علل و علائم افسردگی پس از زایمان

تولد یک کودک می تواند موجب احساس قدرت، از هیجان و شادی به ترس و اضطراب شود. اما این نیز می تواند موجب چیزی شود که ممکن است انتظار نداشته باشید که همان افسردگی است.

بیشتر مادران جدید بعد از زایمان افسردگی کوتاه مدت را تجربه می کنند، که معمولا شامل نوسان خلق و خوی، گریه، اضطراب و خواب آلودگی است. این افسردگی معمولا در دو تا سه روز اول پس از زایمان آغاز می شود و ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

اما برخی از مادران یک حالت شدید و طولانی مدت افسردگی را به عنوان افسردگی پس از زایمان تجربه می کنند. به ندرت، یک اختلال خلقی شدید، به نام روانپریشی پس از زایمان ممکن است پس از زایمان ایجاد شود.

افسردگی پس از زایمان یک نقص یا ضعف شخصیت نیست. گاهی اوقات این امر به سادگی عواقب تولد است. در صورت افسردگی بعد از زایمان، درمان سریع می تواند به شما در درمان علائم شما کمک کند و به کودک کمک کنید.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی بعد از زایمان متفاوت هستند و می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

علائم افسردگی کوتاه مدت

علائم و نشانه های این نوع افسردگی تنها چند روز تا یک یا دو هفته پس از تولد کودک شما طول می کشد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نوسانات خلقی

اضطراب

غمگینی

تحریک پذیری

احساس غرق شدن

گریه

کاهش وزن

مشکلات اشتها

مشکل خواب

علائم افسردگی بعد از زایمان

در ابتدا افسردگی پس از زایمان ممکن است با افسردگی کوتاه مدت به اشتباه گرفته شود اما علائم و نشانه ها شدیدتر و طولانی تر می شوند و در نهایت ممکن است با توانایی شما برای مراقبت از نوزاد و انجام سایر کارهای روزانه تداخل ایجاد کند. علائم معمولا در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود، اما ممکن است در دوران بارداری یا بعد از آن تا یک سال پس از تولد شروع شود.

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خلق و خوی افسرده و یا تغییرات شدید خلق و خوی

گریه بیش از حد

پیوند سختی با کودک شما

بیرون آمدن از خانواده و دوستان

از دست دادن اشتها و یا خوردن خیلی بیشتر از حد معمول

ناتوانی در خواب (بی خوابی) یا خواب بیش از حد

خستگی شدید یا از دست دادن انرژی

کاهش علاقه و لذت بردن از فعالیت هایی که برای لذت بردن از آن استفاده می کنید

تحریک پذیری شدید و خشم

ترس اینکه شما مادر خوب نیستید

بی خوابی

احساس بی ارزش بودن، شرم، گناه یا ناکافی بودن

توانایی کاهش تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری کاهش یافته است

بی ثباتی

اضطراب شدید و حملات هراس

به افکار خود و یا کودک شما آسیب می زند

افکار مکرر مرگ یا خودکشی

افسردگی پس از زایمان بدون درمان ممکن است برای چند ماه یا بیشتر طول بکشد.

روانپریشی پس از زایمان

با روانپریشی پس از زایمان – یک بیماری نادر است که معمولا در طی هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود – علائم و نشانه ها شدید هستند. نشانه ها و علائم ممکن است عبارتند از:

سردرگمی و بی نظمی

افکار وسواسی در مورد کودک شما

هذیان ها و توهمات

اختلالات خواب

انرژی بیش از حد و تحریک پذیری

پارانویا

تلاش برای آسیب رساندن به خود یا کودک شما

روانپریشی پس از زایمان ممکن است به افکار یا رفتارهای تهدید کننده زندگی منجر شود و نیاز به درمان فوری دارد.

افسردگی پس از زایمان در پدران جدید

پدران جدید نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. آنها ممکن است احساس غم و اندوه یا خستگی کنند، سرکوب شوند، اضطراب تجربه کنند، یا تغییرات در الگوهای خوردن و خواب خود را داشته باشند. علائم مشابه مادران با تجربه افسردگی پس از زایمان.

پدرانی که جوان هستند، سابقه افسردگی دارند، مشکلات روابط را تجربه می کنند و یا به طور مالی در معرض خطر هستند، بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دارند. افسردگی پس از زایمان در پدران می تواند تاثیر منفی بر روی روابط شریک و کودک داشته باشد

چه هنگام باید به دکتر مراجعه کرد

اگر پس از تولد نوزاد خود احساس افسردگی داشته باشید، ممکن است تمایلی به آن نداشته یا خجالت برای پذیرش آن داشته باشید. اما اگر علائم پس از زایمان را تجربه کنید، با پزشک خود تماس بگیرید و قرار ملاقات را تنظیم کنید. اگر نشانه هایی وجود داشته باشد که نشان می دهد ممکن است پس از زایمان وجود داشته باشد، بلافاصله کمک بگیرید.

اگر علائم و نشانه های افسردگی هر کدام از این ویژگی ها مهم است، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید:

پس از دو هفته محو نمی شود

افسردگی بدتر می شود

مراقبت از کودک خود دشوار است

انجام کارهای روزمره سخت است

افکار خود را از خود و یا کودک خود نمی توانید دور کنید

علل افسردگی پس از زایمان

علت خاصی از افسردگی پس از زایمان وجود ندارد، اما مسائل جسمی و عاطفی ممکن است نقش داشته باشد.

تغییرات فیزیکی. پس از زایمان، کاهش چشمگیر هورمون ها (استروژن و پروژسترون) در بدن شما ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان شود. هورمون های دیگر تولید شده توسط غده تیروئید شما همچنین ممکن است به شدت کاهش یابد – که می تواند شما را خستگی، کند و افسرده را ترک کند.

مسائل احساسی هنگامی که شما در خواب محروم و غرق می شوید، ممکن است دچار مشکلاتی در دستیابی به حتی مشکلات جزئی شوید. شما ممکن است در مورد توانایی شما برای مراقبت از نوزاد ناراحت باشید. شما ممکن است ، با حس هویت خود مبارزه کنید یا احساس کنید که کنترل زندگی خود را از دست داده اید. هر یک از این مسائل می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند.

عوامل خطر افسردگی پس از زایمان

هر مادر جدید می تواند افسردگی پس از زایمان را تجربه کند و پس از تولد هر کودک، نه تنها اول، می تواند رشد کند. با این وجود، خطر شما افزایش می یابد اگر:

شما سابقه افسردگی دارید یا در دوران بارداری یا در دیگر موارد

شما اختلال دوقطبی دارید

پس از بارداری قبلی، افسردگی پس از زایمان را تجربه کردید

شما اعضای خانواده ای دارید که افسردگی یا اختلالات خلقی دیگر داشته اید

شما در طول سال گذشته حوادث استرس زا را تجربه کرده اید، مانند عوارض حاملگی، بیماری یا از دست دادن شغل

کودک شما دارای مشکلات بهداشتی یا دیگر نیازهای خاص است

شما دوقلوها، سه قلو یا چند تولد دیگر دارید

شما مشکل تغذیه با شیر مادر دارید

شما در رابطه خود با همسر یا سایر افراد دیگر مشکلی دارید

شما یک سیستم پشتیبانی ضعیف دارید

شما مشکلات مالی دارید

بارداری ناخواسته

عوارض جانبی افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان بدون درمان، می تواند مانع پیوند مادر و کودک و مشکلات خانوادگی شود.

برای مادران افسردگی پس از زایمان درمان نشده می تواند برای ماه ها یا بیشتر طول بکشد، گاهی اوقات به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل می شود. حتی در صورت درمان، افسردگی پس از زایمان خطر ابتلا به افسردگی در زنان را افزایش می دهد.

برای پدران افسردگی پس از زایمان می تواند اثر موجی داشته باشد و موجب فشار روحی و روانی برای همه افراد نزدیک به نوزاد جدید شود. هنگامی که یک مادر جدید افسرده است، خطر افسردگی در کودک نیز ممکن است افزایش یابد. پدر و مادر جدید در حال حاضر در معرض خطر افسردگی هستند، در حالی که شریک زندگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

برای کودکان. کودکان مادرانی که افسردگی پس از زایمان را درمان کرده اند بیشتر احتمال دارد مشکلات عاطفی و رفتاری مانند مشکلات خواب و خوردن، گریه بیش از حد و تاخیر در توسعه زبان را داشته باشند.

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

اگر سابقه افسردگی داشته باشید – به خصوص افسردگی پس از زایمان – اگر در حال برنامه ریزی برای باردار شدن یا به محض اینکه باردار می شوید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، پزشک شما می تواند برای نشانه ها و علائم افسردگی از شما مراقبت کند. او ممکن است در طول حاملگی و پس از زایمان یک پرسشنامه غربالگری افسردگی داشته باشد. گاهی اوقات افسردگی خفیف می تواند با گروه های حمایت کننده، مشاوره و یا درمان های دیگر مدیریت شود. در موارد دیگر، ممکن است داروهای ضد افسردگی توصیه شود حتی در دوران بارداری.

پس از تولد کودک شما، پزشک ممکن است یک بررسی اولیه زود هنگام پس از زایمان برای نشان دادن علائم افسردگی پس از زایمان را نشان دهد. هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان قبلی ممکن است شروع شود. اگر سابقه افسردگی پس از زایمان داشته باشید، پزشک ممکن است بلافاصله بعد از زایمان درمان ضد افسردگی یا رواندرمانی را توصیه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات با ما تماس بگیرید

ارسال نظر جدید