پرکاری تیروئید

غده تیروئید برای تنظیم هورمون های اطراف بدن حیاتی است. زمانی که غده تیروئید مقدار بسیار زیادی هورمون ترشح می کند، به این بیماری پرکاری تیروئید (hyperthyroidism) می گویند. این اتفاق روی کل بدن تاثیر دارد.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، غده تیروئید در گردن قرار دارد و پروانه ای شکل است. هورمونی که این غده ترشح کرده و وارد جریان خون می کند، متابولیسم و رشد بدن را کنترل می کند. ترشح بیش از حد این هورمون ها روی بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می گذارد.

علل احتمالی متعدد و علائم زیادی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. این بیماری معمولا به آرامی شروع می شود اما در افراد جوان به یکباره اتفاق می افتد.

بیماری پرکاری تیروئید در زنان بیش تر از مردان دیده می شود و احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالای 60 سال بیش تر است.

اگر درمان پرکاری تیروئید جدی گرفته نشود می تواند روی عملکردهای مختلف بدن از جمله قلب تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال داروها می توانند با کاهش میزان ترشح هورمون ها توسط غده تیروئید این بیماری را کنترل کنند.

واقعیت هایی در رابطه با پرکاری تیروئید

• پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون ترشح می کند.
  • بیماری گریوز (Graves’ disease) شایع ترین بیماری پرکاری تیروئید است.
  • داروها معمولا می توانند سطح هورمون ها را عادی کنند اما درمان پرکاری تیروئید معمولا 1 تا 2 سال طول می کشد.
  • پرکاری تیروئید اگر درمان نشود می تواند عوارض جدی ایجاد کند.
  • در صورتی که بیمار تحت درمان باشد، بارداری طبیعی را می تواند تجربه کند.

علائم پرکاری تیروئید

علائم گسترده و در بین افراد مختلف متفاوت اند. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید خفیف اغلب نسبت به بیماری خود بی اطلاع هستند چرا که معمولا علائم خاصی ندارند.

رایج ترین علائم تیروئید پکار تیروئید

رایج ترین علائم تیروئید پکار تیروئید عبارت اند از:

• تورم در گردن ناشی از بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر
  • عصبی و تحریک پذیر شدن، تغییرات خلقی و کاهش تمرکز
  • خستگی و اختلالات خواب
  • ضعف عضلانی
  • بیش فعالی
  • حساسیت زیاد نسبت به گرما، تعریق زیاد و پوست گرم و مرطوب
  • افزایش اشتها
  • افزایش حرکات روده و ادرار
  • ناباروری و از دست دادن میل جنسی
  • خارش پوست به همراه تورم
  • شل شدن ناخن ها
  • مشکلات قاعدگی در زنان از جمله کوتاه شدن دوره یا پریود نشدن
  • افزایش ضربان قلب گاهی اوقات همراه با تشنج
  • قرمزی کف دست ها
  • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
  • لرزش دست ها

این علائم در افراد مختلف فرق می کند و به ندرت بیماری همه این علائم پرکاری تیروئید را تجربه می کند.

علائمی مانند خستگی و تشنگی زیاد در بیماران مبتلا به دیابت شدیدتر از بقیه است.

افرادی که بیماری قلبی دارند بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی و سایر خطرات قلبی عروقی هستند.

مصرف بیش از حد ید

غده تیروئید ید را از خون می گیرد. ید از غذاهایی مانند غذاهای دریایی، نان و نمک به دست می آید. غده تیروئید از ید برای ترشح هورمون ها استفاده می کند.

مهم ترین هورمون های تیروئید تیروکسین (T4 ) و تری یدتیروئین (T3 ) هستند.

مصرف بیش از حد مکمل های ید باعث می شود غده تیروئید مقدار بسیار زیادی هورمون ترشح کند.

تشخیص پرکاری تیروئید

پرسش در مورد علائم، معاینه فیزیکی و احتمالا آزمایش خون از جمله اقدامات دکتر برای تشخیص می باشد. پرکاری تیروئید پیشرفته به راحتی مشخص می شود چرا که علائم آن واضح است. اما تشخیص در مراحل اولیه سخت تر است.

آزمایش خونی به نام آزمایش عملکرد تیروئید می تواند نحوه عملکرد تیروئید را مشخص کند. این آزمایش تیروئید سطح هورمون های تیروکسین ( T4 ) و تری یدتیروئین ( T3 ) و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH ) را بررسی می کند.

منبع: medicalnewstoday