از اگزما چه می دانید؟

اگزما یا درماتیت اتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است که در پی ابتلا به آن؛ پوست دچار التهاب، خارش و تحریک می شود و به نظر می رسد که بیشتر روی صورت، دست ها و پاها به وجود می آید اما می تواند روی هر نقطه دیگری از بدن نیز ایجاد شود که گاه به شکل تاول، جوش چرکدار، کورک و بثورات چرکی پوست خود نمایی کند. که در بیشتر موارد علت ایجاد آن مشخص نیست.

جز درماتیت تماسی که میتوان علت آن در پاره ای از موارد مشخص نمود بیشتر علل ایجاد اگزما نامشخص باقی مانده می ماند.

نشانه های اگزما

در مجموع قرمزی؛ ادم و تاول های ریز از خصوصیات تمام بثورات حاد اگزمایی است.

زمانی که ضایعات “تحت حاد” می شوند، آرام آرام فروکش می کنند.

در موارد مزمن،ضایعات،خشک شده و ضخامت پوست افزایش مییابد،خطوط پوست برجسته میگردد ومیزان رنگ دانه های پوست افزایش مییابد.

در قسمت هایی که اگزما وجود دارد رنگ پوست تیره تر می شود.

خارش و سوزش در تمام مراحل بثورات دیده میشود که باعث خراشیدگی و در نتیجه عفونت باکتریال ثانویه میشود.

انواع اگزما

سه نوع از انواع اگزما که تا حدودی عوامل خارجی در تشدید و تضعیف آن موثر است؛ شامل:

• اگزمای تماسی
  • اگزمای اتوپیک
  • اگزمای سبورئیت

اگزما تماسی یا درماتیت تماسی به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) آن دست از اگزماهای تماسی، که در تماس اول با مواد ایجاد می شوند و در تمام افراد ضایعات اولیه آن به یک شکل ظاهر می شوند. اینگونه مواد شامل بعضی از مواد شیمیایی مانند اسیدها و الکالین ها است که باعث ایجاد تاول و ادم (ورم) در ناحیه تماس می شود.

علائم شبیه یک سوختگی می باشد اما در تماس های مکرر و طولانی مدت با یک ماده تحریک کننده ضعیف تر ( مثل مواد شوینده و حلال ها) یک اگزمای تدریجی در افراد ظاهر ایجاد می کند که به صورت خشکی و افزایش ضخامت پوست، التهاب مزمن و خارش بوده و در نتیجه عفونت ثانویه بروز می کند.

دراین نوع درماتیت؛علائم معمولا،درمحل تماس با مواد ایجاد میشود(بیشتر دستها و اندامی که در ماس بامواد است).

ب) در نوع دوم؛ درماتیت تماسی که نوعی افزایش حساسیت تاخیری است به وسیله آلرژن ها و تحریک کننده ها ایجاد می شود و ممکن است در تماس اول با ماده تغییری رخ ندهد بلکه پس از هفته ها یا سالها و بعد از تماس با مواد تحریک کننده ایجاد شود یعنی در تماس ها، ابتدا افراد حساس شده و تماس مجدد با این مواد؛ در عرض ۴۸ ساعت باعث ایجاد اگزما می شود.

دراین موارد فرد مبتلا میپرسد؛که من مدت ها از این مواد استفاده میکردم پس چرا حالا دچار ضایعه شده ام؟!

این همان افزایش حساسیت تاخیری هست.

از مواد شیمیایی دیگری که می توان نام برد موارد زیل است:

• مواد پلاستیکی، اسپری های مو که ممکن است سبب ادم پلک ها شوند.
  • رژ لب ها، که بیشتر لب تحتانی را تحریک می کنند.
  • لاک های ناخن و پاک کننده های لاک(ممکن است در اثرتماس ناخن باصورت به ایجاد التهاب در صورت هم بیانجامد.)
  • کرم های بی رنگ کننده که بیشتر در افراد با پوست تیره باعث تحریک می شوند. در ابتدا باعث کمی بی رنگ شدن پوست و به تدریج باعث ایجاد التهاب و بثورات و متعاقب آن، خود این مواد باعث افزایش رنگدانه در پوست می شود.
  • داروها؛ مثل انواع قطره های چشمی که از گروه سولفانامیدها هستند.
  • بی حس کننده های موضعی.
  • بعضی از آنتی بیوتیک های موضعی مانند نئومایسین.
  • گیاهان و سبزیجاتی مثل کرفس، گوجه فرنگی، پوست پرتقال، سیر، پیاز و موارد دیگر مثل انبه.
  • تماس با چوب خصوصا در افرادی که در جنگل یا صنایع چوب بری کار می کنند.

مدت و شدت ضایعات اگزما به تعداد دفعات و میزان و مدت تماس با مواد و همچنین به میزان حساسیت خود فرد و تکرار تماس که به مزمن شدن ضایعات منجر می شود، بستگی دارد.

بایدتوجه داشت که مهمترین مسئله یافتن ماده ای است که حساسیت ایجاد میکند و باید ازآن پرهیز نمود.

برای رفع التهاب در موارد حاد و تحت حاد بیماری، استفاده از ضدالتهاب های استروئیدی که توسط متخصص پوست توصیه می شود مفید است.

استفاده از مرطوب کننده های مناسب (که خود باعث تحریک و اگزما نشوند) در تمامی مراحل درمان مفید می باشد.

اگزمایی سبورئیک است که در فصول سرد سال تشدید می شود، بیشتر به صورت مزمن بوده و همراه با قرمزی و پوسته های چرب (در مناطقی از پوست بدن که چرب می باشد) ظاهر می شود. در سنین بلوغ و میانسالی بیشتر ایجاد می شود.

از اگزما چه می دانید؟

اگزمای سبورئیک

اگزمای سبورئیک در مردان بیشتر از زنان شایع است و همراه با عفونت دستگاه تنفسی و عواملی مثل چاقی، بیماری های ناتوان کننده، رژیم حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد تشدید می شود.

در بیماران مستعد به آکنه نیز بیشتر دیده می شود.

• علائم و نشانه های اگزمای سبورئیک

بیشتر نواحی پوشیده از مو،صورت،اطراف گوشها، کانال گوش، بین دوسینه، کتف، کشاله ران و زیربغل را درگیر میکند.

در پوسته های چرب و شوره، همراه با قرمزی و خارش وجود دارد که به نواحی اطراف گوش و کانال گوش هم کشیده می شود.

در ناحیه صورت؛گونه ها،کناره بینی،ابروها و نواحی ریش درگیرست و با افزایش چربی پوست و قرمزی،پوسته های چرب دیده میشود.

دوره بیماری، مزمن و عودکننده است، همراه با افسردگی و استرس افزایش می یابد و بخار آب و سونا باعث تشدید اگزمای بیماران می شود.

بیماران پس از حمام احساس خشکی شدید پوست و کشیدگی پوست کرده ولی چرب کردن پوست این خشکی را رفع نمی کند. خارش نیز وجود دارد.

در نوزادان از بدو تولد، پوسته های چرب چسبیده به سر و قرمزی گونه ها دیده می شود.

• درمان اگزمای سبورئیک

به طور کلی کم کردن ترشح چربی در نوزادان شستشوی مرتب سر و صورت با شامپوهای مناسب راه درمانی میباشد.

مصرف لوسیونها و شامپوهای مناسب پوست های چرب،که توسط متخصص پوست تجویز میشود جهت درمان افرادبزرگسال مناسب است.

فقط این نکته باید یادآوری شود که؛ این اگزما عودکننده ومزمن میباشد و ممکنست همراه با استرس شوره سر تشدیدیابد.

قارچ ها؛روی پوسته های چرب این بیماران رشدکرده و از این جهت درمانهای ضدقارچ موضعی در این بیماران کارساز میباشد.

اگزمای اتوپیک

نوعی از اگزماست که بیشتر در افراد با سابقه فامیلی بیماری های آلرژیک مثل آسم، تب یونجه و کهیر ایجاد می شود. ۷۰ درصد بیماران مبتلا  به به درماتیت اتوپیک سابقه این بیماری را در افراد فامیل خود ذکر می کنند. این نوع اگزما، در هر دو جنس دیده می شود.

• علائم و نشانه های اگزمای اتوپیک

پوست افراد مستعد به این اگزما خشک و تحریک پذیر بوده و وقتی روی پوست این افراد خراشی سطحی ایجاد کنیم ابتدا آن محل سفید شده و سپس یک خط قرمز به جای می ماند.

آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است به طوریکه درفصل بهار و پاییز بیماری این افراد تشدید میشود.

این بیماری در دوره های مختلف زندگی به صور مختلف خود را نشان می دهد.

به طور معمول در شیرخواران پس از ۴ ماهگی به صورت قرمزی صورت، پیشانی، گونه ها، قسمت پایین چانه و ناحیه سر بروز می کند، ولی اطراف دهان مبتلا نمی شود. در موقع تولد اگزما دیده نمی شود. بثورات قرمز ظریف بتدریج آبدار شده، سپس روی آن ها دلمه های کوچک میبندد و ممکن است ضایعات به قسمت بالا تنه و ناحیه باسن و اندام ها گسترش یابد. خارش شدید بوده و در خواب شیرخوار اختلال ایجاد میکند. این اگزما هنگام دندان درآوردن کودک و عفونت های تنفسی تشدید می شود.

در کودکی:

اگزمای اتوپیک همزمان با رشد کودک،به قسمتهایی از بدن مثل چینهای آرنج، زانو و مچ دست وپا محدود میشود.

ابتدا ضایعات قرمز رنگ و خارش دار بوده و بعد به صورت خشکی پوست ظاهر می شوند و در اثر خارش، پوست ضخیم می شود. در موارد مزمن، پوست ناحیه مبتلا تیره و چرمی شکل می شود.

در بزرگسالان:

اگزما در نواحی پیشانی و پلک ها، اطراف گردن و مچ دست و پا وجود دارد.

این افراد مستعد ابتلا به عفونت های پوستی و کاتاراکت (آب مروارید) می باشند.

جهت درمان این افراد، درمان عفونتهای تنفسی و عفونتهای ثانویه باکتریال پوستی و درمان خشکی پوست از اهمیت برخوردار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید