علائم سیروز کبد

سیروز کبدی چیست؟ علائم، دلایل و راه درمان آن را بشناسید

سیروز کبد وضعیتی است که کبد در طی یک دوره طولانی مدت آسیب دیده است. سلول‌های طبیعی کبد آسیب دیده و سپس با یک بافت اسکار جایگزین می‌شوند. اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض سیروز کبد باشید، مهم است که با علل سیروز کبد و همچمین علائم این بیماری آشنایی پیدا کنید.

 

به احساس خستگی ناگهانی توجه کنید

احساس خستگی می‌تواند ناشی از افزایش حجم مایع در بدن باشد. خستگی باعث می‌شود که سیستم‌های مختلف بدن بیش از حد کار کنند. شما همچنین ممکن است احساس ضعف کنید، که می‌تواند از خستگی ناشی شود.

 

به احساس خارش بیش از حد توجه کنید

احساس خارش بیش از حد ناشی از انباشت مواد زائد موجود در جریان خون است، زیرا کبد بیمار قادر به انجام کار خود در زمینه حذف مواد زائد نیست.

 

به قرمزی دستان خود توجه کنید

هنگامی که کبد آسیب می‌بیند، زمان بیشتری را برای لخته شدن خون تولید می‌کند. این مشکل می‌تواند به کف دست‌های قرمز و خونریزی بینی منجر شود. شما همچنین ممکن است متوجه مدفوع سیاه شوید.

به کاهش وزن سریع توجه کنید

به کاهش وزن سریع توجه کنید

آسیب به کبد بدان معنی است که قادر به جمع آوری گلیکوژن که یک کربوهیدرات است که انرژی موقت بدن را تامین می کند نیست. هنگامی که کبد آسیب دیده است، بدن را مجبور می‌کند از بافت ماهیچه‌ای خود برای تامین انرژی در بین غذا استفاده کند و این موجب ضعف عضله می شود که به نوبه خود سبب کاهش وزن می‌شود.

 

به احساس تهوع یا کمبود اشتها توجه کنید

هنگامی که کبد به طور صحیح کار خود را انجام نمی‌دهد، قادر به انجام وظایف خود نیست که به طور معمول به راحتی انجام می‌شود. توکسین‌ها در خون شما تجمع پیدا خواهند کرد که می‌تواند سبب از دست دادن اشتها یا احساس تهوع شود.

 

به سرگیجه توجه کنید

در مرحله پیشرفته بیماری، کبد قادر به فیلتر کردن مواد مضر از خون نیست. بنابراین باعث انباشت مواد سمی در مغز می‌شود و بنابراین عملکرد مغز را تغییر می‌دهد. ممکن است شروع غش، خواب آلودگی و سرگیجه شوید. به نوبه خود، این علائم در موارد شدید ممکن است باعث ایجاد کما شود. در صورتی که ناگهان غش کردید یا سرگیجه شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همین مسئله همچنین می‌تواند تغییرات شخصیتی را شامل تغییرات رفتاری و مشکلات حافظه منجر شود.

 

به زردی پوست توجه کنید

به طور خاص چشمانتان، پوست و زبان را بررسی کنید. هنگامی که این قسمت از بدن شما به زردی متمایل می‌شود، نشانه آن است که زردی دارید. زرد ناشی از سیروز است؛ کبد شما به درستی کار نمی‌کند، بنابراین مقدار بالایی از بیلی روبین در خون شما وجود دارد.

 

به تورم بدن خود توجه کنید

تورم پا، انگشتان پاها و زانو زمانی اتفاق می افتد که کبد قادر به حذف مواد زائد برای از بین بردن آب اضافی از بدن نیست. این باعث می‌شود آب و نمک در بدن تجمع پیدا کنند. این باعث می‌شود که آب در شکم جمع شود. مردان اغلب تورم سینه، کوچک شدن بیضه‌ها و، در بدترین حالت، ناتوانی جنسی را تجربه می‌کنند.

 

به افزایش ضربان قلب توجه کنید

افزایش ضربان قلب به دلیل افزایش حجم مایعات در جریان خون رخ می‌دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که کبد بیمار قادر به حذف آب بیش از حد از بدن نیست. این کار قلب را بیش از پیش تقویت می‌کند زیرا در حال حاضر همه خون شما در سراسر بدن شما پمپ می‌شود. به نوبه خود، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد.

 

به عدم توقف خونریزی توجه کنید

یکی از عوارض جانبی سیروز در مراحل پایانی، عدم توانایی قطع خونریزی است. هنگامی که کبد آسیب می‌بیند، وقت آن رسیده که فاکتورهای لخته شدن خون مورد نیاز برای جلوگیری از نشت خون از یک زخم باشد. شما همچنین باید توجه داشته باشید اگر لثه‌ها دارای خونریزی بیشتر از حد نرمال است، حتی اگر آنها را به آرامی مسواک بزنید.

بدانید که مشروبات الکلی می تواند باعث ایجاد سیروز شود

بدانید که مشروبات الکلی می تواند باعث ایجاد سیروز شود

علت اصلی سیروز، نوشیدن الکل درازمدت است. مردان و زنان واکنش متفاوت به الکل دارند زیرا تحمل از یک شخص به فرد متفاوت است. اکثر مردان می‌توانند روزانه دو تا پنج بطری آبجو بنوشند در حالی که یک یا دو بطری می‌تواند به کبد زن آسیب برساند. افرادی که بسیار الکل و نوشیدنی مصرف می‌کنند، اغلب احتمال ابتلا به سیروز را بالا می‌برند، اما این موضوع واقعا به فرد مربوط می‌شود. در برخی موارد، یک نوشیدنی می‌تواند به کبد فرد آسیب برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید