7 راه پیشگیری از سیروز کبد

سیروز کبدی چیست؟ علائم، دلایل و راه درمان آن را بشناسید

سیروز مرحله نهایی بیماری‌های مزمن کبدی است. سال‌ها یا دهها سال برای تبدیل بیماری مزمن کبدی به سیروز طول می‌کشد. هیچ درمانی برای سیروز وجود ندارد بهترین راه برای جلوگیری از آن، تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی است.

برخی از گزینه‌های شیوه زندگی را شما می‌توانید برای جلوگیری از این وضعیت بالقوه مرگبار انجام دهید.

کاهش مصرف الکل

مصرف الکل بیش از حد باعث عدم سلامت کبد شما می‌شود. با گذشت زمان، این منجر به سیروز می‌شود. اما این یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

سیروز ناشی از الکل اغلب نتیجه ده سال یا بیشتر نوشیدن سنگین الکل است، اما برخی افراد بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند. زنان سیگاری بیشتر از مردان مستعد هستند. برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری، نوشیدن الکل را محدود کنید.

از خود در مقابل هپاتیت محافظت کنید

هپاتیت التهاب کبد است و اغلب ویروس آن را ایجاد می‌کند.

شایع‌ترین نوع هپاتیت ویروسی عبارتند از: هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C. هپاتیت B و C مزمن می‎‌تواند باعث سیروز شود.

هپاتیت B از طریق خون، اسپرم یا سایر مایعات بدن از یک فرد به فرد منتقل می‌شود هپاتیت C ناشی از تماس خون با خون است. اگر شما مبتلا به هپاتیت مزمن C هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که سیروز را افزایش دهید.

برای کاهش شانس ابتلا به هپاتیت، شما باید از رابطه جنسی محافظت نشده دوری کنید و داروهای تزریقی را به اشتراک نگذارید.

از خالکوبی و یا سوراخ کردن بدن در محیط‌های آلوده اجتناب کنید اگر خالکوبی می‌کنید، مطمئن شوید که ابزار به درستی استریل شده و سوزن با کس دیگری به اشتراک گذاشته نشده است.

واکسیناسیون کنید

اگر شما در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، اجرای قانون یا هر حرفه دیگری کار کنید که در آن ممکن است با افراد مبتلا به هپاتیت تماس بگیرید، باید واکسن هپاتیت B را دریافت کنید. واکسن هپاتیت C وجود ندارد.

در ایالات متحده، واکسن هپاتیت B نیز برای افراد زیر توصیه می‌شود:

• افراد زیر 19 سال
  • افرادی که از داروهای وریدی استفاده می‌کند
  • هر کسی که مبتلا به هپاتیت C یا HIV باشد
  • بیماران کلیوی یا همودیالیز
  • افراد مبتلا به بیماری کبد
  • مردان همجنسگرا
  • افراد مبتلا به دیابت که بین 19 و 59 ساله هستند
  • افرادی که به نقاط مختلف سفر می‌کنند با شیوع بالاتری از hep B مانند جنوب آسیا و آفریقا

مراقب رژیم غذایی خود باشید

تجمع چربی در کبد شما می‌تواند باعث ایجاد استئاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) شود و منجر به سیروز شود. NASH به کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر، چاقی و دیابت مرتبط است.

اگر یک رژیم غذایی سالم داشته، وعده‌های خود را محدود کرده و وزن سالم خود را حفظ کنید، شانس خود را برای توسعه NASH و سیروز کاهش می‌دهید.

یک یا دو فنجان قهوه مصرف کنید

به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه شانس ابتلا به سیروز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، بیش از نیمی از آنها احتمال ابتلا به سیروز را نسبت به کسانی که کمتر از یک فنجان قهوه مصرف می‌کردند، افزایش دادند.

نگاهی به استاتین‌ها

این داروها معمولا برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود. آنها همچنین ممکن است در برابر هپاتیت C و هپاتیت B شما را محافظت نمایند. مطالعات نشان داد افرادی که مبتلا به هپاتیت B بوده‌اند و این داروها را دریافت کردند، احتمال ابتلا به سیروز را کمتر از افرادی که مبتلا به هپاتیت بوده و این دارو را مصرف نکردند، توسعه دادند.

آزمایش کنید

اگر در جنوب آسیا، آفریقا و یا سایر نقاط دنیا که هپاتیت B و C شایع هستند، متولد شده باشید، باید برای سیروز بررسی شوید. درمان اولیه می‌تواند از شروع بیماری پیشگیری کند.

هر فردی باید واکسن هپاتیت B را دریافت کند همچنین برای کودکان متولد شده (بین سال‌های 1945 و 1965) نیز دریافت واکسن ضروری است.