حمله پانیک یا حمله وحشت

پانیک چیست؟

علائم حمله وحشت و حمله قلبی می‌توانند بسیار شبیه به هم باشند و تشخیص تفاوت را با مشکل روبرو کنند. همچنین حمله قلبی می‌تواند باعث وحشت فرد شود و همین امر باعث گیج شدن بیمار شود. اگر فردی فکر می‌کند، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشد.

پانیک

گاها پیش می‌آید که همپوشانی علائم و نشانه‌های چند بیماری شما را در تشخیص با مشکل مواجه کند، از این رو بهترین اقدام مراجعه به پزشک و متخصص خواهد بود. حمله پانیک، حمله قلبی و حمله عصبی نیز از آن دست بیماری‌هایی هستند که ممکن است در مواقع مواجه با آن و یا تجربه شخصی شما را دچار تردید کند. ما در این نوشتار بر آن شدیم تا با بررسی این دست بیماری‌ها شما را در تشخیص یاری کنیم، اما به خاطر داشته باشید که تنها راه تشخیص صد در صد مراجعه به متخصصین و پزشکان حاذق است. اگر دچار این دست بیماری‌ها شده‌‎اید می‌توانید با مراجعه به کلینیک قلب و عروق اکسیر برای تشخیص قطعی و درمان اقدام کنید:

علائم حمله وحشت یا پانیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شدید در قفسه سینه
  • سوزن سوزن شدن در دست‌ها
  • تپش قلب
  • تعریق
  • تکان خوردن

رزرو نوبت قلب

حمله وحشت می‌تواند به تنهایی یا به عنوان علامت اختلال وحشت رخ دهد. هر ساله، حدود 2-3 درصد از افراد در ایالات متحده دچار اختلال وحشت می شوند و بیشتر افراد بدون داشتن اختلال وحشت دچار حمله وحشت می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین حمله وحشت و اختلال وحشت، به مقاله قاطع ما در اینجا مراجعه کنید.

• درد قفسه سینه
  • تعریق

در حالی که علائم این دو بیماری یعنی حمله پانیک و حمله قلبی با هم همپوشانی دارند، دانستن چگونگی تشخیص می‌تواند نجات دهنده زندگی باشد.

علائم جسمی در هنگام حمله هراس

علائم حمله وحشت یا پانیک شدید است: ترس ناگهانی و طاقت فرسایی شما را گرفتار می‌کند. ممکن است از هیچ جا نباشد، یا ممکن است توسط چیزی ایجاد شود که شما را مضطرب کرده است. ضربان قلب شما ممکن است خیلی تند شود، به دنبال آن سرگیجه و حتی اسهال نیز ایجاد شود. شما احساس می‌کنید که هورمون های استرس- آدرنالین و کورتیزول- آزاد شده و در سراسر بدن جاری می‌شوند. هنگامی که با احساس عذاب و از دست دادن کنترل خود مبارزه می‌کنید، ممکن است درد قفسه سینه‌، نفس نفس و قلب خود را تجربه کنید.

علائم جسمی در هنگام حمله قلبی

علائم حمله قلبی ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشد. هر دو جنس غالباً از درد قفسه سینه شکایت می‌کنند- نوعی که هم شدید است و هم غیر قابل انکار است. یا ممکن است “احساس درد خرد کننده‌ای داشته باشید که به گردن، فک، دندان‌ها، شانه و پایین بازوی چپ ادامه یابد.” همچنین ممکن است عرق کنید و احساس سرگیجه کنید، به خصوص اگر زن باشید- زنان نیز اغلب حالت تهوع و استفراغ دارند و تنگی نفس دارند.

شاید این مقاله برای شما مفید باشد: همه آنچه که باید درباره خدمات قلب و عروق اکسیر بدانید

حملات قلبی ادامه دارد (و بدتر می‌شود)

حملات قلبی به طور کلی قوس بسیار متفاوتی را دنبال می‌کنند. این علائم اغلب 15 تا 45 دقیقه طول می کشد، با گذشت زمان بدتر می‌شوند و اغلب ملموس‌تر از علائم گیج کننده حمله وحشت هستند.” به عبارت دیگر، درد قفسه سینه ممکن است تا حدی افزایش یابد که احساس کنید فیل روی دنده شما نشسته است، تنفس دشوارتر می‌شود، حالت تهوع و سرگیجه تشدید می‌شود و در صورت عدم درمان حتی ممکن است از هوش بیایید.

حملات هراس بین زن و مرد متفاوت است

بر اساس ADAA، علائم حمله وحشت می‌تواند در مردان و زنان متفاوت باشد. مردان در بیشتر مواقع دچار ضربان قلب سریع و تپنده‌ای می‌شوند- که تپش قلب نامیده می‌‎شوند- و احساس می‌کنند کنترل احساسات و افکار خود را از دست داده‌اند. حملات هراس زنان معمولاً با تزریق بیش از حد انجام می‌شود- وقتی خیلی سریع نفس می‌کشید و احساس ضعف می‌کنید- به علاوه احساس گرسنگی هوا. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان حملات وحشت دو برابر مردان دارند، شاید به این دلیل که واکنش ترس آن‌ها با سرعت بیشتری فعال می‌شود.

آزمایش های ER تشخیص می‌دهند که این یک حمله قلبی یا حمله هراس است

در طی حمله قلبی، سلول‌های قلب آسیب می‌بینند. این آسیب باعث می‌شود قلب پروتئین‌های تروپونین T و تروپونین I را در جریان خون آزاد کند. پزشکان در اورژانس آزمایش خون را برای یافتن سطح بالاتر تروپونین انجام می‌دهند و اگر آنها را پیدا کنند، به آنها کمک می‌کند تأیید کنند که درد قفسه سینه شما ناشی از حمله قلبی است. آنها همچنین یک الکتروکاردیوگرام (EKG) را که فعالیت الکتریکی ضربان قلب را اندازه گیری می‌کند، انجام می‌دهند و به دنبال تغییراتی هستند که از مشخصه‌های آسیب عضلات قلب و همچنین ریتم‌های غیر طبیعی قلب است.

همچنین بخوانید: سوالات متداول درباره نوار قلب

چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

دانستن تفاوت بین حمله پانیک و حمله قلبی ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر شخصی هرگز علائم قبلی را تجربه نکرده باشد. یک فرد می تواند با سنجش چندین فاکتور بین دو شرط تشخیص دهد، از جمله:

ویژگی‌های درد

اگرچه درد قفسه سینه هم در حمله پانیک و هم در حمله قلبی مشترک است، اما ویژگی‌های درد اغلب متفاوت است. در طی حمله وحشت، درد قفسه سینه معمولاً تیز یا خنجر زا است و درد در وسط قفسه سینه قرار دارد. درد قفسه سینه در اثر حمله قلبی ممکن است شبیه فشار یا احساس فشار باشد. درد قفسه سینه که به دلیل حمله قلبی رخ می‌دهد، ممکن است از مرکز قفسه سینه نیز شروع شود، اما می‌تواند از سینه به بازو، فک یا تیغه های شانه ادامه یابد.

شروع

همچنین بروز علائم ممکن است به فرد کمک کند تا تشخیص دهد آیا دچار حمله پانیک یا حمله قلبی شده است. اگرچه هر دو شرایط می‌توانند به طور ناگهانی و بدون هشدار ایجاد شوند، اما برخی از حملات قلبی به دلیل اعمال جسمی مانند بالا رفتن از پله‌ها ایجاد می‌شوند.

مدت زمان

مدت زمان علائم همچنین ممکن است به تمایز بین حمله قلبی و حمله وحشت کمک کند. بیشتر حملات وحشت در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد، هرچند که مدت زمان بیشتری نیز ممکن است ادامه داشته باشد.

در طول حمله قلبی، علائم ماندگاری بیشتری دارند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. به عنوان مثال، درد قفسه سینه ممکن است در ابتدای حمله قلبی خفیف باشد اما پس از چند دقیقه شدید شود.

آیا حمله وحشت می‌تواند باعث حمله قلبی شود؟

حمله پانیک یا حمله وحشت باعث حمله قلبی نمی‌شود. انسداد در یک یا چند رگ خونی به قلب  که منجر به قطع جریان حیاتی خون می شود، باعث حمله قلبی می شود. اگرچه حمله وحشت باعث حمله قلبی نمی شود، اما استرس و اضطراب می توانند در بروز بیماری عروق کرونر نقش داشته باشند. حملات هراس می توانند بصورت وقایع منفرد یا بخشی از اختلال اضطراب بروز کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به دلیل تغییرپذیری ضربان قلب پایین (HRV) ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. HRV زمان بین هر ضربان قلب است. سیستم عصبی خودمختار ضربان قلب را کنترل می‌کند. ضربان قلب بنا به فعالیت‌ها و احساسات فرد در طول روز متفاوت است.

HRV بالا نشان می‌دهد که ضربان قلب فرد در طول روز، بر اساس آنچه انجام می‌‎دهد، به طور مثر تغییر می‌کند. همچنین نشانه این است که سیستم عصبی خودمختار آنها به خوبی کار می کند.HRV پایین به این معنی است که قلب فرد به همان اندازه کارآمد دنده عوض نمی‌کند. برخی از مطالعات HRV پایین را با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند. در تجزیه و تحلیل محققان از مطالعات HRV در افرادی که انواع مختلفی از اختلال اضطراب، از جمله اختلال وحشت زدگی تشخیص داده شده است، نتایج نشان داد که شرکت کنندگان HRV پایین‌تری نسبت به افراد بدون اختلال اضطراب دارند.

درک این نکته مهم است که داشتن حمله پانیک به معنای حمله قلبی به شخصی نیست. یک فرد مبتلا به اختلال وحشت ممکن است حملات هراس مکرر را تجربه کند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا اختلال وحشت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، لازم است.

حمله قلبی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که علائم حملات هراس و حملات قلبی مشابه است، همیشه بهتر است که در صورت شک و تردید به دنبال مراقبت پزشکی سریع باشید. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، جستجوی درمان پزشکی فوری ضروری است:

• درد ناگهانی و شدید قفسه سینه
  • فشار بیش از 2 یا 3 دقیقه در قفسه سینه
  • درد قفسه سینه که از پایین بازو یا فک تابیده می‌شود.

راه‌های درمانی

بسته به اینکه فردی دچار حمله قلبی یا حمله پانیک شده باشد، چشم انداز متفاوت خواهد بود. اگرچه ممکن است حمله وحشت بسیار ناخوشایند باشد، اما تهدید کننده زندگی نیست. مردم هنوز باید به دنبال درمان مناسب برای حملات وحشت باشند، که می‌تواند کیفیت زندگی آنها را مختل کند. پزشک می‌تواند با تکنیک‌های مختلف از جمله اصلاح سبک زندگی، دارو و مشاوره به درمان اضطراب و وحشت کمک کند. در برخی موارد، حمله قلبی می‌تواند زندگی را تهدید کند. به دنبال حمله قلبی، فرد همچنین باید اقدامات لازم را برای مدیریت بیماری زمینه‌ای قلب انجام دهد.

سوالات متداول قلب

منبع: