مزمن درمان نشده می‌تواند منجر به ضربان قلب سریع یا نامنظم شود. در نتیجه قلب باید خون بیشتری پمپ کند تا کمبود اکسیژن خون را جبران کند.

آهن زیاد در بدن (هموکروماتوز)

هموکروماتوز نوعی اختلال است که بدن آهن را به درستی متابولیزه نمی‌کند و باعث تجمع آن در اندام‌های مختلف از جمله قلب می‌شود. این امر می‌تواند باعث بزرگ شدن بطن چپ به دلیل ضعیف شدن عضله قلب شود.

بیماری های نادری که می توانند بر قلب تأثیر بگذارند، مانند آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز بیماری است که در آن پروتئین های غیرطبیعی در خون گردش می‌کنند و ممکن است در قلب رسوب کننددر نتیجه عملکرد قلب را مختل کرده و باعث بزرگ شدن آن شود.

چاقی

حمل بیش از حد چربی بدن یک عامل خطر برای فشار خون بالا است، که به نوبه خود می‌تواند قلب را بزرگ کند.

بی توجهی به ورزش: داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک یک عامل خطر شناخته شده برای انواع بیماری‌ها، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا است.

افزایش سن

با افزایش سن رگ‌های ما تا حدودی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. این “سفت شدن” رگ‌های خونی باعث فشار خون بالا می‌شود، که یک عامل خطر برای بزرگ شدن قلب است.

ریسک فاکتور های بیماری بزرگ شدن قلب

اگر یکی از عوامل خطر زیر را داشته باشید، ممکن است در معرض افزایش خطر بزرگ شدن قلب باشید:

فشار خون بالا

فشار خون بالاتر از 140/90 میلی‌متر جیوه.

سابقه خانوادگی بزرگ شدن قلب یا کاردیومیوپاتی

اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک، مانند پدر یا مادر یا خواهر و برادر، قلب بزرگتری داشته باشد، ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشید.

بیماری قلبی مادرزادی

اگر با بیماری متولد شده‌اید که بر ساختار قلب شما تأثیر می‌‍گذارد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به ابن بیماری باشید.

بیماری دریچه قلب

قلب دارای چهار دریچه است. شرایطی که به دریچه‌ها آسیب می‌رساند ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.

عوارض ابتلا به عارضه بزرگ شدن قلب

وجه داشته باشید خطر عوارض ناشی از بزرگ شدن قلب به بخشی از قلب که بزرگ شده و علت آن بستگی دارد.

عوارض بزرگ بودن قلب می‌‍تواند شامل موارد زیر باشد:

نارسایی قلبی

بزرگ شدن بطن چپ، یکی از جدی‌ترین انواع بزرگی قلب، خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. در نارسایی قلبی، عضله قلب ضعیف می‌شود و بطن‌ها به حدی کشیده می‌شوند (گشاد می‌شوند) که قلب نمی‌تواند خون را به طور موثر در سراسر بدن پمپ کند.

لخته شدن خون

بزرگ شدن قلب ممکن است شما را مستعد تشکیل لخته خون در غشای قلب کند. اگر لخته‌ها وارد جریان خون شوند، می‌توانند جریان خون در اندام‌های حیاتی مسدود کنند، حتی باعث حمله قلبی یا سکته  نیز می‌شوند. لخته هایی که در سمت راست قلب ایجاد می‌شوند ممکن است به ریه‌ها راه یابند، یک وضعیت خطرناک به نام “آمبولی ریوی”.

ایست قلبی و مرگ ناگهانی

گاهی اوقات بزرگ شدن قلب می‌تواند منجر به اختلال در ریتم ضربان قلب شود. ریتم‌های قلبی که برای حرکت خون بسیار کند هستند یا برای ضربان قلب مناسب بسیار سریع هستند، می‌توانند منجر به غش یا در برخی موارد ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شوند.

راه‌های جلوگیری از بروز بیماری بزرگ بودن قلب

• اگر سابقه خانوادگی بیماری‌هایی دارید که می توانند باعث بزرگ شدن قلب شوند، مانند کاردیومیوپاتی، با پزشک خود در میان گذارید. اگر کاردیومیوپاتی یا سایر بیماری‌های قلبی به موقع تشخیص داده شود، درمان‌ها ممکن است از وخیم شدن بیماری جلوگیری کنند.
  • گفتنی است که کنترل عوامل خطر بیماری عروق کرونر، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت با کاهش خطر حمله قلبی به کاهش خطر بزرگی قلب و نارسایی قلبی کمک می‌کند.
  • با داشتن یک رژیم غذایی سالم و عدم سو مصرف الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهید. کنترل فشار خون بالا با رژیم، ورزش و احتمالاً داروها همچنین از ابتلا به نارسایی قلبی در بسیاری از افرادی که قلب بزرگ شده دارند جلوگیری می‌کند.

درمان بیماری بزرگ شدن قلب

درمان کاردیومگالی به شرایط پزشکی زمینه‌‎ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود و به میزان بزرگی قلب بستگی دارد. به خاطر داشته باشید هدف از درمان کنترل علائم و جلوگیری از عوارض بعدی است. بنابراین درمان ممکن است شامل داروها، جراحی و تغییر سبک زندگی باشد.

دارو درمانی

• دارو های ادرارآور
  • مهار کننده‌های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین)
  • مسدود کننده‌های بتا
  • داروهای ضد آریتمی
  • داروهای فشار خون

• جراحی دریچه قلب
  • جراحی بای پس عروق کرونر
  • جراحی پیوند قلب
  • دفیبریلاتور قلب و عروق قابل کاشت (ICD)
  • دستگاه کمکی بطن چپ- یک پمپ مکانیکی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

تاثیر سبک زندگیبر سلامتی قبل

سبک زندگی

با آگاهی و کنترل فشار خون، دیابت و کلسترول خون می‌توانید خطر ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهید. بنابراین داشتن یک سبک زندگی سالم نیز  بسیار مهم است.

• اجتناب از قرارگیری در معرض دود و آلاینده‌ها
  • انجام ورزش‌های روتین و مداوم
  • کنترل وزن
  • پیروی از رژیم مناسب