تشخیص سرطان کبد

تشخیص سرطان کبد با آزمایش

نوعی سرطان است که بر کبد شما تاثیر می‌گذارد. سرطان اولیه کبد در کبد شما آغاز می‌شود، در حالی که سرطان کبد ثانویه (یا متاستاز کبدی) از قسمت دیگری از بدن شما به کبد شما گسترش می‌‎یابد. علائم هر دو بسیار شبیه به یکدیگر است در حالی که اکثر افراد علائم را در مراحل اولیه سرطان کبد تجربه نمی‌کنند، علائم و نشانه‌های گوناگون ممکن است به عنوان پیشرفت سرطان ایجاد شود. اگر شما مشکوک به سرطان کبد هستید یا اگر شما در معرض آن هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. ارزیابی خطر ابتلا به سرطان کبد می‌تواند به شما و پزشک شما کمک کند تا برنامه‌ای برای تشخیص سرطان کبد داشته باشید.

به کاهش وزن توجه کنید

کاهش قابل توجه وزن طی یک دوره کوتاه مدت می‌تواند نشانه‌ای از سرطان کبد یا برخی دیگر از وضعیت‌های جدی سلامتی باشد.اگر 5٪ یا بیشتر از وزن خود را در طول یک دوره 6-12 ماه بدون هیچ دلیلی آشکار از دست بدهید، به پزشکتان مراجعه کنید تا سعی کنید علت آن را بیابید.

به از دست دادن اشتها توجه کنید

سرطان کبد می‌تواند اشتهای شما را تحت تاثیر قرار دهد، و شما احساس گرسنگی کمتر از حد معمول می‌کنید. حتی پس از خوردن مقدار کمی مواد غذایی نیز احساس سیری می‌کنید اگر دچار تغییرات عمده‌ای در اشتها و یا احساس پری بیش از حد بعد از غذا شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

به تهوع، استفراغ، و دل درد توجه کنید

سرطان کبد می‌تواند موجب ناراحتی معده شود. شما ممکن است استفراغ کنید و در بالای شکم خود احساس درد کنید. در حالیکه این علائم اغلب نشانه‌هایی از یک بیماری نامطلوب مانند ویروس معده هستند، شما باید یک پزشک را ببینید اگر:

استفراغ بیش از 2 روز ادامه دارد

شما در طول یک دوره بیش از یک ماه از داشتن حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه رنج می‌برید.

تهوع و استفراغ همراه با کاهش وزن غیر قابل توجیه است.

دل دردی دارید که بیش از چند روز طول می‌کشد.

در صورت مشاهده تورم شکمی، حتما به پزشک مراجعه کنید

سرطان کبد می‌تواند باعث تورم یا نفخ شکم شود. این تورم ناشی از ایجاد مایع در شکم شما است. شکم شما ممکن است به لمس حساس و سفت شود. در صورت بروز تورم شکمی به پزشک خود مراجعه کنید، به ویژه اگر با درد، تهوع یا استفراغ همراه باشد.

به ضعف و خستگی توجه کنید

احساس خستگی یا ضعف می‌تواند نشانه‌ای از سرطان کبد یا یک بیماری جدی دیگر باشد. اگر دچار خستگی شدید باشید که بیش از 2 هفته طول می‌کشد بدون علت مشخص، به خصوص اگر علائم دیگری مانند حالت تهوع و از دست دادن وزن دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر متوجه زردی شدید به پزشک مراجعه کنید

زردی یک تغییر رنگ زرد است که می‌تواند در پوست شما، به خصوص در سفیدپوستان و مناطق حساس مانند داخل دهان و غشاهای مخاطی ظاهر شود. این یک نشانه شایع سرطان کبد و سایر اختلالات کبدی است. اگر زردی را تجربه می‌کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

زردی ممکن است همراه با ادرار تیره یا مدفوع رنگ پریده باشد.

به خارش غیر طبیعی پوست توجه کنید

سرطان کبد و سایر شرایط کبدی می‌تواند باعث خارش شدید پوست شود. اگر احساس خارش می‌کنید و دلیل آشکاری مانند وضعیت پوستی وجود ندارد، به دکتر مراجعه کنید. قرار ملاقات با پزشک خود داشته باشید اولین گام برای تشخیص سرطان کبد این است که پزشک متخصص شما را ببیند. آنها آزمایشات لازم را خواهند داد و از هرگونه نشانه‌ای که ممکن است در معرض آن قرار گرفته باشید سوال خواهند کرد پزشک ممکن است از شما نیز سوال کند:

• تاریخچه سلامت شما
  • هر دارو یا داروئی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا در گذشته مصرف کرده‌اید.
  • هر سابقه خانوادگی سرطان یا بیماری کبد

استفاده از الکل را بررسی کنید

مصرف الکل بیش از حد می‌تواند به کبد شما آسیب برساند و شما را در معرض خطر ابتلا به سیروز کبد و سرطان کبد قرار دهد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، اگر شما بیش از 2 نوشیدنی در روز مصرف می‌کنید، مصرف الکل خود را به بیش از 1 نوشیدنی در روز محدود کنید.

اگر  وابستگی به الکل دارید، با پزشک خود درباره بهترین راه برای ترک یا کاهش مصرف الکل صحبت کنید.