heart

خدمات بیماری های داخلی و دیابت

بهترین کلینیک با بیش از 15 سال تجربه

افزایش شیوع بیماری دیابت در ایران و جهان در سال‌های اخیر باعث شده که این بیماری به یکی از بزرگترین معضلات سلامتی بشرامروزی تبدیل گردد به‌طوریکه بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی WHO بیماری دیابت شایع ترین نوع بیماری غدد در جهان است که سالیانه باعث مرگ بیش از 4 میلیون انسان میشود همچنین بر اساس آخرین آمار حدود ۱۱ درصد از مردم ایران به این بیماری مبتلا هستند.
همانگومه که گفته شد، دیابت از جمله شایعترین بیماریهای متابولیک محسوب می شود. از دیابت وسایر بیماری های غیر واگیر مانند پرفشاری خون و اختلالات چربیهای خون بعنوان بیماری های قرن جدید نام میبرند. در دیابت یا بیماری قند که یک بیماری مزمن می باشد، بدن فرد قادر به تنظیم مقدار قند موجود در خون نخواهد بود.
درباره دیابت بیشتر بدانیم! (مفاهیم اولیه برای درک ساده تر بیماری دیابت)
به میزان گلوکز موجود در خون انسان، قند خون گفته میشود است در واقع گلوکز برای سلامتی انسان حیاتی است زیرا یک منبع مهم انرژی برای سلول هایی است که عضلات و بافت های انسان را می سازند و همچنین غذای اصلی برای مغز انسان است . در حالت طبیعی، هر غذایی که ما می خوریم در معده هضم شده و تبدیل به مولکول قند یا همان گلوکز می شود. سپس قند تولید شده از معده وارد جریان خون می شود. بدن انسان برای تحویل و مصرف این قند در سلول ها به انسولین نیاز دارد . انسولین هورمونی است توسط سلولهای بتا واقع در غده پانکراس ( لوزالمعده ) که در پشت و زیر معده قرار دارد ترشح شده و وارد جریان خون میشود .
دیابت (Diabetes) وقتی حادث می شود که در جریان خون ، انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز بداخل سلولها وجود نداشته باشد یا انسولین بدون کیفیت موجود قادر نیست که وظایف خود را به درستی انجام دهد . این امر موجب می شود که گلوکز در خون تجمع یافته و در اصطلاح قند خون افزایش پیدا کند.
متاسفانه تاکنون علت دقیق بروز این بیماری کشف نشده اما داشتن زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری دارند.

تشخیص بیماری های گوارشی

تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های گوارشی

تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی

تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی

تشخیص بیماری های غدد

تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های غدد و هورمونی

heart

انواع دیابت

دیابت سه نوع اصلی دارد

دیابت نوع یک (Type 1 diabetes): در این دسته از مبتلایان، تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلول ها شده و انرژی بدن را تامین نماید و سبب افزایش شدید قند خون می شود. عدم تولید انسولین در لوزالمعده ( غده پانکراس ) عامل ایجاد این بیماری است. در این نوع دیابت، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود. در حال حاضر، تزریق روزانه انسولین تنها راه مراقبت از این بیماران است، به طوری که بدون تزریق انسولین ادامه زندگی برای این افراد سخت و یا غیر ممکن است. فقط 10-5 درصد دیابتها از نوع یک هستند و بیشتر در سنین جوانی دیده می شود.

دیابت نوع دو (Type 1 diabetes): دیابت نوع 2 به آهستگی ایجاد شده و علائم کمتری دارد.  این نوع از دیابت معمولاً در افراد میانسال و مسن دیده می شود و علت آن کمبود ترشح انسولین یا کاهش تاثیر آن می باشد. در این نوع دیابت مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد و مشخص شده است که عوامل ژنتیکی، زندگی های ماشینی ، کم‌تحرکی و چاقی، تاثیر مهمی در ابتلای فرد دارند. این در حالی است كه قند  خون بالا به صورت خاموش ‏وبی صدا منجر به نارسایی كلیوی، نارسایی قلبی ، تخریب اعصاب و عروق و عوارض شدید چشمی شده ‏و زمینه ساز سكته های قلبی زودرس می باشد. بنابراین آزمایشات دوره ای ‏برای بررسی میزان قند خون حتی در افراد بی علامت ضروری است.در دیابت نوع 2 که بیش از ۹۰% از بیماران دیابتی را شامل می‌شود، فرد برای زنده ماندن نیاز به درمان دائم با تزریق انسولین ندارد.

دیابت بارداری (Gestational diabetes): نوع  دیگری  از دیابت است که معمولاً در طی بارداری و اغلب در نیمه دوم آن ظاهر میشود. تقریبا پنج درصد زنان باردار، مبتلا به این نوع دیابت می شوند.علت آن غالباً ترشح موادی در بدن است که طی بارداری افزایش می یابد و منشا ترشح آنها جفت می باشد. مواد هورمونی ترشح شده از جفت به انتقال مواد غذایی از مادر به جنین و در نتیجه به پیشرفت رشد جنین کمک می‌کنند.  از طرفی ترشح این هورمون‌ها که در جفت تولید می‌شوند در جهت پیشگیری از افت قند خون مادر فعالیت می‌کنند  این مواد باعث مقاومت نسبت به اثر انسولین می شوند. لذا در طی بارداری، این هورمون‌ها زمینه اختلال و افزایش قند خون را فراهم می‌کنند.   دیابت بارداری اغلب با زایمان و خروج جفت بهبود می یابد. عدم شناسایی و کنترل بیماری می تواند مشکلات خاصی را برای مادر و جنین ایجاد نماید

ديابت

ديابت همراه با بيماري‌هاي ديگر:

این نوع دیابت ناشی از یکی از عوامل زیر می باشد:

نقص ژنتیکی در عملکرد سلول های تولید کننده انسولین

بیماری های غده پانکراس مثل پانکراتیت و سرطان

بیماری های غدد درون ریز مثل پر کاری تیروئید، سندرم کوشینگ

داروها و مواد شیمیایی مانند کورتن ها و هورمون های تیروئید

عفونت ها مانند سرخچه مادر زادی

بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون

نحوه شناسایی بیماری دیابت

نحوه شناسایی بیماری دیابت

پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا ( FBS ) و یا قند خون دو ساعته OGTT)) ، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند، تعیین کند که آیا شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و یا به طور کامل به دیابت مبتلا گشته اید. در صورتی که آزمایش قند خون ناشتای شما، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل شما به بیماری دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن ۷۵ گرم پودر گلوکز، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود. چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد، ابتلای کامل به دیابت را نشان می دهد.

نشانه های ابتلا به دیابت نوع ۱:

نشانه های ابتلا به دیابت نوع ۱:

نشانه های این بیماری معمولا به سرعت خود را نشان می دهند و شامل:

تشنگی شدید ، خشکی دهان و تکرر ادرار

کاهش وزن غیرعادی

خستگی و بی حالی

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

تاری دید

مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که معمولا در دخترها شایع تر است.

سایر نشانه های خطرناکی که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد:

از دست دادن هوشیاری

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2:

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2:

افزایش سن (سن بالاتر از 45 سال)

سابقه خانوادگی در افراد درجه اول ( پدر، مادر ، …)

چاقی و اضافه وزن

کلسترول بالا

فشار خون بالا

بي تحرکي يا کمبود فعاليت بدنی

افراد دارای اختلال گلوکز ناشتا يا اختلال عدم تحمل گلوکز

افرادی که در دوره بارداری مبتلا به دیابت بارداری بوده اند.

علايم ديابت نوع 2:

علايم ديابت نوع 2:

دیابت نوع ۲ که نوع شایع هست در هر سنی میتواند بروز کند اگر چه در افراد بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد.

تشنگي و پرنوشي

پر ادراري

تاري ديد

زودرنجي و تحريک پذيري

بي حسي يا سوزش دست و پا

عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه

عدم بهبودي زخم ها

خستگي زياد و غير قابل توجيه

heart

سوالات بیماری های داخلی و دیابت

کلینیک قلب و دیابت اکسیر، با حضور و همکاری شاخص ترین کادر متخصص و فوق تخصص و با بهره مندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته روز دنیا و با عنایت به رویکرد مدیریتی جدید ، ارائه دهنده خدمات نوین درمانی در حوزه قلب و عروق ، دیابت و بیماری های داخلی به بیماران و مراجعین می باشد .

 

بیماری دیابت

بیماری ديابت يا مرض قند به علت بالا بودن مداوم قند خون ايجاد مي‌شود که چندین نوع دارد. در واقع دیابت یك اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است كه در آن یا انسولین به میزان كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

دلایل افزايش قند خون عبارت است از:
۱ – لوزالمعده ( پانکراس ) قادر به تولید و ترشح ميزان كافي هورمون انسولين نيست.
۲ – بدلیل کاهش تاثیر انسولین ، سلول‌هاي بدن قادر به مصرف دقيق و مشخص قند خون نمي‌باشد.
مواد قندي (كربوهيدرات‌ها) پس از گوارش و هضم به گلوكز تبديل شده كه مهمترين قند ساده است و پس از ورود به جريان خون به عنوان سوخت براي سلول‌هاي بدن به كار مي‌رود.
زمانيكه انسولين به میزان كافي در بدن موجود نباشد و يا اینکه انسولین های موجود كار خود را به خوبي انجام ندهد قند به مقدار زياد در جريان خون باقي مي‌ماند.

فرق دیابت نوع 1 و 2 در چیست؟

دیابت نوع یك : به دیابت وابسته به انسولین گفته میشود، در این نوع دیابت، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود
دیابت نوع یک اغلب در سنین زیر 30 سال به وجود میا‌ید. این گروه از مبتلایان حدودا ١٠ درصد کل بیماران دیابتی را شامل می شوند
. تزریق مداوم و روزانه انسولین تنها راه مراقبت از این بیماران دیابت نوع یک است، به طوری که بدون تزریق انسولین ادامه زندگی برای این افراد سخت و یا غیر ممکن است.
دیابت نوع دو : اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ، افراد چاق و بالای ۴٠ سال هستند این افراد معمولا کم تحرک بوده و از رژیم های نامناسب غذایی از جمله فست فودها استفاده میکنند.
دیابت نوع دو معمولا به آهستگی ایجاد میشود و علت آن کمبود ترشح انسولین یا کاهش تاثیر آن می باشد. عوامل ژنتیکی، زندگی های ماشینی ، کم‌تحرکی و چاقی، تاثیر مهمی در ابتلای فرد به بیماری دیابت نوع  دو دارند.

چگونه بفهمیم دیابت داریم؟(علائم دیابت چیست)
کاهش وزن در افراد دیابتی چاق(دیابت نوع دو) چه اهمیتی دارد؟
آیا دیابت درمان دارد؟
اهمیت اندازه گیری مرتب قند خون در منزل چیست؟
آیا افراد دیابتی میتوانند غذاهای شیرین هم بخورند؟
چه موقع و چند بار در طول روز میبایست قندم را اندازه گیری کنم؟
مقدار قند خون طبیعی چقدر است؟

اطلاع از مقدار طبیعی قند خون بسیار پر اهمیت است و موجب شناخت بازه سطوح گلوکز خون گردیده و به کنترل بیماری دیابت بسیار کمک می کند. مقادیر قند خون در همه شرایط یکسان نیست و این مقادیر قبل و بعد از غذا متفاوت است.
قند خون نرمال در حالت ناشتا :
برای افراد مبتلا به دیابت : 130-80 میلیگرم بر دسی لیتر
برای افراد بدون دیابت : 99-70 میلیگرم بر دسی لیتر
قند خون نرمال دو ساعت بعد از غذا :
برای افراد مبتلا به دیابت : کمتر از 180 میلیگرم بر دسی لیتر
برای افراد بدون دیابت : کمتر از 140 میلیگرم بر دسی لیتر

در چه افرادی احتمال به دیابت نوع دو بیشتر است؟
heart

امکانات کلینیک اکسیر

دستگاه های کنترل فشار خون

اطلاعات بیشتر

تغذیه در بیماری های دیابتی

اطلاعات بیشتر

اسپیرومتری

اطلاعات بیشتر
heart

رزرو نوبت

قرارهای مراقبتهای اولیه و برخی از تخصصها

خدمات(Required)