ادویه ها، داروخانه ی طبیعت

ادویه ها مواد گیاهی استفاده شده به منظور بهبود عطر و طعم‌ به مواد غذایی می باشند که از برخی از آن‌ها برای مقاصد خوراکی و یا دارویی نیز استفاده می‌ گردد.

این گیاهان معطر دارای فواید بی شماری برای سلامتی بدن هستند.

به عنوان مثال:

زردچوبه غنی از ترکیبات ضد التهابی است و برای درمان التهاب و بدن درد کاربرد دارد. ماده ی موثره آن «کورکومین» نام دارد که در کاهش التهاب موثر است.

افراد مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید که به‌طور منظم از زردچوبه استفاده می‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتری می‌شوند.

‏تحقیقات ثابت کرده اند مصرف زردچوبه به‌عنوان چاشنی در غذاها می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد.

زردچوبه برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف آن باعث کنترل بهتر قندخون و کاهش فاکتورهای التهابی در بیماران دیابتی می شود.

زردچوبه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، به عنوان یک ماده ضدسرطان نیز شناخته شده است.‌

علاوه بر این برای محافظت از آسیب های کبدی بسیار مفید است و مصرف آن در بیماری کبدچرب تاثیر مثبتی روی درمان دارد.

دارچین ادویه ی دیگریست که باعث افزایش سوخت و ساز، تنظیم قندخون، کاهش کلسترول و کاهش عوامل التهابی میشود.

مقابله با سرطان با ادویه ها

فلفل سیاه،زنجبیل،خردل،رزماری،زردچوبه،رازیانه و‌ میخک در پیشگیری از سرطان ها نقش موثر دارند.

مقابله با آلزایمر با ادویه ها

علت اصلی آلزایمر ناشناخته است.

ولی عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند. دیده شده است شیوع آلزایمر در جوامعی که مردم از ادویه بیشتری استفاده می کنند کمتر است.

زردچوبه، رزماری، زنجبیل و‌ سیر اثر محافظتی خوبی در مقابل این بیماری از خود نشان داده اند.

خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسموم این مواد سبب میشود یکی ازمهمترین مواد غذایی در پیشگیری از آلزایمر به شمارآیند.

مقابله با تحلیل رفتن ماکولای چشم با ادویه ها

تحلیل رفتن ماکولای چشم به طور عمده باافزایش سن و دربین سالمندان مشاهده میشود. این بیماری را AMD میگویند.

کسانیکه در رژیم غذایی خود از ادویه ها استفاده می کنند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

کنترل قند خون در افراد دیابتی

فلفل قرمز، دارچین، زردچوبه، زنجبیل، دانه گشنیز، زیره سیاه، دانه شنبلیله و میخک سبب کنترل بهتر قندخون در افراد مبتلا به دیابت می شوند.

سم زدایی از بدن با ادویه ها

زنجبیل، هل، پوست درخت دارچین، زیره سیاه، لیمونن در پوست مرکبات، رزماری که حاوی کارنوسول هست و ارتقا دهنده قوی آنزیم های سم زدا است و‌کورکومینوئیدها در زردچوبه و کاری سبب سم زدایی از بدن می گردند.

علاوه بر این ادویه ها باعث افرایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن نیز می شوند.

‌با افزودن ادویه ها به مواد غذایی علاوه بر بهبود عطروطعم غذا، میتوانید از خواص بینظیر این مواد بهره ببرید.

خانم احمدیان

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی