رژیم درمانی افراد دیابتی

رژیم درمانی افراد دیابتی؛ دیابت در حال حاضر به عنوان یک بیماری شایع شناخته می‌شود که افراد بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. اکنون نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا این افراد باید از مراقبت‌های ویژه‌ای جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس برخوردار باشند. شاید در اطراف شما نیز اطراف دیابتی وجود داشته باشند که تنها با برخی از نشانه‌های آن آشنایی داشته باشید.

آنچه باعث شده شما به سراغ این نوشتار بیایید مشکوک بودن به این بیماری و یا ابتلا به آن است، البته اگر به عنوان دانشجو در پی تحقیقات پیرامون این بیماری آشنا نباشید. به دلیل رشد و فراگیری این بیماری بین آحاد جامعه اطلاع رسانی دقیق می‌تواند افراد را از ابتلا به آن مصون کرده و همچنین برای افرادی که به درمان احتیاج دارند مسیر روشنی را ترسیم کند. ما با توجه به نیاز اطلاع رسانی از مسائل پیرامون بیماری دیابت نوشتاری را تهیه کرده‌ایم که در ادامه خواننده آن خواهید بود.

نکته مهم در افراد دیابتی تغذیه سالم و کنترل شده در آن‌ها است. در کنار انجام برخی ورزش‌های روتین این افرد برای جلوگیری از بروز علائم می‌بایست از برخی مواد غذایی پرهیز و از برخی دیگر استفاده کنند. موضوع اصلی این نوشتار به تغذیه افراد مبتلا به دیابت پرداخته است که می‌خوانید:

دیابت چیست؟

همانطور که می‌دانید بدن هر انسانی برای حیات نیاز به مواد غذایی دارد که در اصطلاح به آن سوخت نیز می‌گویند. سوخت بدن انسان از مواد غذایی‌ای به دست می‌آید که یک فرد در طول روز مصرف می‌کند. اما این مواد غذایی به خودی خود عامل سوخت‌رسانی به بدن نیستند، در واقع باید روی این مواد غذایی فعل و انفعالاتی ایجاد شود که بتواند به سوخت مورد نیاز بدن تبدیل شود. زمانی که ما غذا مصرف می‌کنیم مواد غذایی در نهایت توسط مکانیزم بدن به قندی به نام گلوکز تبدیل می‌شود. این قند با وارد شدن به جریان خون به سلول‌های خونی جذب می‌شود، پایان این زنجیره، انرژی رسانی به بدن است.

زمانی که قند به دلایل مختلفی وارد سلول‌های خونی نشود قند خون افزایش پیدا می‌کند، مازاد قند خون بیماری دیابت را به وجود می‌آورد. اما علت اینکه سلول‌ها نمی‌توانند قند گلوکز را دریافت کنند عاملی است به نام کبود انسولین. انسولین را هورمونی می‌دانند که به جذب قند توسط سلول‌ها کمک می‌کند. این هورمون تولید شده از لوزالمعده باعث می‌شود قند به سلول‌ها وارد شده و از آن خارج شود.

میزان نرمال قند خون در هر فرد

ممکن است در طول شبانه روز میزان قند خون هر فرد متفاوت باشد. اما یک معیار کلی وجود دارد که نشان می‌دهد که افراد به قند خون مبتلا هستند یا خیر. البته در نظر داشته باشید تشخیص نهایی باید توسط پزشک و یا آزمایشات مخصوص صورت گیرد، لذا تنها توجه به این اعداد نمی‌تواند شخصی را بیمار و شخصی را سالم تلقی کند. برخی افراد می‌توانند از “آزمایش معدل قند خون” برای دستیابی به میزان قند خون استفاده کنند.

اصولا اگر پس از انجام هر نوع آزمایشی قند خون شما بین 5 الی 7 درصد باشد نشان می‌دهد که شما به قند خون مبتلا نیستید، اما هر مقدار این عدد افزایش یابد میزان خطر ابتلا نیز افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که میزان قند خون در صبح ناشتا و بعد از مصرف غذا را باید اندازه‌گیری کنید. قند خون نرمال در زمان صبح و به صورت ناشتا بین 4 الی 5 است و در بعد از مصرف غذا بین 5 الی 7. بنابراین این بازه می‌توان نشان دهنده سلامت شما باشد.

علت ابتلا به قند خون

قطعا می‌دانید که چند نوع دیابت وجود دارد. بنابراین ممکن است علت ابتلا به هر کدام نیز متفاوت باشد. اما به طور کلی از علل دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پیشینه خانوادگی
  • نژاد
  • بیماری زمینه‌ای
  • سن و جنسیت
  • بارداری

با توجه به نوع دیابت 1 . 2 علل آن‌ها نیز متفاوت است. در دیابت نوع 1 یک نوع بیماری خود ایمنی موجب می‌شود که پانکراس از تولید انسولین ناتوان بماند. اما در دیابت نوع 2 مقاومت به انسولین است که علت بیماری قلمداد می‌شود. به همین منظور علت هر نوع دیابت متفاوت است.

علت دیابت نوع 1

• ابتلا به عفونت ویروسی
  • مصرف مواد شیمیایی و سمی
  • واکنش خود ایمنی بدن
  • وراثت و ژنتیک

علل دیابت نوع 2

• پیشینه خانوادگی
  • افزایش وزن
  • سبک زندگی ناسالم
  • رژیم غذایی ناسالم
  • افزایش سن

علائم و نشانه‌های دیابت

در رژیم درمانی افراد دیابتی؛ نشانه‌ها و علائم دیابت می‌تواند از زن و به مرد متفاوت باشد. بنابراین این بیماری چندین نشانه عمومی دارد که بین زن و مرد مشترک هستند. اما ممکن است تمام نشانه‌ها تجربه نشود.

نشانه‌های عمومی دیابت

• گرسنگی زیاد
  • افزایش تشنگی
  • تار شدن دید
  • عدم بهبود زخم‌ها

علائم دیابت در مردان

• کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ
  • کاهش قدرت عضلانی

علائم دیابت در بانوان

• ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری
  • ابتلا به عفونت‌های پوستی
  • خشک شدن پوست
  • خارش پوست

خطر ابتلا به دیابت و رژیم درمانی افراد دیابتی

عوارض ابتلا به دیابت

بروز عوارض این بیماری به مدت ابتلا آن بستگی دارد. هر مقدار که از زمان ابتلا به دیابت در شما گذشته باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین تشخیص به هنگام و درمان آن می‌تواند از بروز عوارض ناگوار جلوگیری کند. از جمله عوارض این بیماری می‌توان به تاثیر در این نواحی بدن اشاره کرد:

• بروز بیماری‌های قلبی عروقی (حمله قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز، بیماری کرونری و آنژین صدری)
  • بروز آسیب‌های عصبی (نوروپاتی)
  • بروز آسیب‌های کلیوی (نفروپاتی)
  • بروز آسیب‌های چشمی (رتینوپاتی)
  • بروز آسیب به پا
  • بروز مشکلات پوستی
  • بروز اختلالات شنوایی
  • ابتلا به بیماری آلزایمر
  • ابتلا به اختلال افسردگی

دیابت نوع 2 چیست؟

همانطور که اشاره شد دیابت نوع 2 در واقع از مقاومت بدن از جذب قند خون ناشی می‌شود. در این بیماری پانکراس به دلیل عدم توانایی در تولید انسولین کافی نمی‌تواند از تجمع قند خون جلوگیری کند و از طرفی بدن به انسولین مقاومت نشان می‌دهد. اگر چه اضافه وزن یکی از مهمترین عاملین ابتلا به دیابت نوع 2 است، اما نمی‌تواند علت اصلی آن باشد چراکه بسیاری از افراد لاغر اندام نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رژیم درمانی افراد دیابتی

در صورت ابتلا به دیابت چه کاری باید انجام داد؟

در رژیم درمانی افراد دیابتی ؛بهترین اقدام بعد از تشخیص ابتلا به دیابت کنترل کردن رژیم غذایی است، چراکه توضیح دادیم آنچه موجب بروز این بیماری می‌شود نشست گلوکز در جریان خونی است. بنابراین باید از مصرف غذاهایی که قند بالایی دارند خودداری کرد تا میزان تجمع قند را در جریان خون کاهش داد. بنابراین افرادی که تشخیص دیابت را دریافت می‌کنند باید در گام اول به فکر تغییر رژیم غذایی خود باشند.

در مرحله بعدی این زمان مصرف غذا است که بسیار مهم تلقی می شود. افراد دیابتی باید قبل از افت فشار قند خون خود باید مواد غذایی مصرف کنند. افرادی که استعداد افزایش وزن دارند باید در میزان مصرف غذا دقت داشته باشند، چراکه افزایش وزن خود عاملی برای تشدید بیماری است.

در هر حالی از میزان قند خون خود مطلع باشید. بیماران دیابتی نباید منتظر نشانه و علائم بیماری خود باشند تا به درمان اقدام کنند. این افراد باید به طور مرتب از میزان قند خون اطلاع داشته باشند.

به خوبی مواد غذایی که برای شما مفید و مضر هستند را شناسایی کنید و برنامه غذایی خود را با توجه این موارد تهیه کنید.

یک نکته مهم

در شرایط فعلی همه‌گیری ویروس کرونا افراد دیابتی باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند. این افراد باید به شکل مرتب میزان قند خون را بسنجند تا نیازمند مراجعه به پزشک نباشند. این بیماران با توجه به رژیم غذایی و اطمینان از سطح نرمال قند خون می‌توانند این دوران را به راحتی پشت سر گذرند. با توجه به توصیه‌های پزشکی افرادی که دچار دیابت هستند باید بیشتر در برابر ویروس کرونا از خود مراقبت کنند. نوجه داشته باشید در صورتی که به دلایل مختلف نیازمند مراجعه و مشورت با پزشک بودید از مراکز معتبر مانند مرکز قلب و دیابت اکسیر مراجعه کنید. تا ضمن رعایت نکات سلامتی بتوانند به شکل دقیق مشکل شما را بررسی و درمان کنند.

دریافت رژیم برای افراد دیابتی

رژیم درمانی افراد دیابتی کاری است که فقط باید توسط متخصص رژیم غذایی و زیر نظر پزشک دیابت انجام شود؛ شما با یک سرچ ساده ممکن است لیستی از مواد خوراکی مضر و مفید برای افراد دیابتی را بدست آورید، اما به خاطر داشته باشید گوگل و یا هر مرورگر دیگری متخصص این بیماری نیست تا شما را به خوبی راهنمایی کند.

خیل عظیم اطلاعات درباره این بیماری در فضای مجازی نباید شما را به بیراهه کشاند. برای دریافت رژیم غذایی منحصر به فرد خود باید به متخصص مراجعه کنید. نوع دیابت شما، مدت ابتلا به این بیماری و نشانه‌هایی که دارید مصرف هر غذایی را به شما مجوز نمی‌دهد. بنابراین قبل از هرگونه خود درمانی به کلینیک قلب و دیابت اکسیر مراجعه کنید. این مرکز از ابتدای تشخیص تا انتهای درمان همراه شما خواهد بود.