ارتباط رفلاکس معده و خستگی

رفلاکس معده چیست؛ علت، علائم و درمان اسید معده

عفونت معده و بی حالی

یکی از علل رایج کاهش خواب، بیماری رفلاکس معده (GERD) یا سوزش سر دل است.

رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری وارد شود. این جریان رفلاکس اسید نامیده می‌شود. اسید می‌تواند باعث تخریب مری شود. همچنین می‌تواند باعث سرفه شما شود.

اگر بیش از حد اسید معده دارید، احتمال دارد که در صورتی که دراز کشیده‌اید، اسید به دهان شما باز گردد که همان رفلاکس معده است. هنگامی که سر شما بالاتر قرار بگیرد، جاذبه کمک می‌کند تا اسید را از حرکت به سمت بالا حفظ کند.

رفلاکس معده می‌تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا ممکن است از سوزش معده و سرفه قبل از خوابیدن به شدت رنج ببرید.

خستگی ناشی از بیماری بیشتر از خستگی معمول است و باعث می‌شود که شما احساس خستگی و بی‌انرژی بودن روزانه را برای مدت زمان طولانی احساس کنید. خستگی می‌تواند نتیجه مستقیم مشکلات جدی سلامتی باشد یا می‌تواند نتیجه غیر مستقیم از شرایطی باشد که با خواب شما مواجه می‌شود.

علل خستگی

• خستگی می‌تواند به علت عوامل سبک زندگی باشد، مانند:
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • فعالیت بدنی بیش از حد کم
  • داروهای خاص
  • عادات غذایی بد

خستگی همچنین می‌تواند با شرایط پزشکی مانند:

• کم خونی
  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • بیماری تیروئید
  • آپنه خواب
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • اختلالات روانی، از جمله استرس و افسردگی

سندرم خستگی مزمن (CFS)

وضعیتی که سندرم خستگی مزمن (CFS) نامیده می‌شود می‌تواند برای سال‌ها ادامه داشته باشد و شما دائما احساس خستگی می‌کنید

CFS در زنان بیشتر از مردان معمول است. این بیماری معمولا در 40 یا 50 سالگی شما توسعه می‌یابد، اما هر کسی می‌تواند آن را در هر سنی توسعه دهد. علل یا خطرات آن شناخته شده است.

علائم CFS عبارتند از:

• درد مفصلی
  • حساسیت به نور
  • تغییرات خلق و خوی

اگر چندین نشانه CFS دارید و خستگی را برای حداقل شش ماه تجربه کرده‌اید، ممکن است پزشک شما این وضعیت را تشخیص دهد. پزشک شما ممکن است این درمان‌ها را توصیه کند اگر CFS دارید:

• داروهای ضد التهابی
  • داروهای ضد افسردگی
  • ورزش منظم، ورزش سبک
  • بهبود رژیم غذایی
  • درمان روانشناسی

چه هنگام باید به دکتر مراجعه کرد

خستگی می تواند نشانه بسیاری از مشکلات سلامتی مختلف باشد. مهم است که به علائم دیگری که ممکن است دارید توجه کنید. این به پزشک شما کمک می کند تا علت را دقیقا مشخص کند و راه حل را دنبال کند.

احساس خستگی تمام وقت شرایط طبیعی نیست. اگر چندین هفته احساس خستگی و ضعف می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

یک سوزش سردل یک بار در روز معمول است. این می‌تواند به علت ترکیبات خاصی از مواد غذایی و نوشیدنی رخ دهد. اگر سوزش معده حداقل چند بار در ماه رخ دهد، به پزشک مراجعه کنید یا متخصص گوارش را ببینید.

اگر علائم رفلاکس معده شما را بیدار نگه دارد، برای تسکین علائم شما، درمان‌های زیادی در دسترس است و به شما امکان می‌دهد تا در شب خواب خوبی داشته باشید.

3 عامل خطر سکته قلبی در زنان

چه اتفاقی در ملاقات شما با پزشک خواهد افتاد

پزشک از علائم شما سؤال خواهد کرد و یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. اگر همراه با خستگی شما علایم رفلاکس معده را تجربه کنید، پزشک ممکن است آندوسکوپی را توصیه کند.

آندوسکوپ یک لوله طولانی، نازک و انعطاف‌پذیر است که پزشک شما می‌تواند از طریق گلو و مری شما آن را به پایین بفرستد. این وسیله دارای یک دوربین کوچک است که می‌تواند عکس ها را به یک مانیتور ارسال کند که پزشک شما می‌تواند در طول مراحل آندوسکوپی داخل معده را ببیند.

آنها ممکن است درباره رژیم غذایی شما سوال کنند. شما باید آماده باشید که درباره غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید و اینکه آیا برخی از این ها ممکن است موجب GERD شود. قبل از اینکه یک دکتر را ببینید، در مورد زمان‌هایی که سوزش داشتید فکر کنید.

غذاهای تند ممکن است یک عامل شایع و آشکار باشند، اما میوه‌های مرکبات، شکلات و غذاهای پر چرب نیز ممکن است باعث مشکلات شما شوند. عوامل ایجاد رفلاکس معده ممکن است در کسانی که دچار GERD شده‌اند، متفاوت باشند.

غذاهای ممنوعه عبارتند از

• غذاهای ادویه‌دار
  • شکلات
  • قهوه
  • مرکبات یا دیگر مواد غذایی اسیدی
  • غذاهای پر چرب

پزشک شما همچنین در مورد چیزهایی که ممکن است باعث قطع خواب شما شود سوال خواهد کرد.

آیا شما خیلی دیر خوابیده یا بیدار می‌شوید؟ آیا شما مصرف زیاد کافئین در اواخر روز را دارید؟آیا بالش‌های خود را در سال گذشته جایگزین کرده‌اید و یا در تختتان راحت هستید؟

این و دیگر سوالات می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا رفتارهای خواب شما را بهتر درک کند و عوامل محیطی یا رفتاری را رد کند.

چه درمان‌هایی برای رفلاکس معده در دسترس است

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی‌های تحریک کننده توصیه می‌‍شود، حتی اگر شما در حال مصرف دارو هستید. شما همچنین نباید بعد از غذا بلافاصله به رختخواب بروید. بالا بردن سر تخت می‌تواند کمک کند. لباسهای تنگ ممکن است نشانه‌های رفلاکس معده را بدتر کنند، بنابراین شما باید سعی کنید از آنها نیز اجتناب کنید. اگر شما چاق هستید رفلاکس معده بیشتر احتمال دارد اتفاق بیفتد، بنابراین حفظ وزن سالم ممکن است کمک کند. شما همچنین باید سیگار را ترک کنید، زیرا می‌تواند به مری و تمام اعضای بدن شما آسیب برساند.

اگر رفلاکس معده علت خستگی شما باشد، مدیریت ریکاوری ممکن است به خواب بهتر و خستگی کمتر کمک کند.

اگر علت مشخصی از خستگی شما وجود نداشته باشد، با پزشک خود دربارۀ روش‌هایی که می‌توانید سعی کنید انرژی خود را به حداکثر رسانید، با تمرکز بیشتر، تغییرات تغذیه‌ای و یا تغییرات دیگر شیوه زندگی، صحبت کنید.

نکاتی برای مدیریت رفلاکس معده

1. اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، شکلات یا غذاهای تند.
  2. درست قبل از خواب، غذا نخورید.
  3. حفظ وزن سالم.
  4. اگر سیگار می‌کشید، با پزشک خود در مورد راه هایی برای کمک به ترک خود صحبت کنید.
  5. ورزش را بخشی از روال منظم خود انجام دهید.

چشم انداز

CFS می‌تواند برای سال‌ها ادامه یابد، اما بسیاری از شرایطی که موجب خستگی می‌‍شوند قابل درمان است. با درمان، انرژي تجدید می‌شود. احتمال شارژ مجدد انرژی شما به میزان زیادی بر میزان خستگی شما بستگی دارد.

GERD می‌تواند مزمن باشد اما امکان کنترل آن با داروها، یک شیوه زندگی سالم و اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی‌های تحریک کننده امکان‌پذیر است. شما هنوز هم می‌توانید یک رژیم غذایی متنوع را داشته باشید در حالی که از مواد غذایی که باعث علائم می‌شوند اجتناب کنید.

نکاتی برای پیشگیری

1. این نکات را برای جلوگیری از خستگی و علائم GERD دنبال کنید.
  2. ورزش برای 30 تا 40 دقیقه در روز.
  3. از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید.
  4. دستگاه‌های الکترونیکی را حداقل 30 دقیقه قبل از خواب خاموش کنید.
  5. اجتناب از الکل و کافئین نزدیک به خواب.
  6. یک شام سبک بخورید و درست قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.
  7. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما خنک و تاریک است