بیماری‌های قلبی و عروقی عناوینی آشنا در میان مردم می‌باشند و ممکن است که شما نیز در خانواده و یا اطرافیان خود با مبتلایان به این بیماری‌ها سر و کار داشته باشید. بیماری‌های قلبی شامل طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها با علائم بالینی مختلف می‌باشند که قسمت قابل توجّهی از جامعه را به خود درگیر کرده‌اند و این مسئله اهمیّت تشخیص و کنترل صحیح این بیماری‌ها را بیش از پیش نمایان می‌سازد. در ادامه قصد داریم تا ضمن معرّفی این بیماری‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، اطّلاعاتی را در رابطه با روش‌های صحیح کنترل و درمان آن‌ها به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را بیشتر با بیماری های قلبی و عروقی آشنا سازیم.

بیماری‌های قلبی و عروقی جزو شایع‌ترین بیماری‌ها در جوامع بشری پیشرفته محسوب می‌شوند

بیماری های قلبی و عروقی چیست

بیماری قلبی چیست؟

بیماری‌ های قلبی و عروقی شامل طیف گسترده‌ای از علائم و بیماری‌ها هستند که می‌توانند با علّت‌های مختلفی موجب بروز مشکل و وارد شدن آسیب به بافت قلب شما شوند و سلامی شما را با خطراتی جدّی مواجه نمایند. این بیماری‌ها به دلیل وجود شرایطی همچون: تصلّب شراین، فشار خون بالا، وجود مشکلات مادرزادی و یا اکتسابی در جریان‌های الکتریکی قلب و چربی خون ایجاد می‌شوند و عدم کنترل و درمان آن‌ها سلامتی مبتلایان را با خطراتی جدّی مواجه می‌نماید.

این بیماری‌ها با ایجاد مشکلاتی همچون مسدود شدن عروق قلب و یا نامنظّم شدن ضربان آن موجب افزایش ریسک وارد شدن آسیب مستقیم به ساختار و یا عروق قلب می‌شوند و می‌توان با استفاده از راهکار‌های علمی و عملی از تشدید آن‌ها جلوگیری کرد. با این حال، بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شوند و این مسئله نشان دهنده‌ی میزان گسترش و پیشرفت سریع این بیماری‌ها در جوامع بشری می‌باشد.

انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی:

بیماری‌های قلبی ارثی یا مادرزادی:

این بیماری‌ها به دسته‌ای از بیماری‌های قلبی و عروقی اطلاق می‌شود که از زمان تولّد موجب بوجود آمدن مشکلات متعدّی برای مبتلایان می‌گردند. از جمله مهم‌ترین انواع این دسته از بیماری‌های قلبی می‌توان به مواردی همچون: وجود نقص در دیواره‌ی بین بطن‌ها و نقص مادرزادی در دهلیز‌های قلبی اشاره کرد و این بیماری‌ها نیازمند کنترل و مداخله‌ی سریع هستند

آریتمی‌های قلبی:

همان‌گونه که از نام این نوع از بیماری‌های قلبی و عروقی مشخّص است، این مشکلات با وجود اختلال در تپش و ضربان قلب همراه هستند و دلیل اصلی این پدیده وجود اختلالات مختلف در مسیر جریان‌های الکتریکی قلب است. از جمله مهم‌ترین مثال‌های این بیماری‌ها می‌توان به مواردی همچون: تاکی ‌کاردی (افزایش ضربان قلب) و برادی کاردی (کاهش ضربان قلب) اشاره کرد.

بیماری‌های کاردیومیوپاتی‌:

این  بیماری‌های قلبی و عروقی با درگیر کردن ماهیچه‌های قلبی موجب کاهش پمپاژ خون به بافت‌های بدن می‌شوند و مشکلات متعدّدی را برای مبتلایان ایجاد می‌کنند.

تصلّب شراین یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد

چگونه از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنیم؟

بیماری‌های قلبی و عروقی در سال‌های اخیر با شیوع بیشتری همراه بوده‌اند و علّت این مسئله تغییر سبک زندگی مردم می‌باشد. این بیماری‌ها رابطه‌ی مستقیمی را با تغذیه، میزان تحرّک و عادات مختلف دارند و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ثابت کرده‌اند که با کنترل و محدود کردن این عوامل می‌توان بیماری قلبی را نیز محدود و درمان کرد. از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری‌های قلبی می‌توان به مواردی همچون: مصرف بیش از حدّ غذاهای چرب و فست فود‌ها، کم تحرّکی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فشار خون بالا و … اشاره کرد.

