اگزما

اگزما شایعترین بیماری پوستی که افراد در هر سن و از هر جنسیتی ممکن است به آن مبتلا شوند و ممکن است تا بیست درصد کودکان و سه درصد بزرگسالان را درگیر نماید.

اگزما بیماری پوستی است که اغلب آن را با خارش و قرمزی پوست می شناسیم اما سایر علائم مثل لکه های قهوه ای رنگ، ضایعات پوستی دارای ترشح و حتی زخم نیز در برخی مبتلایان به این بیماری شایع مشاهده می شود. همچنین علایم خشکی پوست مانند پوسته های ظریف و فلسی نیز در اگزما کاملا شایع می باشد.

همراهی اگزما با آسم و التهاب آلرژیک بینی نیز به وفور دیده می شود.

اگزما به علت پاسخ نامتناسب سیستم ایمنی بدن به محرکهای داخلی و خارجی ایجاد می شود. در بسیاری از موارد عامل تحریک مشخص نیست و ما خود باید در پی آن باشیم. شوینده ها و مواد ضدعفونی کننده، حیوانات خانگی مثل گربه و سگ، گرده های گلها و گیاهان، برخی مواد غذایی مثل لبنیات، تخم مرغ، دانه سویا و خشکبار، عفونتهای ویروسی، آب بسیار گرم و بسیار سرد، هوای خشک و سرد و آلوده، استرس و تغییرات هورمونی همه و همه جزو متهمان اصلی در ایجاد این بیماری می باشند.

اگزما یک بیماری بسیار آزار دهنده می باشد اما خوشبختانه قابل کنترل است.

توصیه مهم به بیماران مبتلا به اگزما اینست که از خاراندن ضایعات به شدت پرهیز کنند.

آیا اگزما واگیردار است؟

اگزما یک بیماری ژنتیکی است و واگیر ندارد.

اگر دچار اگزما هستید نترسید! امکان ندارد با تماس با دیگران این بیماری را به آنها منتقل کنید و برعکس؛ شما هم با تماس با کسی که اگزما دارد این بیماری را نخواهید گرفت.

آیا اگزما خود بخود تسکین پیدا می کند؟

اگزما

خیر. التیام فوری اگزما، کلید کنترل آن و جلوگیری از التهاب بیشتر و تشدید آن است.

التهاب بیشتر منجر به خارش  بیشتر می شود که خود مسئله ساز می شود. اگر التهاب کنترل نشود می‌تواند باعث عفونت باکتریایی شده و اگزما را بدتر کند. راههای زیادی برای التیام اگزما وجود دارد، از داروهایی که پزشک متخصص تجویز میکند  تا تغییر در سبک زندگی، به عنوان مثال اجتناب از گرما و تعریق زیاد، پرهیز از غذاهای التهاب برانگیز و حفظ رطوبت پوست. به هر حال باید فوری اقدام کنید و قبل از اینکه چرخه‌ی خارش، التهاب، عفونت شروع شود آن را مهار کنید.

آیا علت اگزما، استرس است؟

خیر، اما ارتباط جزئی اما مهم در  این بین وجود دارد؛ استرس باعث اگزما نمی شود اما می‌تواند این بیماری را بروز داده و علائم آن را تشدید کند که علت آن نیز ترشح هورمون استرس است که می‌تواند التهاب را افزایش بدهد. همچنین استرس می‌تواند باعث شود تا محل اگزما را بیشتر بخارانید در نتیجه این محل را حساس‌تر کنید در اینصورت اگزما را بدتر خواهد کرد. بنابراین به دلیل ارتباطی که اگزما و استرس دارند انجام تمریناتی چون مدیتیشن یا ورزش می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

چگونه می توان از بروز اگزما پیشگیری کرد؟

اگزما

تشدید ضایعات اگزما با انجام چند فاکتور ساده قابل پیشگیری است.

دستوراتی که می تواند از تشدید ضایعات بکاهد یا تعداد دفعات آن را کاهش دهد شامل:

• بطور مکرر پوست را مرطوب کنید.
  • از تغییرات ناگهانی حرارت و رطوبت در محیط بپرهیزید.
  • از تعریق یا گرمای بیش از حد پیشگیری کنید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • از تماس با مواد ایجاد کننده خارش مثل پشم یا سایر محرکها دور بمانید.
  • از صابون های قوی، پاک کننده ها یا ملاسما اجنتاب کنید.
  • از فاکتورهای آلرژن محیطی مثل زوائد حیوانات، زباله و… اجنتاب کنید.
  • غذاهایی که باعث تشدید ضایعات می شوند، میل نکنید.

درمان اگزما پوستی

اگزما

اولین قدم در درمان اگزما پیشگیری از خارش است.

بهتر است از محلولها یا کرم های موضعی جهت مرطوب کردن پوست استفاده کنید. این راه بسیار موثر است. خصوصا اگر پس از استحمام (در عرض ۳ دقیقه پس از استحمام) انجام شود.

استفاده از کمپرس سرد بر روی ضایعات خارش دار باعث بهبودی خارش می شود.

در شرایطی که وضع موجود بدتر شد یا بطور رضایت بخشی بر طرف نشد، استفاده از کرم ها یا پمادهای کورتیکوستروئید موضعی بدون تجویز پزشک برای کاهش التهاب لازم است.

در شرایطی که استفاده از ترکیبات کورتیکوستروئید قوی تر لازم باشد حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود چرا که عوارض جانبی در بر دارد.

درمان خانگی اگزما

• نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید.
  • از کمپرس سرد برای تسکین خارش استفاده کنید.
  • حمام با آب ولرم که درون وام یک‌ چهارم ‌فنجان جوش شیرین ریخته شده باشد.
  • روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ دارای خواص ضدالتهابی است و اگزما را درمان می‌کند.
  • پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
  • همواره هوای منزل را با دستگاه‌های مرطوب کننده، مرطوب نگه دارید.
  • روغن زیتون را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را با یک شامپوی ضدآلرژی بشویید تا تاثیر بگذارد.
  • سعی کنید استرس های روزمره زندگی را از خود دور کنید و به استراحت کافی بپردازید.
  • از روش UV درمانی بهره بگیرید به این صورت که روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچ‌گونه کرم و یا محافظی درمعرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی‌رساند.
  • محصولات لبنی، تخم‌مرغ،شکلات، رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها و غذاهای فرآوری شده را از زندگی خود دور کنید.

♦ به یاد داشته باشید که درمان های خانگی فقط سبب کاهش علائم می شود و بهبودی اگزما در گرو مراجعه به متخصص به پزشک متخصص و درمان تخصصی است. کلینیک اکسیر با دارا بودن تیم پزشکی متخصص آماده پذیرای شما برای بهبودی بیماری شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید