راهنمای جامع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی چیست و چگونه درمان می شود؟

مصرف بیش از حد الکل باعث ایجاد کبد چرب می‌شود. این می‌تواند منجر به زخم بافت کبدی شده که به عنوان سیروز کبدی شناخته می‌شود. کبد بیشتر در معرض آسیب است، و کمتر کار می‌کند. اما اگر چربی کم یا الکل کم نیز مصرف کنید، بافت چربی می‌تواند در کبد شما ایجاد شود. این بیماری به عنوان بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته می‌شود. (NAFLD) که همچنین می‌تواند باعث ایجاد سیروز شود.

تغییرات شیوه زندگی اغلب می‌تواند کبد چرب غیر الکلی را از بدتر شدن حفظ کند. اما برای برخی افراد، این بیماری می‌تواند منجر به مشکلات کبدی خطرناک شود.

کبد چرب غبر الکلی و بیماری کبد چرب الکلی (ALD) تحت شرایط نامنظم بیماری کبد چرب قرار دارند. هنگامی که 5 تا 10 درصد وزن کبد از چربی تشکیل شده است، این وضعیت را می توان به عنوان استئاتوز کبدی تعریف کرد.

علائم کبد چرب غیر الکلی

در بسیاری از موارد در کبد چرب غیر الکلی، علائم قابل توجهی وجود ندارد. هنگامی که علائم وجود دارد، معمولا شامل موارد زیر می‌شوند:

• درد در سمت راست شکم
  • کبد یا طحال بزرگ شده (که معمولا در طول معاینه توسط دکتر دیده می‌شود)
  • آسیت، یا تورم در شکم شما
  • زردی یا زرد شدن پوست و چشم شما

اگر NAFLD به سیروز برسد، علائم عبارتند از:

• گیجی
  • خونریزی داخلی
  • احتباس مایعات
  • از دست دادن عملکرد کبدی سالم

علل کبد چرب غیر الکلی

علل دقیق کبد چرب غیر الکلی به خوبی مشخص نیست. به نظر می‌رسد ارتباط بین بیماری و مقاومت به انسولین وجود دارد.

انسولین یک هورمون است. هنگامی که عضلات و بافت شما برای انرژی به قند نیاز دارند، انسولین به باز کردن سلول‌ها در جذب گلوکز از خون کمک می‌کند. انسولین همچنین به میزان کافی گلوکز اضافه می‌کند.

هنگامی که بدن شما مقاومت به انسولین را ایجاد می کند، به این معنی است که سلول های شما به نحوی به انسولین پاسخ نمی‌دهند. در نتیجه، مقدار بیش از حد چربی در کبد انباشته می‌شود. این می‌تواند منجر به التهاب و زخم کبدی شود.

عوامل خطرزای کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی حدود 20 درصد از جمعیت زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می رسد مقاومت به انسولین قوی‌ترین عامل خطر است، اگر چه شما می‌توانید کبد چرب غیر الکلی را بدون مقاومت به انسولین داشته باشید.

افرادی که بیشترین احتمال ابتلا به مقاومت به انسولین را دارند، افرادی هستند که دارای اضافه وزن یا زندگی ناسالم هستند.

عوامل خطر دیگر برای NAFLD عبارتند از:

• سطح کلسترول بالا
  • سطوح تری گلیسیرید بالا
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • استفاده از داروهای خاص برای سرطان
  • بارداری

عادت‌های غذایی ضعیف یا کاهش ناگهانی وزن ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد.

تشخیص کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی معمولا علائمی ندارد بنابراین تشخیص آن مشکل است و اغلب پس از یک آزمایش خون که سطح آنزیم‌های کبدی بالاتر از حد نرمال است تشخیص داده می‌شود. یک آزمایش استاندارد خون می‌تواند این نتایج را نشان دهد.

سطح بالای آنزیم‌های کبدی می‌تواند سایر بیماری‌های کبدی را نشان دهد. قبل از تشخیص کبد چرب غیر الکلی پزشک شما باید شرایط دیگر را رد کند.

سونوگرافی کبد می‌تواند به افزایش میزان چربی در کبد کمک کند. نوع دیگری از سونوگرافی، که به نام elastography گذرا است، سختی کبد را اندازه‌گیری می‌کند. سختی زیاد نشان‌دهنده زخم بیشتر است.

اگر این آزمایش‌ها کارساز نباشند، پزشک شما ممکن است بیوپسی کبدی را توصیف کند. در این آزمایش، دکتر یک نمونه کوچک از بافت کبد را به وسیله یک سوزن که وارد شکم می‌کند بر می‌دارد. نمونه در آزمایشگاه برای علائم التهاب و زخم بررسی می‌شود.

اگر علائم مانند درد شکمی سمت راست، زردی یا تورم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض کبد چرب غیر الکلی

خطر اصلی کبد چرب غیر الکلی سیروز است که می‌تواند توانایی کبد شما را برای انجام کار خود محدود کند. کبد شما چندین عمل مهم دارد، از جمله:

• تولید صفرا، که کمک می‌کند تا تجزیه چربی و حذف مواد زائد از بدن صورت گیرد
  • متابولیسم دارو و سموم
  • تعادل سطح مایع در بدن از طریق تولید پروتئین
  • پردازش هموگلوبین و ذخیره آهن
  • تبدیل اوره آمونیاک به خون شما به دفع بی ضرر
  • ذخیره و آزاد کردن قند به عنوان انرژی مورد نیاز
  • تولید کلسترول، که برای سلامت سلولی ضروری است
  • از بین بردن باکتری‌ها از خون
  • تولید عوامل ایمنی برای مبارزه با عفونت
  • تنظیم لخته شدن خون

گاهی اوقات سیروز به سرطان کبد یا نارسایی کبد منتهی می‌شود. در برخی موارد نارسایی کبدی می‌تواند با داروها درمان شود اما معمولا پیوند کبد مورد نیاز است.

موارد خفیف کبد چرب غیرالکلی ممکن است به مشکلات جدی کبد یا سایر عوارض منجر نشوند. برای موارد خفیف، تشخیص زودرس و تغییر شیوه زندگی برای حفظ سلامت کبد حیاتی است.

درمان کبد چرب غیر الکلی

هیچ دارو یا روش خاصی برای درمان کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد. در عوض، دکتر شما چند تغییر مهم زندگی را توصیه می‌کند. این شامل:

• از دست دادن وزن اگر چاق هستید و یا اضافه وزن دارید
  • داشتن رژیم غذایی که بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است
  • ورزش حداقل 30 دقیقه در روز
  • کنترل میزان کلسترول و قند خون شما
  • اجتناب از الکل

همچنین مهم است که توصیه‌های دکتر پیگیری شود و هرگونه نشانه‌های جدیدی را که در حال توسعه است به او گزارش دهید.

چشم انداز کبد چرب غیرالکلی

اگر بتوانید تغییرات شیوه زندگی توصیه شده را در همان اوایل بیماری انجام دهید، ممکن است بتوانید مدت زمان زیادی را برای سلامتی کبد حفظ کنید. شما حتی ممکن است قادر به آسیب کبدی در مراحل اولیه بیماری باشد.

حتی اگر هیچ نشانه‌ای از کبد چرب غیر الکلی احساس نکنید، این بدان معنی نیست که زخم‌های کبدی اتفاق نمی‌افتد. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، یک شیوه زندگی سالم را دنبال کنید و به طور منظم آزمایشات خون، از جمله آزمایش‌های آنزیم کبدی انجام دهید.