این عوامل با تاثیر مستقیم بر قلب موجب پدیدار شدن بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند و تاثیر این عوامل معمولاً در طولانی مدّت نمایان می‌گردد. بنابراین، در صورتی که این عوامل در شما وجود دارند بهتر است که با تغییر سبک زندگی خود گام‌های مثبتی را در مبارزه با بیماری قلبی بردارید و سلامتی خود را ارتقاء دهید. با این حال، در برخی از موارد نیز مبتلایان دارای استعداد‌های مادرزادی در این زمینه هستند و تحقیقات صورت گرفته در این رابطه ثابت کرده‌اند که وراثت یکی از عوامل بسیار موثّر در ایجاد شدن بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد.

علائم بیماری‌های قلبی را جدّی بگیرید!

علائم و نشانه‌های بیماری های‌ قلبی و عروقی

علائم و نشانه‌های بیماری‌ های قلبی و عروقی :

بیماری‌های قلبی و عروقی با علائم و نشانه‌های مختلفی نمایان می‌شوند و این مسئله تشخیص صحیح این بیماری‌ها را با چالش‌هایی همراه کرده است. علائم مختلفی همچون: درد مزمن و یا ناگهانی قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوّع، خستگی مزمن، ضعف شدید، غش کردن، احساس سردی در نوک انگشتان و پاها، احساس درد در گردن و فک پایینی، تپش قلب، تعرّق زیاد و ایجاد شدن درد در ناحیه سینه در هنگام ورزش کردن جزو شایع‌ترین علائم بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شوند ولی این موارد می‌‌توانند در سایر بیماری‌ها نیز بروز نمایند و نمی‌توان تنها با مشاهده‌ی این علائم بالینی به وجود این بیماری‌ها پی برد و لازم است تا از آزمایشات بالینی مختلف و تکنیک‌های پزشکی برای تشخیص بهتر این بیماری‌ها استفاده کرد.

عوارض انواع بیماری های قلبی و عروقی :

بیماری‌های قلبی و عروقی با عوارض نسبتاً شدیدی همراه هستند و این عوارض می‌توانند زندگی عادّی مبتلایان را دچار اختلال نمایند و مشکلات بسیاری را ایجاد کنند. مشکلات و بیماری‌های قلبی در نهایت می‌توانند زمینه را برای بروز سکته‌های قلبی و مرگ مبتلایان فراهم نمایند ولی این موارد تنها عوارض جانبی بیماری‌های قلبی محسوب نمی‌شوند.

عوارض مختلفی همچون: اختلال در راه رفتن و فلج شدن اندام‌های بدن و فراهم شدن زمینه‌های لازم برای بروز سکته‌های مغزی جزو شایع‌ترین عوارض این بیماری محسوب می‌شوند و می‌توانند مسیر زندگی مبتلایان را تغییر دهند. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی سریعاً برای کنترل و درمان آن‌ها اقدام نمایید تا از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کنید.

بیماری‌های زمینه‌ای مختلف همچون دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند

شایع‌ترین بیماری های قلبی و عروقی :

میزان شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در جوامع مختلف متفاوت می‌باشد ولی تعدادی از این بیماری‌ها از شیوع بیشتری در جوامع پیشرفته برخوردار هستند. تصلّب شراین در میان انواع بیماری‌های قلبی شایع‌ترین بیماری قلبی و عروقی محسوب می‌شود و زمینه را برای بروز سکته قلبی فراهم می‌کند. موارد دیگری همچون: آریتمی‌های قلبی و اختلالات قلبی مادرزادی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و این مورد نشان دهنده‌ی شیوع گسترده‌ی این بیماری‌ها می‌باشد. با این حال، تصلّب شراین همچنان از نظر میزان خطر در رتبه‌ی اوّل قرار دارد و بیشترین مراجعه‌ی بیماران به پزشکان را به خود اختصاص داده است ولی می‌توان این عارضه را با تغییر سبک زندگی و استفاده از مشاوره‌ی متخصصین قلب به راحتی کنترل و درمان کرد.

بنابراین، چنانچه شما نیز به تصلّب شراین و یا سایر بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، بهتر است که سریعاً با مراجعه‌ی به متخصصین قلب از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید و گام‌های مثبتی را در راستای سلامتی قلب و عروق خود بردارید.

چه زمانی برای بیماری های قلبی و عروقی به پزشک مراجعه کنیم؟

سلامت قلب از اهمیّت بسیار بالایی در میزان سلامتی شما برخوردار است و بهتر است که شما چکاپ‌های قلبی خود را به صورت دوره‌ای انجام دهید و منتظر بروز علائم بیماری‌های قلبی و عروقی نباشید. این بیماری‌ها دارای علائم بسیار گسترده‌ای هستند و در موارد بسیاری مشاهده شده است که بدون بروز علائم خاصّی موجب بروز سکته‌ی قلبی و مرگ بیماران شده‌اند. بنابراین، بهتر است که انجام منظّم چکاپ‌های قلبی خود را از اواخر دوران جوانی و اوایل میان‌سالی به صورت منظّم شروع نمایید تا ضمن افزایش سلامت قلب خود، از بروز سکته‌های قلبی ناگهانی نیز جلوگیری کنید.

انجام چکاپ‌های دوره‌ای بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌باشد

نحوه تشخیص بیماری های قلبی و عروقی :

امروزه به دلیل پیشرفت سریع علم پزشکی روش‌های مختلفی برای تشخیص سریع بیماری‌های قلبی و عروقی بوجود آمده‌اند و این روش‌ها موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های بیماران شده‌اند. متخصصین قلب معمولاً پس از مشاهده‌ی علائم بالینی مرتبط با بیماری قلبی از روش‌های مختلفی همچون: تست‌های آزمایشگاهی، تست ورزش، اکو قلبی و عکسبرداری برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که تشخیص بیماری‌های قلبی به دلیل ماهیت بسیار پیچیده‌ی این بیماری‌ها آسان نیست و در بسیاری از مواقع متخصصین قلب از چندین روش مختلف برای تشخیص بهتر بیماری‌های قلبی و نوع آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که در این زمینه به پزشک قلب خود اعتماد داشته باشید و تمامی تست‌ها را برای تشخیص بهتر بیماری خود انجام دهید.

میزان مهارت و تجربه‌ی پزشکان تاثیر بسیار فراوانی را بر روی بازده روش‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گذارد

درمان بیماری های قلبی و عروقی در کلینیک اکسیر

چرا باید از خدمات کلینیک قلب و دیابت اکسیر برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده نماییم؟

کلینیک قلب و دیابت اکسیر یکی از بهترین کلینیک‌های قلب و دیابت کشور محسوب می‌شود و این عنوان را مدیون ویژگی‌های بارز خود می‌باشد. این کلینیک تخصصی با کمک متخصصین توانمند خود موفّق شده است تا بهترین و کامل‌ترین پکیج کنترل و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی را فراهم نماید و در اختیار بیماران و نیازمندان قرار دهد و این ویژگی یکی از دلایل اصلی موفّقیت و محبوبیّت این کلینیک در میان مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد.

کلینیک قلب و دیابت اکسیر با بکار‌گیری دانش و تخصص خود در زمینه‌ی تشخیص و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی موفّق شده است تا در این زمینه اقدامات مثبتی را انجام دهد و به همین دلیل است که این مرکز پزشکی به عنوان بهترین کلینیک قلب و دیابت شناخته می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از ویژگی‌های این کلینیک تخصصی بیشتر آشنا شوید.

کلینیک قلب و دیابت اکسیر یکی از مجهّز‌ترین و پیشرفته‌ترین کلینیک‌های کشور محسوب می‌شود!

استفاده از جدید‌ترین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا برای تشخیص، کنترل و درمان بیماری ‌های قلبی و عروقی :

به جرات می‌توان ادّعا کرد که کلینیک قلب و دیابت اکسیر به جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا مجهّز است و از این نظر یکی از بهترین کلینیک‌های کشور برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. استفاده از چنین دستگاه‌های پیشرفته‌ای در این مرکز موجب شده است تا فرایند‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی با سرعت خارق‌العادّه‌ای صورت گیرند و این ویژگی یکی از اصلی‌ترین دلایل موفّقیت این مرکز پزشکی محسوب می‌شود.

بهره‌گیری از بهترین متخصص برای درمان بیماری های قلبی و عروقی در کلینیک قلب و دیابت اکسیر:

میزان تجربه و مهارت پزشکان همواره یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد و عدم دسترسی به خدمات پزشکان مجرّب می‌تواند فرایند تشخیص و درمان بیماری‌های شما را مشکل‌تر نماید. کلینیک قلب و دیابت اکسیر توانسته است تا در طول‌ فعّالیت خود در این عرصه بهترین و شناخته شده‌ترین متخصصین کشور را در مجموعه‌ی خود گرد هم آورد و این مورد موجب شده است تا خدمات این مرکز تخصصی از نظر کیفیّت تفاوت‌های فاحشی را با سایر مراکز فعّال در این زمینه داشته باشند و این کلینیک تخصصی به بهترین انتخاب برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی تبدیل شود.

خدمات

اکوکاردیوگرافی