آلرژی

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و موادی است که به طور طبیعی بی ضرر است اما بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد بی ضرر به وجود می آید. موادی مثل گــرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات.این مواد آلرژی باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند.

آلرژی های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می شوند.

ژنتیک از موثرترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند آنها به این مشکل وجود دارد.

آلرژی

علائم آلرژی شامل:

• علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی.
  • علائم چشمی: خارش چشــم، قرمزی، تورم، اشــک ریزی و حساسیت به نور.
  • علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس.
  • علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن.

هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

حساسیت فصلی در چشــم موجب ورم ملتهبه بهاری قرمزی، تورم و اشــک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس ،تنگی نفس و در بینی، احساس خارش در بینی و گلو، سقف دهان و گوشها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن است.

این بیماری به اسامی مختلف نامیده می شود. از جمله حساسیت فصلی، حساسیت بهاری حساسیت به گروه گیاهان

این بیماری، جزء بیماریهای شایع به شمار می رود. همچنین این بیماری با آس تیز همراهی دارد.

توصیه های مراقبت از خود

1. هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید.
  2. هنگام راه رفتن روی چمن زار و انبوه برگ های ریخته شده از درختان به صورتتان ماسک بزنید.
  3. هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید. تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود.
  4. مواقعی که در اطراف شهر هستید، پنجره های ماشین را ببندید.
  5. زمانی که در فضاهای بسته ای مانند خودروها قرار دارید باید شیشه ها را به طور کامل بالا بیاورید تا کمتر در معرض گرده ها قرار بگیرید.
  6.  اگر نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آنها را داخل اتاق نیاورید و هنگام دست زدن به آنها ماسک بزنید. در کل، حیوانی در منزل نگه ندارید.
  7.  اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.
  8.  اگر کولرتان آبی است حتما باید هر سال پوشال آن را عوض کنید.
  9.  به جای فرش از کف پوش استفاده کنید.
  10. از عینکهاى آفتابى براى جلوگیرى از وارد شدن گرده ها به چشمهایتان استفاده کنید.

قانون های ضد آلرژی

• استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه B ،C و K.
  • اجتناب از غذاهایی که دارای رایحه های طبیعی هستند مانند عسل و گرده گلها
  • عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک.
  • عدم استعمال دخانیات و دوری جستن از محیط های ویژه افراد سیگاری.
برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید