پی آر پی زانو

پی آر پی زانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پی آر پی؛ یک روش درمانی مخفف Platelet Rich Plasma یا سرم غنی‌شده از پلاکت است پی آرپی از تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها استفاده می‌کند.

پلاکت‌ها؛ دارای مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان می‌باشند. تزریق مقدارغنی‌شده از پلاکت‌ها می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه ‌دیده خصوصا در غضروف و لیگامانها شود. یکی از کاربردهای اثبات‌ شده پی آر پی؛ در آرتروز زانو و آرتروز مچ پا، صدمات منیسک و رباط‌های زانو، صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای کف پا (خار پاشنه) می‌باشد.

پی آر پی زانو

بر اساس تحقیقات انجام‌شده تزریق prp در زانو در 80% افراد دارای آرتروز زانو درجه 2 و 3 پاسخ داده و بیشتر اثر آن تا 9 ماه ادامه می‌یابد و در این مدت میزان درد و مصرف مسکن در بیمار به‌شدت کاهش می‌یابد. تعداد تزریق معمولاً دو تا سه تزریق به فاصله زمانی دو هفته تا یک ماه است ولی تعداد دفعات تزریق پی آر پی، برخلاف کورتن محدودیتی ندارد و می‌توان متناسب با نیاز بیمار آن را تکرار نمود.

تزریق پی آر پی برای درمان خارپاشنه و رباطها و تاندونها تعداد تزریقات پایین‌تر است وگاهی بیماران حتی بایک تزریق پاسخ مثبت می‌دهند. ازمزیت‌های مهم این روش اینست که در صورت ایجاد اثرات مثبت دربیمار اثرات آن دائمیست و اثر آن تنها تسکینی نیست. در واقع در روش پی آر پی سلول‌‌های فعالی  را که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند را از خون جدا کرده و با غلظت بالا و درعین‌حال کنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند. تاثیر درمانی پی آر پی زانو؛  بعد از گذشت حدود سه تا چهار روز بعد تزریق، شروع می‌شود ولی حداکثر اثر آن حدود سه تا چهار هفته بعد تزریق است. حداقل سه تزریق زانو و هر کدام با فاصله‌‌ی زمانی سه تا چهار هفته، می‌تواند به درمان مناسب آرتروز زانو کمک قابل توجهی کند.

موارد ممنوعیت استفاده از پی آر پی

• عفونت فعال در محل تزریق
  • اختلالات پلاکت و انعقادی
  • اختلالات ایمنی خصوصاً کانسر
  • کم‌خونی شدید
  • زنان باردار

مراقبت‌های قبل و بعد از انجام پی آر پی:

یک هفته پیش از انجامPRP و دو هفته بعدازانجام پی آر پی؛ بیمار باید داروهای ضدفعالیت پلاکت (نظیر: آسپرین) را قطع کند. در صورت مصرف کورتون خوراکی، انجام پی آر پی باید تا دو هفته و همچنین در صورت تزریق کورتون داخل مفصلی، انجام پی آر پی باید تا چهار هفته به تعویق بیافتد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یعنی مسکن هایی نظیر بروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و داروهای مشابه باید 48 تا 72 ساعت قبل از تزریق قطع شود.

مصرف استامینوفن و پمادهای ضد درد قبل و بعد از تزریق منعی ندارد. باید توجه داشت که؛ همزمانی برنامه توان ‌بخشی یک هفته بعد درمان جز اساسی درمان است و هم در جواب حداکثری پی آر پی تأثیر  بسزایی دارد که منجر به حداکثری جواب درمان می‌شود.

بهره گرفتن از روش پی آر پی برای درمان بیماری هایی نظیر:

• آرتروز درجه 1 تا 3
  • منیسک زانو در پارگی درجه 2 و 3
  • پارگی رباط صلیبی زانو نظیر A.C.L به‌ صورت ناکامل
  • زانودرد جوانان یا کندرومالاسی با تزریق  پی آر پی در زانو
  • تاندونیت‌های شانه و دردهای مزمن آن
  • آرنج تنیس بازان مقاوم به درمان
  • درمان خار پاشنه

خطرات احتمالی PRP

به ندرت می‌توان برای پی آر پی زانو؛ عوارض جانبی در نظر گرفت. اما بنا بر محیط و مهارت و تخصص پزشک، احتمال بروز عفونت در اثر تزریق وجود دارد. عوارض جانبی دیگری که برای PRP می‌توان در نظر گرفت؛ احتمال بروز التهاب و افزایش درد در محل تزریق است.

کلینیک اکسیر مرکزی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی در تهران

با ارایه کیت های خارجی با غلظت پلاکت بالا و خطر کم عفونت روزانه آماده انجام خدمات پی آر پی به بیماران در محیطی مدرن و VIP می‌باشد.