مشاوره قبل و بعد از ازدواج

مشاوره قبل و بعد از ازدواج

  • مشاوره قبل از ازدواج به منظور این نیست که در پایان ما با یک پاسخ آری و یا نه از طرف مشاور روبرو شویم.

در روز های اولیه ازدواج و در زمان آشنایی قبل از ازدواج خیلی از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک موفق توسط افراد نادیده گرفته می شود، که سبب می گردد بعد از سپری شدن سال های اولیه مشکلات و اختلافات زیادی در بین زوج ها به وجود بیاید. هدف اصلی مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج این است که ما یاد بگیریم که چگونه با مشکلات زندگی زناشویی روبرو شویم. در حقیقت مشاوره قبل از ازدواج مانند واکسنی برای پیشگیری از طلاق و مانع از هم پاشیدن زندگی مشترک می باشد. از آنجایی که ازدواج مهمترین تصمیم گیری در زندگی هر فرد می باشد، آموزش دیدن برای این تصمیم گیری و یادگیری مهارت های لازم برای زندگی مشترک ضروری است.

از جمله نکات مهم، فهم دقیق این مسئله است که

  • همسر آینده شما در یک خانواده با افکار، فرهنگ، علایق و … کاملا متفاوت با شما بزرگ شده است.
  • خواه ناخواه بسیاری از معیار ها و علایق زندگی او با شما متفاوت است.
  • باید بیاموزید که چگونه با وجود این فرهنگ ها و علایق در بین شما و همسرتان زندگی مشترک بسیار شادی را بسازید.
  •  مشاوره ازدواج از جمله مواردی است که زندگی مشترک شما را تضمین می کند.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج دارای 3 هدف اساسی است:

1-  بررسی آمادگی  نامزدها برای ازدواج

2- ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها

3-  ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها

مشاوره پس از ازدواج

  • صرفا داشتن یک ازدواج خوب دلیلی بر موفق بودن ازدواج نیست.
  • مشاوره پس از ازدواج در اوج ماندن طول زندگی را آموزش می دهد.

پس برای مشاوره پس از ازدواج هم باید به اندازه بقیه مشاوره های حیطه ازدواج حساسیت به خرج دهید. نتایج ازدواج در همه زندگی قابل رویت است پس داشتن یک ازدواج خوب لازم است ولی کافی نیست. اینکه هر کدام از طرفین تمام تلاش خود را انجام دهند تا آنچه را که از ازدواجشان انتظار داشتند براورده شود قطعا به تنهایی کافی نیست و هر کدام باید تلاش کنند که انرژی خود در مسیر درست به کار برند.

بسیار دیده شده که زوجین ابراز میکنند که تمام تلاش خود را کرده اند ولی نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

تنها دلیلش هم این است که در مسیر درست پیش نرفته اند. بلکه فقط دیدگاههای خود را لحاظ کرده اند.

در صورتی که با مراجعه به مشاوران پس از ازدواج یا روانشناسانی که در این حیطه فعالیت میکنند صحبت کنید.

متوجه میشوید که چه قدر راهکارها ساده بوده و شما چقدر خودتان را در گیر این مسایل کرده بوده اید. مشاوره ازدواج درست به این معنی که از ساده ترین راهکارها به صورتی استفاده شود که بهترین نتیجه را داشته باشد و این فقط در صورتی امکان پذیر است که با مشاوران مجرب و حرفه ای در ارتباط باشید که در کمترین زمان بهترین نتیجه را کسب کنید.

مشاوره پس از ازدواج مجموعی از عمل و عکس العملهای هر یک از زوجین در شرایط مختلف بر مبنای شخصیت هر فرد را شامل میشود، که مختص همان زوج است و به هیچ عنوان قابل تعمیم به زوج دیگری نیست چرا که برنامه ای که مشاور به هر زوج میدهد مطابق با خصوصیات همان زوج است و به همین خاطر است که نباید از راهکارهای بقیه زوجها در ازدواج خود استفاده کنیم چرا که ممکن است یک راهکار که برای یک زوج بسیار اثر گذار و مثبت بوده برای زوج دیگر نتیجه عکس بدهد.

پس مشاور خود را با دقت انتخاب کنید و شرایط خود و همسرتان را بادقت و بدون پنهان کاری برای او شرح دهید حتی نکاتی که از نظرتان پیش پا افتاده است را از قلم نندازید چرا که ممکن است یک نکته که از نظر شما مهم نباشد، تاثیر عمیقی بر روی رابطه تان داشته باشد و شما از آن غافل باشید.

نگهداری از ازدواج با مشاوره پس از ازدواج

مهمترین اصل در نگهداری از ازدواج گذشت داشتن طرفین است.

یعنی تا زمانی که طرفین این حس را در طرف مقابل خود ببیند متوجه میشود که روابط زناشویشان برایش مهم است و این خود یکی از مهمترین قدمها برای داشتن زندگی موفق پس از ازدواج است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید