عوارض دیابت

دیابت چیست؟ همه چیز درباره عوارض و درمان دیابت

دیابت اگر کنترل نشود، می‌تواند موجب عوارض فراوانی شود که می‌تواند تقریبا هر عضو بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض دیابت عبارتند از:

• بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • بیماری کلیوی
  • آسیب عصبی
  • آسیب چشم
  • مشکلات گوارش
  • اختلال نعوظ
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات دندانپزشکی

بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی یکی از عوارض رایج دیابت است. در دفاتر پزشکی، دکتر شما ممکن است آزمایش‌‎های مختلفی برای بررسی بیماری قلبی انجام دهد و به شما در جلوگیری از هرگونه مشکل جدی مربوط به قلب کمک کند. در هر بازدید، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما فشار خون شما را بررسی می‌کند. سطح کلسترول و تری گلیسیرید شما ممکن است در اولین بازدید شما بررسی شود. یک EKG اولیه نیز باید به عنوان بخشی از پرونده پزشکی کامل به دست آید. اطلاعات بیشتر در مورد عوامل خطر شخصی شما برای بیماری‌های قلبی، مانند سابقه خانوادگی و یا اینکه آیا شما سیگار می‌‎کشید، و برنامه ریزی پیشگیرانه شامل کاهش وزن، ورزش منظم و مدیریت استرس، و همچنین حفظ فشار خون، کلسترول، و تری گلیسیرید در سطوح نرمال لازم است.

سکته مغزی

علائم و نشانه‌های سکته مغزی شامل ضعف ناگهانی در یک طرف صورت یا بدن است؛ بی‌حسی در صورت، بازو، یا پا؛ مشکل صحبت کردن مشکل دیدن با هر دو چشم یا سرگیجه نیز از علائم دیگر سکته مغزی است.  در صورت وجود هر یک از این علائم، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص سکته مغزی مراجعه کنید.

نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیه)

اگر مبتلا به دیابت هستید، آزمایش ادرار باید سالانه انجام شود تا نفروپاتی دیابتی- بیماری کلیوی را جستجو کنید. برای اندازه گیری عملکرد کلیه شما باید یک آزمایش خون کراتینین نیز انجام شود. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما نیز به طور مرتب فشار خون شما را بررسی می‌کند، زیرا کنترل فشار خون بالا در کاهش بیماری کلیوی ضروری است. فشار خون باید کمتر از 130/80 باشد. در مورد سایر علائم بیماری کلیوی مانند تورم پا یا انگشتان پا، آگاهی یابید. برای جلوگیری از مشکلات جدی، با دکتر خود تماس بگیرید.

نوروپاتی دیابتی (آسیب عصب)

با گذشت زمان، دیابت می‌تواند آسیب عصبی ایجاد کند که نشانه هایی مانند بی حسی، سوزش یا درد را ایجاد می‌کند. اگر پوست شما بی حس شود، ممکن است متوجه زخمهای کوچکی نباشید که می‌تواند تهدیدات بزرگتر بیماری شما شود. پا و دست‌های خود را هر روز برای قرمزی، برآمدگی، شکاف و یا آسیب پوست بررسی کنید. اگر هر یک از این علائم را متوجه شوید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

رتینوپاتی دیابتی

برای محافظت از بینایی شما، همه افراد مبتلا به دیابت باید چشم پزشک (پزشک چشم) را حداقل سالیانه ببینند. به عنوان بخشی از معاینه چشم دکتر چشم پزشک باید بتواند پشت چشم (شبکیه چشم) را ببینید و تعیین اینکه آیا دیابت باعث آسیب شده است یا خیر. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این آزمایشات سالانه باید در مدت 3 تا 5 ساله دیابت شروع شود، زمانی که بیمار 10 سال یا بالاتر است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید اولین امتحان چشم خود را پس از تشخیص آنها داشته باشند. افراد مبتلا به عوارض چشم ممکن است نیاز به چشم پزشک بیشتر داشته باشند. زنان مبتلا به دیابت که باردار هستند، باید در طی سه ماهه اول و در طول بارداری با پزشک چشم خود، امتحان جامع چشم را داشته باشند. (این توصیه برای زنان مبتلا به دیابت بارداری اعمال نمی شود)

فلج معده

دیابت خطر ابتلا به فلج معده شما را افزایش می‌دهد. با فلج معده به اعصاب معده آسیب می رسند و به درستی کار نمی‌کنند. این امر موجب می‌شود تا معده برای خالی کردن محتویات آن بیش از حد طول بکشد و سطح قند خون شما را نتواند کنترل کند. گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی شما می‌تواند کمک کند. بعضی از داروها و درمان برای فلج معده وجود دارد.

در مورد راه‌های پیشگیری از عوارض دیابت با پزشک خود صحبت کنید. برای اطلاع از علائم اولیه دیابت در صورت موثر بودن، به دنبال درمان باشید.

اختلال نعوظ

دیابت احتمال ایجاد اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی را افزایش می‌دهد. برای برخی از مردان، تصویب شیوه زندگی سالمتر، مانند ترک سیگار، انجام ورزش منظم و کاهش استرس، ممکن است برای حل اختلال نعوظ، مورد نیاز باشد. در این موضوع بهداشتی، همچنین می‌توانید یاد بگیرید که چرا مهم است که با پزشک خود در مورد اختلال نعوظ خود صحبت کنید، زیرا پزشک شما می‌تواند سایر داروها را از جمله دستگاه تخلیه خلاء (VCD) و سایر وسایل اختلال نعوظ  که می تواند کمک کند را تجویز کند.

مشکلات پوستی

همانطور که یک سوم از افراد مبتلا به دیابت، در برخی از زمان های زندگی خود، وضعیت پوستی مرتبط با بیماری خود را دارند. سطوح بالای گلوکز در خون، زمین های پرورش عالی برای باکتری ها و قارچ ها را فراهم می کند و می‌تواند توانایی بدن را برای بهبود خود کاهش دهد. خوشبختانه، بسیاری از شرایط پوستی را می‌توان پیشگیری کرد تا درمان شود. اگر پوست شما به درستی با دیابت نوع 2 مورد توجه قرار نگیرد، یک وضعیت پوستی جزئی می تواند به عنوان یک مشکل جدی با عواقب بالقوه شدید تبدیل شود.

عفونت

دیابت نوع 2 توانایی بدن در مبارزه با عفونت را کاهش می‌دهد. گلوکز خون بالا باعث افزایش سطح قند در بافت بدن می‌‎شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها رشد می‌کنند و عفونت‌ها می‌توانند سریع‌‎تر رشد کنند. مناطق مورد نظر عفونت مثانه، کلیه‌ها، واژن، لثه‌ها، پاها و پوست شماست. درمان اولیه عفونت‌ها می‌تواند از عوارض جدی تر جلوگیری کند.

مشکلات دندانی در دیابت

افراد مبتلا به دیابت با ریسک بالایی از مشکلات جدی دندانپزشکی و بهداشت دهان مواجه هستند. قند خون کنترل نشده به احتمال زیاد دندان ها و مشکلات بهداشت دهان به وجود می‌آورد. این به این دلیل است که دیابت کنترل نشده، موجب آسیب رساندن به گلبول‌های سفید خون می‌شود که دفاع اصلی بدن در برابر عفونت‌هایی است که می‌توانند در دهان رخ دهند. اگر دچار دیابت هستید یا خیر، مطمئن باشید که روزانه با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده، مسواک، نخ دندان دندان‌ها را شستشو دهید. برای جلوگیری از مشکلات جدی دندان، دندانپزشک خود را برای جرمگیری و بازرسی منظم ببینید.