۷ راه پیشگیری از سیروز

سیروز مرحله نهایی بیماری های مزمن کبدی است. سالها یا دهها سال برای بیماری مزمن کبدی برای تبدیل شدن به سیروز طول می کشد. هیچ درمان برای سیروز وجود ندارد بهترین راه برای جلوگیری از آن، تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی است.

برخی از گزینه های شیوه زندگی را شما می توانید برای جلوگیری از این وضعیت بالقوه مرگبار انجام دهید.

کاهش مصرف الکل

مصرف الکل بیش از حد باعث عدم سلامت کبد شما می شود. با گذشت زمان، این منجر به سیروز می شود. اما این یک شبه اتفاق نمی افتد.

سیروز ناشی از الکل اغلب نتیجه  سال۱۰ یا بیشتر نوشیدن سنگین است، اما برخی افراد بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند. زنان مبتلا به سیگار کشیدن بیشتر از مردان هستند. برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری، نوشیدن بیش از ۱۴ واحد الکل را در هفته محدود کنید.

از خود در مقابل هپاتیت محافظت کنید

هپاتیت التهاب کبد است و اغلب ویروس آن را ایجاد می کند. شایعترین نوع هپاتیت ویروسی عبارتند از: هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C. هپاتیت B و C مزمن می تواند باعث سیروز شود.

هپاتیت B از طریق خون، اسپرم یا سایر مایعات بدن از یک فرد به فرد منتقل می شود. هپاتیت C ناشی از تماس خون با خون است. اگر شما مبتلا به هپاتیت مزمن C هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که سیروز را افزایش دهید.

برای کاهش شانس ابتلا به هپاتیت، شما باید از رابطه جنسی محافظت نشده دوری کنید و داروهای تزریقی را به اشتراک نگذارید.

از خالکوبی و یا سوراخ کردن بدن در محیط های آلوده اجتناب کنید. اگر خالکوبی را دریافت کردید، مطمئن شوید که ابزار به درستی استریل شده و سوزن به اشتراک گذاشته نشده است.

واکسیناسیون کنید

اگر شما در زمینه مراقبت های بهداشتی، اجرای قانون یا هر حرفه دیگری کار کنید که در آن ممکن است با افراد مبتلا به هپاتیت تماس بگیرید، باید واکسن هپاتیت B را دریافت کنید. واکسن هپاتیت C وجود ندارد.

در ایالات متحده، واکسن هپاتیت B نیز برای افراد زیر توصیه می شود:

هر کس زیر ۱۹ سال

هر کس که از جنسیت محافظت می کند یا از داروهای وریدی استفاده می کند

هر کسی که مبتلا به هپاتیت C یا HIV باشد

بیماران کلیوی در همودیالیز

افراد مبتلا به بیماری کبد

مردان همجنسگرا

افراد مبتلا به دیابت که بین ۱۹ و ۵۹ ساله هستند

افرادی که به نقاط مختلف سفر می کنند با شیوع بالاتری از hep B مانند جنوب آسیا و آفریقا

مراقب رژیم غذایی خود باشید

تجمع چربی در کبد شما می تواند باعث ایجاد استئاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) شود و منجر به سیروز شود. NASH به کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر، چاقی و دیابت مرتبط است.

اگر به یک رژیم غذایی سالم بروید، بخش های خود را محدود کرده و وزن سالمی خود را حفظ کنید، شانس خود را برای توسعه NASH و سیروز کاهش می دهید.

یک یا دو فنجان قهوه مصرف کنید

به نظر می رسد که نوشیدن قهوه بیشتر احتمال شانس سیروز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که دو یا چند فنجان قهوه در روز می نوشیدند، بیش از نیمی از آنها احتمال ابتلا به سیروز را نسبت به کسانی که کمتر از یک فنجان قهوه مصرف می کردند، افزایش دادند.

نگاهی به استاتین ها

این داروها معمولا برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود. آنها همچنین ممکن است در برابر هپاتیت C و هپاتیت B شما را محافظت نمایند. مطالعات نشان داد افرادی که مبتلا به هپاتیت B بوده اند و این داروها را دریافت کردند، احتمال ابتلا به سیروز را کمتر از افرادی که مبتلا به هپاتیت بوده و این دارو را مصرف نکردند، توسعه دادند.

آزمایش کنید

اگر در جنوب آسیا، آفریقا و یا سایر نقاط دنیا که هپاتیت B و C شایع هستند، متولد شده باشید، باید برای سیروز بررسی شوید. درمان اولیه می تواند از شروع بیماری پیشگیری کند.

هر فردی باید واکسن هپاتیت B را دریافت کند همچنین برای کودکان متولد شده (بین سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۶۵) نیز دریافت واکسن ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید