علل سرطان معده، علائم و درمان آن

سرطان معده چیست؛ علل، علائم، تشخیص و درمان این بیماری

سرطان معده با رشد سلول‌های سرطانی در داخل معده مشخص می‌شود. همچنین تشخیص این نوع سرطان دشوار است زیرا اغلب افراد معمولا علائم را در مراحل اولیه نشان نمی‌دهند.

موسسه ملی سرطان (NCI) تخمین می زند که در سال 2017 حدود 28000 مورد جدید سرطان معده وجود دارد. NCI همچنین تخمین می‌زند که سرطان معده 1.7 درصد از موارد جدید سرطان در ایالات متحده است.

در حالی که سرطان معده در مقایسه با انواع دیگر سرطان نسبتا نادر است، یکی از بزرگترین خطرات این بیماری، مشکل تشخیص آن است. از آنجایی که سرطان معده معمولا علائم اولیه را ایجاد نمی‌کند، اغلب اوقات تشخیص داده نمی‌شود تا زمانی که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. این باعث می شود که درمان نشود.

علل سرطان معده

معده شما (همراه با مری) فقط یک بخش از قسمت فوقانی دستگاه گوارش شماست. معده شما مسئول هضم غذا و سپس انتقال مواد مغذی به سایر قسمت‌های دستگاه گوارش شما یعنی روده کوچک و روده بزرگ  است.

سرطان معده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم به طور عادی در دستگاه گوارش فوقانی سرطانی می‌شوند و از کنترل خارج می‌شوند و تومور ایجاد می‌شود. این روند به آرامی اتفاق می‌افتد. سرطان معده تمایل به توسعه در طول سال‌ها دارد.

عوامل خطر سرطان معده

سرطان معده به طور مستقیم به تومورهای معده مرتبط است. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به این سلول‌های سرطانی را افزایش دهد.

این عوامل خطر شامل بیماری‌ها و شرایط خاص مانند:

• لنفوم (گروهی از سرطان‌های خون)
  • عفونت‌های باکتریایی H. pylori (عفونت شایع که گاهی اوقات به زخم‌ها منجر می‌شود)
  • تومورهای دیگر در بخش‌های دستگاه گوارش
  • پولیپ معده (رشد غیرطبیعی بافتی که بر روی پوشش معده ایجاد می‌شود)

سرطان معده نیز در میان موارد رایج است:

• سالمندان بالغ، معمولا افراد 50 سال و بالاتر
  • مردان
  • سیگاری‌ها
  • افراد با سابقه خانوادگی بیماری
  • افرادی که از آسیا (به ویژه کره‌ای یا ژاپنی)، آمریکای جنوبی یا تبار بلاروس هستند

در حالیکه تاریخچه پزشکی شخصی شما می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تحت تاثیر قرار دهد، عوامل خاصی از شیوه زندگی نیز می‌توانند نقش داشته باشند. احتمال دارد که سرطان معده‌تان بیشتر باشد:

• خوردن مقدار زیادی از غذاهای شور و یا فرآوری شده
  • خوردن گوشت بیش از حد
  • سابقه سوء مصرف الکل
  • ورزش نکردن
  • غذا را به درستی پخته و یا طبخ نکنید

اگر فکر می‌کنید که شما در معرض سرطان معده قرار دارید، ممکن است بخواهید آزمایش تست غربالگری را در نظر بگیرید. آزمایشات غربالگری زمانی انجام می‌شود که افراد در معرض خطر بیماری خاص باشند اما علائم دیگر را نشان نمی‌دهند.

سوزش مکرر معده و بی اشتهایی ازعلائم سرطان معده

علائم سرطان معده

با توجه به NCI، معمولا نشانه های اولیه یا علائم سرطان معده وجود ندارد. متأسفانه این به این معنی است که مردم اغلب نمی‌دانند که دچار سرطان معده شده اند، تا اینکه سرطان به مرحله پیشرفته برسد.

برخی از شایع‌ترین نشانه های پیشرفته سرطان معده عبارتند از:

• سوزش مکرر
  • از دست دادن اشتها، گاهی اوقات با کاهش ناگهانی وزن همراه است
  • نفخ
  • سیری (احساس تنها پس از خوردن مقدار کمی)
  • مدفوع خونین
  • زردی
  • خستگی بیش از اندازه
  • درد معده، که ممکن است پس از غذا بدتر شود

تشخیص سرطان معده

از آنجا که افراد مبتلا به سرطان معده به ندرت علائم را در مراحل اولیه نشان می‌دهند، این بیماری اغلب تا زمانی که پیشرفته‌تر شده تشخیص داده نمی‌شود.

برای تشخیص، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی برای بررسی هر نوع اختلال انجام می‌دهد. آنها همچنین ممکن است یک آزمایش خون را انجام دهند، از جمله آزمایش برای حضور باکتری H. pylori.

اگر پزشک شما معتقد است که نشانه های سرطان معده را دارید، آزمایش‌های تشخیصی بیشتر انجام می‌شود. آزمایش‌های تشخیصی به طور خاص برای تومورهای مظنون و سایر اختلالات در معده و مری است. این آزمونها ممکن است

شامل موارد زیر باشند:

• اندوسکوپی دستگاه گوارش
  • بیوپسی
  • تست های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس

درمان سرطان معده

به طور سنتی، سرطان معده با یک یا چند مورد زیر درمان می‌شود:

• شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • عمل جراحی
  • ایمونوتراپی، مانند واکسن و دارو

برنامه درمان دقیق شما بستگی به مبدا و مرحله سرطان دارد. سن و سلامت کلی نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

به غیر از درمان سلول‌های سرطانی در معده، هدف درمان جلوگیری از گسترش سلول‌ها است. سرطان معده، زمانی که درمان نمی‌شود، ممکن است به مناطق زیر گسترش یابد:

• ریه‌ها
  • گره‌های لنفاوی
  • استخوان‌ها
  • کبد

پیشگیری از سرطان معده

سرطان معده به تنهایی نمی‌تواند پیشگیری شود. با این حال، شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان‌های خود را پایین بیاورید:

• حفظ وزن سالم
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب
  • ترک سیگار
  • ورزش منظم

در برخی موارد، پزشکان حتی ممکن است داروهایی را تجویز کنند که می‌تواند خطر سرطان معده را کاهش دهد. این معمولا برای افرادی که بیماری‌های دیگری دارند، ممکن است به سرطان کمک کنند.

شما همچنین می توانید یک آزمایش غربالگری اولیه در نظر بگیرید. این آزمایش می‌تواند در تشخیص سرطان معده مفید باشد. پزشک شما ممکن است

از یکی از آزمایش‌های غربالگری زیر برای بررسی علائم سرطان معده استفاده کند:

• معاینه بدنی
  • آزمایشات، مانند آزمایش خون و ادرار
  • روش‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن
  • آزمایشات ژنتیکی

چشم‌انداز بلند مدت سرطان معده

شانس بهبود شما بالاتر است اگر تشخیص سرطان معده در مراحل اولیه انجام شود. طبق گزارش NCI، حدود 30 درصد از همه افراد مبتلا به سرطان معده حداقل پنج سال پس از تشخیص آن، زنده ماندند.

اکثر این بازماندگان تشخیص موضعی دارند. این به این معنی است که معده منبع اصلی سرطان بود. هنگامی که منشا ناشناخته باشد، تشخیص سرطان دشوار است. این باعث می شود که درمان سرطان دشوار تر باشد.

پس از رسیدن به مراحل بعدی، درمان سرطان معده مشکل تر است. اگر سرطان شما پیشرفته‌تر باشد، می‌توانید مشارکت در یک کارآزمایی بالینی را در نظر بگیرید.

آزمایشات بالینی به تعیین اینکه آیا یک روش پزشکی جدید، دستگاه یا درمان دیگر برای درمان بیماری‌ها و شرایط خاص موثر است، کمک می‌کند.