آیا نارسایی قلبی درمان پذیر است؟

درمان نارسایی قلبی؛ قلب به عنوان یگانه ارگان بدن برای حفظ حیات شناخته می‌شود، اگر چه ممکن است برخی حادثه‌ها مانند مرگ مغذی نیز جان بسیاری را بگیرد، اما قلب به عنوان یک از اجزای مهم در حفظ حیات بشر شناخته می‌شود.

این ارگان اگر به دلایل مختلفی دست از کار بکشد در مدت زمان بسیار اندکی فرد را به کام مرگ می‌کشاند. ایست قلبی می‌تواند به عنوان یک رخداد خطرناک باشد که بسیاری جان سالم از آن به درد نمی‌برند.

اما در مواقعی نیز بیماری‌های قلبی می تواند رخ دهد که موجب مرگ بیمار نشود. نارسایی قلی از جمله بیماری‌‎های شایع قلب است که سالانه بسیاری از افراد به آن مبتلا و درصد بالایی نیز درمان می‌شوند. اگر شما و یا اطرافیانتان به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق‌تر خواننده این نوشتار باشید.

انواع و درمان نارسایی قلبی

نارسایی قلب چیست؟

زمانی که قلب توانایی پمپاژ خون را ندارد اصطلاحا به آن نارسایی قلب گفته می‌شود البته به خاطر داشته باشید نارسایی قلبی مساوی حمله قلبی نیست، گرچه بسیاری از افرادی که این بیماری را تجربه می‌کنند در گذشته ممکن است به حمله قلبی نیز دچار شده باشند اگر بخواهیم این بیماری را کمی علمی تر توضیح دهیم باید بیان کنیم که به نارسایی قلبی در علوم پزشکی “نارسایی احتقاقی” قلب نیز می‌گویند که با عبارت لاتین “CHF” شناخته می شود. “احتقاق” به معنای تجمع مایعات به دلیل ناتوانی پمپاژ قلب در بدن است. نارسایی قلبی می‌تواند در دوطرف قلب و یا تنها در یک سمت چپ و یا راست قلب اتفاق افتد بنابراین اولین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود تفاوت این دو اتفاق است.

در ادامه توضیحات بیشتری را می‌خوانید زمانی که قلب شما سالم و بدون عیب و نقص کار می‌کند، می‌تواند به خوبی خون مورد نیاز را به سراسر بدن انتقال دهد، اما عواملی که در ادامه اشاره می‌شود، می‌تواند این روند را کندتر کند. یکی از مهمترین علل این عارضه افزایش سن است با افزایش سن عضلات قلب ضعیف شده و عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند با وجود اینکه نارسایی قلبی می‌تواند در هر دو سمت قلب و یا یک سمت آن رخ دهد، اما آمار گزارش شده خبر از نارسایی سمت چپ قلب در اکثر افراد مبتلا به این بیماری می‌دهد.

 

نارسایی سمت چپ قلب

در این نوع نارسایی دهلیز چپ قلب با تحویل خون از ریه‌ها آن را به بطن چپ منتقل می‌کند، اما در صورتی که بطن چپ عضلات ضعیفی داشته باشد خون موجود در آن به سمت قلب و داخل ریه‌ها بر می گردد. با این اتفاق عارضه‌ای به نام “نارسایی سیستولی” قلب رخ می‌دهد. نتیجه این عارضه عدم توانایی قلب در پمپاژ خون به سراسر بدن است اما عارضه‌ای دیگری به نام “نارسایی دیاستولی” نیز وجود دارد که ناشی از عدم توانایی دیواره‌های قلب برای پر شدن از خون است در این عارضه عضلات قلب توانایی شل شدن نداشته که به موجب آن قلب نمی‌تواند با انقباضات خود خون را دریافت کند. در هر دو حال خون تجمع یافته به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند و در صورت تجمع در رگ‌های ریه‌ها میزان خون افزایش می‌یابد و از آن‌جا در کیسه‌های هوایی نشت پیدا می‌کند که احتقاق ریه‌ها را به دنبال دارد.

اما گر نارسایی قلبی در طرف راست قلب ایجاد شود ناشی از نارسایی قلبی سمت چپ قلب و بیماری‌های ریوی خواهد بود. سمت راست قلب خون برگشت شده از بدن را به داخل ریه‌ها می فرستد تا اکسیژنه شود.

زمانی که سمت چپ قلب دچار نارسایی شده باشد به علت تحت فشار بودن نمی‌تواند خون را به خوبی به ریه‌ها برگرداند از این رو خون دریافت شده در سیاهرگ‌ها و بافت‌های بدن تجمع می‌کند که بیشتر در ساق پا و مچ پا دیده می‌شود، البته که تورم در شاهرگ‌های گردن نیز مشاهده خواهد شد در برخی مواد نیز علائمی مانند بزرگ شدن کبد و حفره‌های شکمی نیز دیده می‌شود که احساس تهوع و پری شکم را ایجاد می‌کند.

تشخیص و درمان نارسایی قلبی

تشخیص نارسایی قلبی 

نارسایی قلبی از روی علائم قابل مشاهده بیمار و اظهارات وی از تجربه برخی علائم تشخیص داده می‌شود. در صورت مشکوک بودن بیمار به نارسایی قلبی پزشک چند راه متفاوت برای تشخیص نهای را پیشنهاد خواهد داد که در ادامه می‌خوانید:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • عکس از قفسه سینه
  • نوار قلب
  • آکوکاردیوگرام
  • رادیونوکلید ونتریکولوگرافی

آزمایشات و برخی عکس برداری‌ها از قفسه سینه کاملا مشخص است که چگونه انجام می‌شود. نتایج حاصل از این روش‌ها را متخصص ارزیابی کرده و می‌تواند تشخیص نهایی را اعلام کند. اما سه روش نوار قلب، آکوکاردیوگرام و یا رادیونوکلید ونتریکولوگرافی ممکن است برای برخی غیر آشنا باشد.

در آزمایش نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب مشاهده می‌شود. در این آزمایشات اختلالات ریتمیک قلب و آسیب‌های از این نوع بررسی و ارزیابی می‌شوند.

اما در آزمایش” اکورادیوگرام” پزشک توسط برخی امواج می‌تواند تصویر قلب را مشاهده کند که در آن وضعیت قلب و نحوه پمپاژ خون کاملا مشخص است.

یکی دیگر راه‌های تشخیص نارسایی قلب و درمان نارسایی قلبی استفاده از “رادیونوکلید ونتریکولوگرافی” است. در این آزمایش مقدار کمی از ماده رادیواکتیو وارد جریان خون می‌شود. این ماده با سرایت به نواحی قلب امکان مشاهده وضعیت توسط پزشک را ممکن می‌سازد. گفتنی است که این ماده رادیواکتیوی برای بدن ضرری نداشته و از بدن بیماری دفع می‌شود.

 

روش‌های درمان

درمان‌های مختلفی برای نارسایی قلب وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • درمان دارویی
  • جراحی بای پس عروق
  • ترمیم و تعویض دریچه قلب

درمان دارویی برای کنترل پیشرفت بیماری بسیار موثر است. البته ممکن است از این روش درمانی برای تکمیل روش‌های دیگر نیز استفاده شود. از این دارو‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مهارکننده‌های آنژیوتانسین (کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و…)
  • ‏داروهای مهار کننده سمپاتیک (کارودیلول، متوپرولول، …)
  • اسپرینولاکتون
  • داروهای دفع ‏کننده مایعات (فوروزماید)
  • گشادکننده‌های وریدی (نیترات‌ها)
  • داروی‌های افزایش ‏دهنده قدرت عضلانی (دیگوکسین)
  • داروهای ضد ‏آریتمی
  • دفیبریلاتور داخل بطنی (‏ICD‏ )

جراحی بای پس عروق درمان نارسایی قلبی

جراحی بای پس عروق 

این جراحی را بای پس قلب نیز می‌نامند در این جراحی جریان خون یک سرخرگ مسدود و یا نیمه مسدود می‌شود و از جریان تازه‌ای خون به قلب می‌رسد. در این جراحی یک رگ خونی سالم از نواحی‌ای مانند ران، بازو و یا قفسه سینه بیمار برداشته شده و به قلب پیوند داده می‌شود.

 

ترمیم و تعویض دریچه قلب 

در این جراحی که از روش سنتی جراحی قلب باز در آن استفاده می‌شود. برشی در ناحیه قفسه سینه بیمار ایجاد شده و قلب برای مدتی متوقف می‌شود در این زمان جراح به ترمیم یا تعویض دریچه قلب می‌پردازد در این جراحی جراح می‌تواند از دو نوع دریچه مکانیکی و یا دریچه بیولوژیک برای ترمیم و یا تعویض استفاده کند این جراحی می‌تواند با استفاده از سه روش زنوگراف (بافت تهیه شده از حیوانات، آلوگرافت (یا قلب اهدایی) یا اتوگرافت (بافت بدن بیمار) انجام پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید