علت به وجود آمدن غبغب چیست؟

علل ایجاد غبغب

افزایش وزن

خوردن غذاهای چرب باعث رسوب چربی در بدن و در نتیجه اضافه وزن می‌شود چانه نیز مانند دیگر قسمت‌های بدن نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد، در نتیجه پوست آن کشیده شده و باعث ایجاد غبغب می‌شود.

 

کاهش وزن

کاهش وزن شدید و فوری باعث تغییر شکل داخلی پوست می‌شود. این تغییر شکل معمولا با افتادگی پوست، مخصوصا در لبه‌های بدن همراه است و در نتیجه‌ی همین موضوع، در زیر چانه غبغب ظاهر می‌شود.

 

افزایش سن

افراد مسن بیشتر از انسان‌های جوان غبغب در می‌آورند زیرا با افزایش سن، ماهیچه‌ها شل شده و از پوست جدا می‌شوند و از آنجایی که پوست دارای چربی‌های زیر جلدی است، پوست سنگین شده و به سمت پایین آویزان می‌شود و غبغب ظاهر می‌شود.

 

ژنتیک

بدن برخی افراد دارای ژن‌هایی است که به طور ارثی و بدون دلیل خاصی غبغب در می‌آورند.

 

نحوه قرار گرفتن صورت

برخی حرکات صورت باعث ایجاد ماهیچه‌ای در منطقه‌ی چانه می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که سر در حالت افتاده قرار بگیرد، چربی‌ها در ناحیه‌ی چانه جمع شده و تبدیل به غبغب می‌شوند همچنین گفته می‌شود که خوابیدن مداوم به رو و یا طرفین ممکن است در طول زمان باعث به وجود آمدن غبغب شود.

♦ عوامل دیگری نیز می‌توانند در به وجود آمدن غبغب دست داشته باشند هم آسیب‌های ناشی از نور آفتاب و هم سیگار کشیدن می‌توانند روند پیری را تسریع کنند که در نتیجه پوست قابلیت ارتجاعی و کلاژن خود را از دست می‌دهد.

علائم و نشانه‌های غبغب

هر چه سن بالاتر می‌رود طبیعتاً افتادگی صورت در اطراف چانه و فک بیشتر می‌شود. غبغب از آنجایی ظاهر می‌شود که موقعیت خط فک افتادگی داشته و محدوده صورت تمام می‌شود. این ضرورتاً نشان دهنده اضافه وزن یا داشتن مشکل در سلامتی نیست. زمانی که غبغب و چروک پوست با یکدیگر همراه باشند اصطلاحاً به آن “گردن بوقلمون” گفته می‌شود، همچنین ممکن است یک لایه دیگر از پوست در زیر فک افتادگی داشته باشد که بیشتر شبیه به فک دوم است.

 

پیشگیری از افتادگی غبغب

از محصولات مراقبت از پوست و ضدپیری پوست استفاده کنید که دارای پپتیدهای بالینی تایید شده هستند زیرا موجب تحریک تولید کلاژن طبیعی در پوست شده، پوست را استحکام بخشیده و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند.

  • استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه پوست خود را در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت کنید.
  • یک شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل را در پیش بگیرید.
  • سیگار نکشید.
  • برای درمان های حرفه ای که برای غبغب وجود دارند از یک متخصص پوست مشورت بگیرید.

 

درمان طبیعی غبغب

یکی از تمریناتی که اغلب برای کم کردن اثرات غبغب توصیه می‌شود «بالا گرفتن سر» است:

  • دهان خود را ببندید و فک پایینی خود را به بیرون بدهید.
  • لب پایینی خود را بالا بیاورید.
  • ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید (باید کشش را در زیر چانه خود حس کنید).
  • این تمرین را در سه سِت ۱۵ ثانیه‌ای تکرار کنید.


