بیماری روزاسه

روزاسه

روزاسه بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم صورت می شود.

بیماری روزاسه که بیشتر با نام «آکنه بزرگسال» نیز یاد می شود، ممکن است در ابتدا حالتی گذرا و به شکل قرمزی و برافروختگی چهره در مواقع مختلف خود را نشان دهد. رفته رفته این بیماری به سبب قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می کند و ممکن است رفته رفته گونه ها، پیشانی، چانه و بینی را هم مبتلا کند.

حتی بیماری روزاسه ممکن است گوش ها، قفسه سینه و پشت را هم درگیر نماید.

با پیشرفت بیماری روزاسه، بتدریج عروق خونی کوچک و جوش های ظریفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شوند. ولی برخلاف آکنه، در این بیماری جوش های سرسیاه وجود ندارد.

در اوایل بروز بیماری روزاسه ممکن است خود به خود ایجاد شده و سپس برطرف شود.

با گذشت زمان وقتی پوست دیگر به رنگ طبیعی خود برنمی گردد و یا سایر نشانه ها، از قبیل جوش های ریز و عروق خونی بزرگ نمایان می شوند، بهترین کار مراجعه به پزشک است.

این بیماران به ندرت بهبودی کامل می یابند و ممکن است بیماری آنها سال ها باقی بماند یا در صورت عدم درمان می تواند و خیم تر هم بشود.

علت‌ بروز این‌ بیمار، ناشناخته‌ است‌. اما مجموعه از عوامل مانند:

• پوست چرب
  • انگل دمودکس
  • گشاد شدن عروق
  • تغییرات هورمونی

ممکن است زمینه ساز بروز آن شوند.

همچنین تجربه‌ ثابت‌ کرده‌ این‌ بیماری‌ در اثر استرس، آب گرم، رطوبت، الکل، نوشیدنی‌های‌ گرم‌، غذاهای‌ داغ‌ یا پر ادویه‌ تشدید می‌شود.

هوای آلوده، گرما یا سرمای‌ شدید، یا نور آفتاب یا باد‌ نیز ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آن‌ شوند.

علائم و نشانه های شایع بیماری روزاسه

• قرمزی پوست صورت
  • قابل‌ رویت شدن رگهای‌ کوچک‌ روی‌ سطح‌ پوست‌
  • جوش های قرمز ملتهب

برخی از بیماران مبتلا به رزاسه دچار جوش های قرمز در سطح صورت می گردند که نمایی شبیه آکنه دارد. این جوش ها گاهی حاوی چرک بوده و پوست موضع گرم تر و کمی دردناک می گردد.

•  صورت‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ دردناک‌ است‌.
  • مشکلات چشمی

در شماری از مبتلایان به روزاسه، علائم چشمی مقدم بر علائم پوستی بوده و زودتر خود را نشان می دهد و تقریبا نیمی از مبتلایان به این بیماری از خشکی چشم ها، تحریک پذیری و تورم چشم ها و قرمزی پلک ها رنج می برند.

• بزرگ شدن بینی

در موارد پیشرفته و البته نادر، بیماری روزاسه می تواند سبب ضخیم شدن پوست بینی و بزرگ شدن بینی شود که به آن رینوفیما Rhinophyma گفته می شود. این نما در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود.

• برافروختگی‌ و قرمزی‌ مداوم‌ روی‌ بینی‌، گونه‌ها و پیشانی‌

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید