تنگی دریچه میترال

بین دو حفره قلب دریچه میترال قرار گرفته است و دارای دو لت می‌باشد در حین انقباض دهلیز چپ، دریچه میترال باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ می شود ولی در حین انقباض بطن چپ دریچه بسته شده و مانع ورود خون به دهلیز چپ می‌گردد. پس تنگی میترال، انسداد ورودی جریان خون از دهلیز چپ به بطن چپ است. در تنگی میترال لتهای دریچه میترال ضخیم شده و محل‌های ارتباطی لتها، بهم متصل می‌شوند.علت اغلب نارسایی قلب در ایران، تنگی دریچه‌ی میترال است.

علل تنگی میترال

تب روماتیسمی علت اصلی تنگی دریچه میترال است. پس از ۲ یا ۳ هفته بعد از گلو درد چرکی به صورت درد مفاصل، تب روماتیسمی شروع می‌شود. بدن برای مقابله با این بیماری ماده ای ترشح می‌کند، در بعضی افراد این ماده به قسمت‌های مختلف بدن بویژه دریچه میترال حمله کرده و باعث ایجاد التهاب در آن شده و در نهایت سوراخ دریچه میترال باریک شده و در دراز مدت این بیماری به صورت تنگی دریچه میترال بروز می‌کند و به طور پیش رونده جریان خون به داخل بطن مسدود می‌گردد. گاهی دریچه میترال در اثر این بیماری گشاد و نارسا می‌شود. درمان به موقع گلو درد چرکی در پیشگیری از تنگی دریچه‌ میترال بسیار موثر است.

سایر علل که کمتر دیده می شوند شامل:

رسوب کلسیم و آهکی شدن دریچه (که گاهی در سالمندان ایجاد می‌شود) بیماری های مادرزادی قلب آندوکاردیت یا عفونت دریچه سارکوئیدهای بدخیم، RF، موکوپلی سارکوئیدوز، نقرس، بیماری ویپل، کلسیفیکاسیون گسترده حلقوی وراثت در بروز این بیماری نقش چندانی ندارد، ولی ممکن است در خانواده های پر جمعیت بیشتر دیده شود. تنگی دریچه‌ میترال قلب در زنان شایع‌تر بوده و معمولا در سن بین ۴ تا ۱۴ سالگی ایجاد می‌شود ولی سن شروع علائم بیماری تنگی دریچه‌ میترال معمولا بین دهه ۳ و ۴ زندگی است.

عوارض مهم تنگی دریچه میترال عبارتند از:

1. به وجود آمدن لخته در داخل دهلیز چپ: این لخته‌ها می‌توانند باعث آمبولی شوند. یعنی این لخته‌ها در رگ‌ها حرکت کرده و در عروق مغز یا اندام‌ها گیر کرده و موجب سکته مغزی یا سیاه شدن اندام  می‌گردد.
  2. عارضه قابل توجه دیگر تنگی دریچه میترال ایجاد نامنظمی ضربان قلب است. که در حدود ۴۰% از بیماران اتفاق می‌افتد.

بطور معمول علایم در سن ۲۰ تا ۵۰ سالگی( حدود ۲۰-۱۰ سال پس از تب روماتیسمی) شروع می‌شود که شامل:

• تنگی نفس در هنگام فعالیت
  • تپش قلب
  • درد سینه (آنژین صدری)

بیماران مبتلا به تنگی میترال بتدریج دچار سرفه در وضعیت خوابیده (سرفه شبانه)، خستگی پیش رونده فعالیتی به دلیل کاهش برون ده قلب می‌شوند. آنها ممکن است دارای خلط خونی (هموپتزی)، سرفه و عفونت‌های مکرر تنفسی شوند.

بررسی و یافته‌های تشخیصی:

گاهی تنگی دریچه میترال با گوش کردن به صدای قلب قابل تشخیص است.

مراقبت و درمان:

نوع خفیف تنگی دریچه میترال نیازی به دارو درمانی نیست.

•  اگر سابقه تب روماتیسمی وجود داشته باشد؛ از آنتی بیوتیک‌هایی نظیر پنی سیلین جهت پیش گیری از عود بیماری و تشدید نقص دریچه‌ای استفاده می‌کنیم.

نوع شدید بیماری؛ گرچه دارو درمانی نمی‌تواند تنگی دریچه میترال را تصحیح کند ولی سبب رفع علایم یا پیشگیری ازمشکلات می‌شود. در صورت کافی نبودن درمان طبی و امکان انجام ، بازکردن دریچه بدون جراحی با بالون (بالن والوپلاستی) علایم را تا حد زیادی تخفیف داده و تنگی دریچه را بهبود می‌بخشد. در صورت عدم امکان انجام درمان از طریق بالون اقدام جراحی ترمیمی دریچه فعلی و یا جراحی تعویض دریچه با دریچه بافتی (گاوی یا خوکی) و یا دریچه فلزی اقدام درمانی بعدی است.

اکوکاردیوگرافی یکی از بهترین روش های تشخیص دریچه میترال است.