درمان غبغب

درمان‌های زیبایی پوست متعددی برای رفع غبغب و افتادگی پوست وجود دارند که برخی برای ایجاد ساختار خط فک طراحی شده‌اند مانند فیلرهای پوستی، اسکالپترا، لیفت با نخ، در مقابل تمرکز برخی روش‌های دیگر بر روی جوان‌سازی و استحکام پوست است مانند لایه‌برداری های شیمیایی و لیزری و میکرونیدلینگ. مرکز زیبایی اکسیر شما به شما راهنمایی می‌کند تا بهترین روش درمان را برگزنید.

 

تزریق ژل یا فیلر

تزریق ژل یا فیلرشامل تزریق یک محلول پزشکی به وسیله یک سوزن کوچک در زیر پوست است که ویژگی‌های چهره را افزایش داده و نواحی افتاده پوست را پر می‌کند. اگر از این روش با تجویز درست پزشک استفاده شود به آرامی می‌تواند غبغب را هموار کرده، اثر آن را کم و به بازگشت ویژگی‌های طبیعی چهره کمک کند.

 

اسکالپترا

نوعی فیلر پوستی بنام اسکالپترا است که از راه تزریقاتی کوچک و غلظت متفاوت اعمال می‌شود، اسکالپترا حاوی Poly-L-Lactic Acid است که جایگزینی برای کلاژن از دست رفته محسوب می‌شود و به قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. این روش نواحی افسرده چهره که بر اثر پیری حجم خود را از دست داده‌اند پُر کرده و به ویژه در درمان غبغب موفق است.

 

لیفت با نخ (ترد لیفت)

ترد لیفت (thread lift) روشی جهت جوان‌سازی پوست است که از نخ‌های جراحی مخصوصی برای لیفت کردن افتادگی پوست استفاده کرده و ظاهری سفت‌تر و جوان‌تر به پوست می‌دهد. این نخ‌ها از اسید پلی اتیلن ساخته شده‌اند، یک ماده طبیعی که ۲۵ سال است در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نخ‌ها به تدریج تولید کلاژن را تحریک کرده و موجب بازیابی حجم صورت و هموار کردن چین و چروک‌های عمیق می‌شوند.

 

لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست با مهار کردن قدرت اسیدهای طبیعی و ترکیبات فعال جهت لایه‌برداری عمیق پوست کار خود را انجام می‌دهد. این درمان رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن را تحریک کرده و به داشتن پوستی جوان‌تر، شفاف‌تر و مستحکم‌تر کمک می‌کند.

 

لایه‌برداری لیزری

لایه‌برداری لیزری یکی از پیشرفته‌ترین ترین روش‌های جوان‌سازی پوست است. در این روش از یک پرتوی حرارتی مخصوص برای ایجاد جراحت در پوست قدیمی استفاده می‌شود و این باعث می‌شود تا بدن نسبت به التیام زخم واکنش نشان داده و پوستی جدید و محکم‌تر بسازد که دارای منافذ کوچک‌تر و چین و چروک‌ها و لکه‌های کم‌تر است.

 

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ نیز همانند لایه‌برداری لیزری با تحریک واکنش شفابخشی پوست کار می‌کند. میکرونیدل‌های کوچک سطح پوست را سوراخ کرده و موجب به وجود آمدن سلول‌های جدید، تولید کلاژن و در نتیجه پوستی جوان‌تر و مستحکم‌تر می‌شوند.

 

آیا می‌‌شود غبغب را عمل جراحی کرد؟

در برخی افراد می‌توان توسط نوعی از عمل جراحی لیپوساکشن چربی موجود در چانه و فک را از بین برد. این یک روش درمانی تهاجمی است که در آن خطر آسیب دیدگی عصب‌ها و ایجاد زخم وجود دارد. همچنین می‌توان با عمل جراحی لیفت کردن صورت یا گردن اثرات غبغب را کاهش داد. این روش نیز روشی تهاجمی است که دارای ریسک‌هایی قابل توجه و دوره نقاهت می‌باشد. یک جراح زیبایی می‌تواند به شما بگوید که آیا جراحی گزینه‌ای مناسب برای شما هست یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید