پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

با کمی مطالعه در مورد  پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می توان به این موضوع پی برد که بیماری های قلبی و عروقی در سراسر دنیا یکی از اصلی تری دلایل مرگ و میر به شمار می آیند. این بیماری ها با وجود آن که در سطوح مختلفی نمایان می شوند، نادیده گرفتن آن ها می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. این عواقب در صورتی ما را به مشکلات مختلف دچار نخواهند کرد که بدانیم چطور و چگونه از بیماری های قلبی جلوگیری کنیم. در ادامه جنبه های مختلف این بیماری ها را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسبی برای مقابله با این بیماری ها ارائه خواهیم کرد.

 

پیشگیری از بیماری قلبی

 

انواع بیماری های قلبی و عروقی

زمانی که در مورد انواع این بیماری ها اطلاعات کافی داشته باشیم، مسلما راهکارهای پیشگیرانه کامل تری در مقابل آن ها اتخاذ می کنیم. در غیر این صورت باید خود را برای سکته قلبی، نارسایی قلبی و دیگر مشکلات احتمالی آماده کنیم. به صورت کلی برای بیماری های قلبی و عروقی می توان دسته بندی کلی زیر را در نظر گرفت:

  • بیماری انسداد سرخرگ کرونری که به علت اجتماع لایه های چربی روند حرکتی خون را در سرخرگ ها با مشکل رو به رو می کند.
  • نارسایی های قلبی به علت عدم توانایی قلب در تقسیم صحیح خون و اکسیژن بین اندام های مختلف بدن
  • آریتمی قلب که به علت اختلال در تپش قلب ایجاد می شود. این بیماری به دسته های مختلفی از جمله کم شدن تپش، افزایش تپش و فرم غیر نرمال تپیدن تقسیم می شود.
  • بیماری های مختلفی که برای عضلات قلب بوجود می آیند و فرآیند پمپاژ کردن قلب را از حالت بهینه خارج می کنند. برخی از این اختلالات جنبه ژنتیکی داشته و برخی نیز در طول زندگی ایجاد می شوند.
  • مشکلات و بیماری هایی که برای دریچه های مختلف قلب بوجود می آیند. برخی از این بیماری ها مانند انسداد و تنگی دریچه آئورت، گشادی دریچه میترال، کاهش کارایی دریچه میترال و … از جمله شناخته شده ترین و شایع ترین بیماری های قلبی موجود در این دسته بندی می باشند.

 

راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی

همانطور که گفته شد، با شناخت دقیق انواع بیماری های قلبی، راه های ساده تری برای پیشگیری بیماری های قلبی عروقی و کنترل این بیماری ها و درمان بیماری های قلبی و عروقی در پیش روی ما قرار می گیرند. برخی از این راه ها کاملا ساده بوده و می توانند تاثیرات چشمگیری در حفظ سلامتی بدن داشته باشند. با پیروی از روش های پیشگیرانه زیر و با در نظر گرفتن اقدامات پشگیرانه در سطوح مختلف بیماری دیابت، که خود یکی از اصلی ترین دلایل در ایجاد بیماری های گوناگون است؛ گام بلندی برای حفظ سلامتی خود حتی در سنین بالا برداشته اید:

 

ورزش و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

باید به این نکته توجه داشته باشیم که قلب نیز همانند سایر عضلات بدن، یک عضله بوده و به ورزش و تمرین های مختلف نیازمند است. درک همین موضوع، اهمیت ورزش کردن برای دوری از بیماری های قلبی و عروقی را نمایان می کند. بر اساس تحقیقات مختلف، داشتن یک برنامه ورزشی منظم که در خود فعالیت های هوازی را نیز جای داده است، از پیری زودرس قلب جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد آن در قسمت های مختلف می شود. به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه ای در بیشتر زمینه های پزشکی از جمله موارد مرتبط با قلب و عروق، از سطح سلامت بالایی برخوردار می باشند. لازم به ذکر است کسانی که سابقه بیماری های قلبی دارند حتما برای داشتن یک برنامه ورزشی باید زیر نظر متخصص مربوطه اقدام نمایند و از ورزش های خودسرانه و بدون برنامه به صورت جدی خودداری کنند.

 

پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از بیماری قلبی

 

پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب برای  پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

در مورد سلامتی قلب، اگر تغذیه را اصلی ترین گزینه در نظر نگیریم، مسلما در بین اصلی ترین موارد این لیست قرار خواهد داشت. قلب شما زمانی در بهترین وضعیت خود قرار می گیرد که از نظر تغذیه و مواد غذایی مصرفی، بهترین شرایط را در اختیارش قرار داده باشید. یک قلب سالم و ایده آل همیشه به سبزیجات تازه، گوشت قرمز و گوشت سفید، ماهی، انواع حبوبات، میوه و آب به میزان کافی نیازمند است و برای تکمیل این موضوع باید از رژیم های غذایی حاوی چربی های بیش از اندازه، فست فودها و مواد انرژی زا دوری کنید.

 

نقش مدیریت استرس در بیماری های قلبی

اگر به دور و بر خود نگاه کنید، به سادگی متوجه می شوید که بیشتر بیماری های قلبی به سراغ افرادی می آید که یا شغل های پر استرس و اضطراب آوری دارند و یا به هر دلیلی با مشغله های فکری مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. استرس و اضطراب بیش از اندازه به گونه ای که به شکل صحیحی مدیریت نشود، باعث افزایش فشار خون خواهد شد. در پی ادامه پیدا کردن این مشکل، قلب به سمت بیماری های مختلفی خواهد رفت که حتی برخی از آن ها از جمله سکته های قلبی، مشکلات غیر قابل جبرانی برای فرد ایجاد می کنند.

چکاپ های دوره ای برای پیشگیری از بیماری قلبی

چکاپ های دوره ای و بررسی سوابق پزشکی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

بیشتر بیماری های قلبی و عروقی نیز همانند سایر بیماری ها، اگر به موقع تشخیص داده شوند با راهکارهای ساده تری قابل درمان می باشند. به همین دلیل چکاپ های دوره ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این اهمیت برای افرادی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی در خانواده آن ها دیده می شود، بسیار بیشتر خواهد بود. پزشکان متخصص با بررسی سوابق قبلی بیمار و حتی خانواده او می توانند بیماری های احتمالی فرد را تشخیص داده و سریع تر برای درمان آن ها اقدام کنند. اصلی ترین آزمایشاتی که برای چکاپ قلب انجام می شوند مواردی مانند تست نوار قلب، اکوی قلب، آزمایش خون، کنترل فشار خون و آنژیوگرافی می باشند.

 

آشنایی با علائم هشدار دهنده حمله قلبی و سکته مغزی

 

علائم و نشانه های هشدار دهنده برخی از بیماری ها از جمله حملات قلبی و سکته مغزی جای هیچ گونه اشتباهی برای فرد و اطرافیان او باقی نمی گذارند. چرا که هر گونه کوتاهی در این مورد و نادیده گرفتن این نشانه ها سلامتی شخص را به شکلی کاملا جدی در معرض خطر قرار خواهد داد. اما اصلی ترین علائم و نشانه هایی که برای حملات قلبی و سکته های مغزی وجود دارند به شرح زیر می باشند:

  • درد قفسه سینه که معمولا یکی از اصلی ترین نشانه های بیماری ها و حملات قلبی است.
  • سردرد و سرگیجه که در جنسیت های مختلف متفاوت است. معمولا در خانم ها این نشانه بارزتر بوده و بیشتر دیده می شود.
  • تنگی تنفس که نشانه بسیار مهم دیگری است. از آن جایی که قلب فرآیند اکسیژن رسانی به تمام قسمت های بدن را بر عهده دارد، هرگونه مشکل در تنفس یک نشانه جدی در مورد بیماری های مربوط به آن است.
  • احساس خستگی بیش از اندازه که یکی از دیگر از نشانه های حملات قلبی و سکته مغزی است. این حالت به شکلی است که خود شخص نیز نمی تواند آن را به خوبی توصیف کند.
  • عرق کردن و داشتن حالت دلشوره که معمولا در بیشتر افراد، قبل از ایجاد حملات قلبی به شکل کاملا شدیدی دیده می شود.
  • حالت تهوع و استفراغ نیز که به همراه سرگیجه و سردرد خود را نمایان می کنند و ممکن است برای دقایقی در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشند.

خدمات

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی

تست ورزش

تست ورزش

هولتر مانیتور

هولتر مانیتور

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی

مطالب مرتبط

 

منابع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/heart-disease-prevention/art-20046502

https://www.escardio.org/Journals/E-Journal-of-Cardiology-Practice/Volume-15/prevention-of-cardiovascular-disease-recent-achievements-and-remaining-challeng