رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز

مواردی که قبل از شروع رژیم اتکینز باید بدانید

آیا با رژیم اتکینز آشنایی کافی دارید؟ بسیاری از برنامه‌های مرتبط با رژیم غذایی جهت کاهش وزن در کوتاه مدت، به شما قول می‌دهند که به کمک آنها می‌توانید به سرعت وزن کم کنید و اتفاقا بدن سالمی هم به دست خواهید آورد! مشکل این است که بسیاری از این رژیم‌‌های کاهش وزن «سریع» و مد روز، واقع گرایانه نیستند و عملاً کار نمی‌کنند. کاهش وزن نسبتا سریع می‌تواند بخشی از یک برنامه کاهش وزن سالم باشد، اما این موضوع به خود فرد بستگی دارد.

اگر می‌خواهید کاهش وزن تان روند سالمی داشته باشد، باید بدانید که مرحله از دست دادن وزن نیز باید بخشی از یک رویکرد جامع باشد، که شامل تغییرات سبک زندگی بلند مدت برای کمک به حفظ وزن کم‌تر است. یکی از جمله ی این رژیم‌ها که لقب بهترین رژیم کاهش وزن را از آن خود کرده است و عوارض خاص خود را دارد، رژیم اتکینز است. برای آشنایی بیشتر با رژیم اتکینز و مشکلاتی که برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند، با این مقاله همراه باشید.

رژیم اتکینز چیست؟

این رژیم توسط دکتر رابرت اتکینز خلق شد. متخصص قلبی که علاقه او به فواید رژیم غذایی کربوهیدرات‌های ساده (یا رژیم لو کرب) اولین بار در کتاب «انقلاب رژیم غذایی دکتر اتکینز» در سال ۱۹۷۲ به اوج خود رسید. این رژیم غذایی شامل چهار مرحله است، که از میزان کمی کربوهیدرات شروع شده و به تدریج بیشتر غذا می‌خورید تا اینکه به وزن مورد نظر خود برسید.

به عنوان مثال، در مرحله اول رژیم اتکینز ، ۲۰ گرم در روز «کربوهیدرات خالص»، ۱۲ تا ۱۵ گرم «سبزیجات پایه» مانند شابانک، گوجه ‌فرنگی و کلم بروکسل، طبق برنامه سنتی اتکینز 20 برای کاهش وزن بیشتر، مصرف می‌شود. دو تکرار دیگر رژیم اتکینز 40 است، که برای کسانی که کمتر از 40 پوند وزن دارند، مناسب است. همچنین اتکینز 100، طرح دیگری است که برای کسانی که به دنبال حفظ وزن فعلی خود هستند، به کار برده می‌شود. به ترتیب 40 گرم و 100 گرم کربوهیدرات خالص در روز.

به طور کلی، نظریه این رژیم بر این است که با محدود کردن کربوهیدرات، بدن شما باید یک سوخت جایگزین پیدا کند. بنابراین قندها و نشاسته‌های ساده مثل سیب‌زمینی، نان سفید و برنج همه محدود شده؛ پروتئین و چربی‌ها مثل مرغ، گوشت و تخم‌مرغ بیشتر مصرف می‌شوند. در نتیجه، چربی بدن به جای کربوهیدرات‌ها و مواد قندی آن، مصرف می‌شود.

مزایای رژیم غذایی اتکینز

بررسی عوارض و فواید برنامه غذایی رژیم اتکینز

مزایا این رژیم غذایی شامل:

  • کاهش وزن سریع
  • مصرف غذاهای عاری از گلوتن
  • یک دیدگاه روانشناسانه هم در مورد رژیم اتکینز با محدود کردن کربوهیدرات وجود دارد. اینکه، هنگامی که شخص وزن خود را رفته رفته کاهش می‌دهد، شانس رسیدن به هدف کاهش وزن را افزایش می‌دهند. این مفهومی است که روانشناسان آن را خودکارآمدی می‌نامند. یک هفته کاهش وزن سریع موفق، می‌تواند به شما در تقویت سیستم تلقین و ایجاد خودکارآمدی کمک کند.

 

اما معایب رژیم اتکینز شامل:

  • محدودیت‌های دقیق در مورد نان‌ها و سایر کربوهیدرات‌ها
  • در این نوع رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مصرف چربی می‌تواند بیش از حد افزایش یافته و از قبال آن، نگرانی‌های بهداشتی و بیماری‌های مرتبط رو به افزایش خواهد رفت.

"</p

رژیم اتکینز به چه کسانی توصیه می‌شود؟

اصولاً کسانی که به دنبال کاهش وزن در کوتاه مدت هستند، رژیم اتکینز را انتخاب می‌کنند. بسیاری از گیاهخواران نیز این رژیم را برای داشتن وزنی متعادل دنبال می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این دست رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن، که رژیم‌های لو کرب خوانده می‌شوند، برای همه ساخته نشده‌اند. رژیم‌های غذایی کم کالری فقط برای افرادی که تحت نظارت پزشکی هستند مناسب است.

در بیشتر موارد، از این رژیم‌ها، در مورد افراد چاق استفاده می‌شود که سلامتی شان به دلیل وزن بالا در معرض خطر است. رژیم‌های لو کرب، مانند رژیم اتکینز، همیشه برای کسانی که مبتلا به دیابت یا سایر شرایط نیستند، از نظر پزشکی مناسب نیست. علاوه بر این، کنار گذاشتن رژیم کم کالری هم می‌تواند مشکل ساز باشد.

انتخاب بهترین نوع رژیم

بعد از کاهش سریع وزن، یا باید به سراغ رژیم غذایی سنتی‌تری سوئیچ کنید یا به عادت‌های غذایی قدیمی، برگردید. به طور کلی، بهترین رژیم‌های غذایی، می‌بایست تحت نظر پزشک و نظارت وی با توجه به شرایط جسمی و مشکلات فرد انتخاب شوند تا به نتیجه درست و مناسب منجر شوند.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید