ریزش مو

در تمام انسان ها ریزش مو به درجات مختلفی اتفاق می افتد هر چند این روند تا میزان زیادی فیزیولوژیک تلقی می شود، اما به علت نقش شایانی که مو، در زیبایی انسان و در روابط او بازی می کند، اکثر افراد در جستجوی درمان این روند طبیعی برآیند.

شایع ترین علت کم شدن موها؛ طاسی معمولی مو(آلوپسی آندروژنتیک) است که هم در زنان و هم در مردان رخ می دهد و با کوچک و ظریف شدن فولیکول های مو و کوتاه شدن فاز رشد مو مشخص می شود.

همانطور که میدانید؛ موهای سر، سه مرحله مشخص را طی می کنند.

فاز نخست

• فاز آناژن یا رشد مو است. که ممکن است دو الی شش سال به طول بیانجامد و حدود ۹۰% موهای سر بطور طبیعی در این مرحله قرار دارند.

فاز بعدی

• فاز کاتاژن است که حدود ۱% موها را شامل می شود و حدود سه هفته طول می کشد.

فاز آخر

• مرحله استراحت مو یا فاز تلوژن است که حدود سه ماه به طول می انجامد.

یکی از علل ریزش موها؛ تغییر این درصدها در مراحل مختلف به حساب می آید.

تاثیری ریزش مو روی افراد متفاوت است برخی به آسانی آن را می پذیرند، در مقابل بسیاری هم از آن نگران  و مضطرب می شوند به گونه ای که، از هر روشی برای درمان آن استفاده می کنند و در بیشتر موارد؛ این روش ها بسیار گران و درعین حال بی اثر هم هستند.

علت ریزش مو

ریزش مو

بدون شک ژنتیک؛ عامل اصلی است، اما مکانیسم آن به خوبی روشن نیست و نحوه وراثت وابسته به یک ژن نیست و تحت تاثیر ژن های مختلف است.

طاسی معمولی سر، به علت اثر هورمونهای آندروژن در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، اتفاق می افتد.

اگرچه آندروژن اصلی بدن تستوسترون است، اما متابولیت آن یعنی دی هیدروتستوسترون که با واسطه آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز ساخته می شود، نقش اساسی در ایجاد آلوپسی آندروژنتیک را دارد و اکثر داروهای جدید هم معطوف به همین آنزیم هستند.

باید بدانیم؛ بین طاسی سر با افزایش فشار خون و مصرف سیگار رابطه ای وجود دارد.

تشخیص ریزش مو

دانستیم، نازک شدن موها در هر دو جنس رخ می دهد و در حدود ۵۰% از افراد قبل از ۵۰ سالگی، درجات مشخص از طاسی را پیدا می کنند.

اغلب ریزش مو درمردان زودتر رخ میدهد و الگوی آن از نظربالینی باشکل طاسی در زنان متفاوت است.

پیش از درمان باید مطمئن شد که علت دیگری(مشکلات تیرویید،سایر مشکلات هورمونی،فقر آهن و…) برای ریزش مو وجودندارد.

در بیشتر موارد، تاریخچه بیماری و معاینه بالینی کافی است، اما گاهی آزمایشات پاراکلینیکی نیز لازم می شود.

در زنان، چنانچه نامنظمی پریود، نازایی، افزایش موهای زاید، ترشح شیر از پستان ها و آکنه کیستیک شدید وجود داشته باشد بررسی های هورمونی ضرورت پیدا می کند.

اکثر مواقع هورمونها،کاملاً طبیعی هستند و این پاسخ فولیکولهای مو به آندروژنها است که دچار تغییر شده و باعث ریزش مو شده است.

گاهی بیماری های تیروئید و سایر غدد درون ریز، اختلالات تغذیه ای، کمبود آهن، مصرف برخی داروها، عفونت های شدید و بیماریهای داخلی نیز باعث ریزش مو می شوند که پزشک معالج با توجّه به تاریخچه بیماری و علائم بالینی و آزمایشات به وجود آنها پی می برد

طاسی سر، ارتباطی با سلامتی افراد ندارد.

راحت ترین و مرسوم ترین راه آن است که اصولا با آن کنار آمده و به دنبال درمان نرویم؛ این راهیست که اکثر مردان در پیش می گیرند!

اگر قرار است درمان انجام دهید باید به دو نکته زیر توجه بفرمایید:

• هرچه سریعتر درمان آغاز شود، احتمال موفقیت بیشتر است.
  • مدت درمان طولانی است.

پیش از شروع درمان، به این نکات باید توجه کرد:

از مصرف فراورده هایی (مانند صاف کننده های مو) که به مو یا پوست سر آسیب می رسانند خودداری کنید.

یک تغذیه مناسب، بخصوص پروتئین کافی برای سلامت مو حیاتی است.

از مصرف داروهایی که باعث ریزش مو می شوند خودداری کنید.

درمان های موجود برای ریزش مو باید برای مدت های طولانی و بعضاً تا آخر عمر استفاده شوند.

ماینوکسیدیل

مصرف ماینوکسیدیل موضعی با افزایش طول مرحله رشد مو و افزایش میتوز باعث کاهش ریزش مو و رویش آن میشود.

باید توجه داشت که اثر این دارو پس از حدود ۴ماه ظاهر می شود در ابتدای مصرف برخی دچار ریزش موهای موقتی می شوند که نباید ایجاد نگرانی کند.

نکته مهم دیگر آن است که با قطع مصرف آن، موها مجدداً ریزش پیدا کرده و به وضعیت سابق برمیگردند.

ازعوارض این دارو میتوان به افزایش موهای صورت اشاره کرد که این مسئله به ویژه در زنان میتواند ایجادنگرانی میکند.

استرادیول

مصرف استرادیول باعث بهبود رویش مو می شود.

هورمون های ضد آندروژن

با نظر پزشک، در مواردی می توان ازاستروژن های خوراکی، اسپیرونولاکتون و سیپرو ترون استات دردرمان استفاده کرد.

روشن است که این درمان، تنها در زنان قابل مصرف است.

فیناستراید

فیناستراید خوراکی به میزان یک میلی گرم در روز دارویی است که باعث افزایش رشدمو شده و در حدود ۳/۲ مردان اثرات بهبود دهنده دارد.

فیناستراید اکنون فقط برای مردان مجاز شناخته شده است و مصرف فیناستراید در زنان میتواند باعث ایجاد ناهنجاریهایی درجنین شود.

فیناستراید داروی کم خطریست،که با داروی دیگری تداخل ندارد،همچنین تاثیری بر روی کبد،کلیه،مغزاستخوان،چربی های خون و… ندارد.

امکان دارد فیناستراید؛قوای جنسی را،در درصد کمی از مردان کم کند ولی تاثیری بر روی ساخت اسپرم وباروری مردان ندارد.

دوتاستراید

دوتاستراید از فیناستراید قوی تر است، طوریکه تا ۹۰% سطح سرمی دی هایدروتستوسترون را کاهش میدهد.

درمان های آینده:

داروهای دیگری چون آنتی آندروژن های موضعی و نیز لاتانوپروست که یک آنالوگ پروستاگلاندین است، جزو درمان های احتمالی آینده خواهند بود.

شاید در آینده ای نه چندان دور، ژن تراپی راه حل کاملی برای این مشکل دیرینه بشر پیدا کند. تا آن زمان به داروهای موجود بسنده کنید و به دنبال معجزه نباشید!

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید