نقش ویتامین دی در مقابله با کرونا

تأثیر ویتامین دی (D) در مقابله با بیماری کووید-19

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن انسان محسوب می‌شود و کمبود آن در بدن می‌تواند مشکلات فراوانی را ایجاد نماید. در این مقاله قصد داریم تا اطّلاعاتی را در رابطه با این ویتامین و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ویروس کرونا را به شما عزیزان ارائه دهیم.

 

اهمیّت ویتامین D برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی:

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد و نقش بسیار مهمّی را در سلامتی اندام‌ها و ارگان‌های مختلف بدن انسان بر عهده دارد. این ویتامین یکی از عناصر حیاتی در جذب کلسیم از طریق روده‌ها محسوب می‌شود. و کمبود آن در دوران میانسالی می‌تواند به مشکلاتی همچون پوکی استخوان ختم شود همچنین، این مادّه‌ی مغذّی دارای اهمیّت بسیار فراوانی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است و کمبود آن قسمت‌های مختلفی از سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌‌کند و می‌تواند بدن انسان را در مواجهه با بیماری‌های مختلفی قرار دهد.

اهمیت ویتامین دی در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی

عوارض کمبود ویتامین D:

همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی برای بدن انسان محسوب می‌شود و کمبود آن می‌تواند عملکردهای سیستم‌های مختلف بدن را مختل نماید

از جمله مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین می‌توان به مواردی همچون: ضعف عمومی بدن، احساس سردرد و سرگیجه، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مکرّر، تعریق بیش از حد و بدون علّت، مشکلات گوارشی شدید همچون یبوست و سوزش معده، ریزش مو، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون پارکینسون و آلزایمر و افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، کمبود این ویتامین می‌تواند مشکلات بسیار متعددی را برای شما ایجاد نماید و شما را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دهد. بنابراین، کمبود ویتامین دی را جدّی بگیرید و از روش‌هایی که در ادامه آن‌ها را معرّفی کرده‌ایم برای افزایش میزان آن استفاده نمایید.

 

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D:

علاوه بر اینکه کمبود ویتامین D می‌تواند مشکلات فراوانی را برای شما ایجاد نماید، مصرف بیش از حدّ آن نیز موجب مسمومیت با این ویتامین می‌شود و می‌تواند عوارض شدیدی را برای شما به همراه داشته باشد زیرا این مادّه‌ی مغذّی جزو ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و بدن انسان نمی‌تواند مقادیر اضافی آن را به راحتی دفع نماید

از جمله مهم‌ترین علائم مسمومیت با این ویتامین می‌توان به مواردی همچون: سنگینی گوش، نارسایی‌های کلیوی، حالت تهوّع و استفراغ، درد استخوان‌ها، هیپرکلسمی (افزایش بیش از اندازه‌ی غلظت کلسیم خون)، افزایش فشار خون، کاهش هوشیاری، مشکلات گوارشی و ضعف عضلانی اشاره کرد بنابراین، شما باید از مصرف بیش از حدّ این ویتامین خودداری نمایید. تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید زیرا برخی از این علائم می‌توانند خطرات جانی مختلفی را برای شما به همراه داشته باشند.

علت کمبود ویتامین دی در نژاد ایرانی ها

علت کمبود ویتامین D در نژاد ایرانی‌ها:

روش‌های مختلفی برای کسب ویتامین D مورد نیاز بدن وجود دارند و شما می‌توانید. از تغذیه مناسب در کنار بهره‌مندی از نور خورشید برای رفع کمبود این ویتامین استفاده نمایید. ایرانیان و مخصوصاً بانوان ایرانی به دلیل عدم مواجهه‌ی کافی با نور خورشید همواره در معرض ابتلا به کمبود این ویتامین قرار دارند و این مشکل موجب شده است. تا بیش از 60 درصد از ایرانیان به نحوی با این مشکل سر و کار داشته باشند.

علاوه بر عدم مواجهه‌ی کافی با نور خورشید، مشکلات تغذیه‌ای نیز می‌توانند به تشدید شدن این مشکل دامن بزنند و به این علّت که بیشتر ایرانیان با منابع سرشار از این ویتامین آشنایی ندارند، مشکل کمبود ویتامین D به یکی از معضلات اصلی نژاد ایرانی تبدیل شده است. در ادامه می‌‌توانید با منابع غذایی این ویتامین بیشتر آشنا شوید.

 

منابع غذایی ویتامین D:

شما با مصرف متعادل منابع غذایی سرشار از ویتامین D می‌توانید قسمت عمده‌ای از ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که مواجهه با نور خورشید نیز می‌تواند در افزایش میزان این ویتامین بسیار موثّر باشد. از جمله مهم‌ترین منابع غذایی این ویتامین می‌توان به مواردی همچون: تخم مرغ، ماهی‌های آب‌های آزاد همچون سالمون و ماهی تن، میگو، لبنیّات، جگر گاو و گوساله، گردو و دانه‌های روغنی همچون بادام اشاره کرد.

با این حال، چنانچه شما به کمبود این ویتامین مبتلا هستید، باید به این نکته توجّه داشته باشید که افزایش سطح این ویتامین در بدن به مدّت زمانی در حدود 1 تا 3 ماه نیاز دارد و به همین دلیل، شما نباید مصرف ویتامین دی را در این بازه‌ی زمانی متوقّف نمایید. زیرا این کار موجب کاهش دوباره سطح این ویتامین خواهد شد و دوره‌ی درمانی شما را طولانی‌تر خواهد کرد.

 

آیا با مصرف ویتامین D در مقابل کرونا ایمن هستیم؟

جالب است بدانید که جمعیّت‌های خاصی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان به نام‌های لنفوسیت‌های T (CD8+) و iNKT به شدّت تحت تاثیر ویتامین D قرار دارند. و این سلول‌های ایمنی دارای نقش‌های بسیار متعددی در مقابله‌ با ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا هستند.

مواجهه‌ی این سلول‌ها با ویتامین دی موجب افزایش تولید پروتئین‌هایی می‌شود. که نقش بسیار مهمّی را در تقویت توانایی بدن در مقابله با عوارض بیماری‌زا را دارند. و شما می‌توانید با مصرف این ویتامین سیستم ایمنی بدن خود را به میزان قابل توجّهی تقویت نمایید.

ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که نمی‌توان از ویتامین دی برای درمان کامل ویروس کرونا استفاده کرد. و این عامل بیشتر دارای نقش‌های کمکی است. و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را به صورت غیر اختصاصی تقویت نماید. بنابراین، شما با مصرف ویتامین D در کنار سایر روش‌های پیشگیرانه می‌توانید. گام‌های بلندی را برای مقابله با ویروس کرونا بردارید و دوره‌ی درمانی این بیماری را کوتاه‌تر کنید.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید