رژیم غذایی در بیماران قلبی

گرچه شما ممکن است بدانید که خوردن غذاهای خاص می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. اما اغلب سخت است که عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. این که شما سال‌ها به خوردن غذاهای ناسالم عادت کرده و بخواهید به یکباره عادات غذایی خود را تغییر دهید دشوار خواهد بود، در اینجا هشت توصیه سالم برای رژیم غذایی بیمار قلبی گفته شده است. هنگامی که شما بدانید که کدام غذاها بیشتر مفید بوده و چه غذاهایی را باید محدود کنید، شما در مسیر رژیم غذایی قلب قرار خواهید گرفت.

 

به مقدار کالری خود توجه کنید

مقداری که غذا می‌خورید همان چیزی است که وزن شما خواهد بود. بیش از حد بشقاب خود را پر نکنید، مصرف غذا تا زمانی که شما احساس پری می‌کنید منجر به خوردن کالری بیشتر از حد می‌شود

از یک بشقاب کوچک یا کاسه برای کنترل کالری خود استفاده کنید. خوردن مقدار بیشتر از غذاهای کم کالری، غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات و مقادیر کمتری از مواد غذایی با کالری بالا و سدیم مانند غذاهای تصفیه شده، فرآوری شده یا فست فود را رعایت کنید. این استراتژی می‌تواند سلامت رژیم غذایی و قلب شما را شکل دهد.

تعداد وعده‌هایی که می‌خورید را دنبال کنید. تعداد توصیه شده در هر گروه غذایی ممکن است بسته به رژیم خاص یا دستورالعمل‌هایی که دنبال می‌کنید متفاوت باشد. اندازه معمول یک مقدار مشخصی از غذا است که توسط اندازه‌گیری‌های رایج مانند فنجان، اونس یا قطعه تعریف می‌شود.

 

همچنین بخوانید:بیماری های قلبی در مردان 

 

رژیم غذایی بیمار قلبی

خوردن سبزیجات و میوه بیشتر

سبزیجات و میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند سبزیجات و میوه‌ها نیز کم کالری و غنی از فیبر رژیمی هستند سبزیجات و میوه‌ها، مثل سایر گیاهان یا غذاهای گیاهی، دارای موادی هستند که می‌توانند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر می‌تواند به کاهش مصرف غذاهای کالری سنگین مانند گوشت، پنیر و تنقلات کمک کند.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی شما آسان است. سبزیجات را و میوه را در یک کاسه در آشپزخانه نگه دارید تا به یاد داشته باشید آن را بخورید. دستورالعمل‌هایی را انتخاب کنید که سبزیجات یا میوه‌ها را به عنوان مواد اصلی غذا مانند سبزیجات سرخ کرده یا میوه تازه مخلوط شده با سالاد انتخاب کنید.

 

انتخاب دانه‌های کامل

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی استفاده از دانه‌های کامل می‌باشد که منبع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند و نقش مهمی در تنظیم فشار خون و سلامت قلب دارند. شما می‌توانید میزان غلات کامل را در یک رژیم غذایی قلب افزایش دهید با جایگزینی ساده برای محصولات دانه‌ای تصفیه شده داشته باشید.

 

محدود کردن چربی‌های ناسالم در رژیم غذایی بیمار قلبی

محدود کردن میزان چربی اشباع شده و ترانسفورماتور یک قدم مهم برای کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر است سطح کلسترول خون بالا می‌تواند منجر به ایجاد پلاک‌ها در شریان‌ها شود که به نام آترواسکلروز نامیده می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

شما می‌توانید مقدار چربی اشباع را در رژیم غذایی خود با کم کردن چربی گوشت یا انتخاب گوشت کم چربی با کمتر از 10 درصد چربی کاهش دهید. شما همچنین می‌توانید کره، مارگارین را انتخاب کنید.

 

همچنین بخوانید:ارائه رژیم تغذیه تخصصی برای بیماران قلبی

 

شما همچنین می‌توانید جایگزین‌های کم چربی را برای رژیم غذایی قلب سالم استفاده کنید. به عنوان مثال، سیب زمینی پخته شده خود را با سس کم سدیم یا ماست کم چرب به جای کره انتخاب کنید یا از یا قند میوه فروکتوز به جای مارگارین استفاده کنید.

همچنین باید برچسب‌های غذایی برخی کوکی‌ها، کیک‌ها، مواد غذایی یخ زده، کراکرها و چیپس‌ها را بررسی کنید بعضی از این‌ها حتی با برچسب “کاهش چربی” ممکن است با روغن‌های حاوی چربی‌های ترانس ساخته شوند.

 

انتخاب چربی

هنگامی که از چربی استفاده می‌‎کنید، چربی‌های غیرمستقیم مانند روغن زیتون و روغن کلزا را انتخاب کنید. چربی‌های غیر اشباع، موجود در برخی ماهی‌ها، آووکادو، آجیل و دانه‌ها نیز انتخاب خوبی برای یک رژیم غذایی سالم هستند. هنگام استفاده از چربی‌های اشباع شده، چربی‌های غیر اشباع شده می‌توانند کلسترول خون شما را کاهش دهند. اما اعتدال ضروری است. همه انواع چربی دارای کالری زیاد است.

 

یک راه آسان برای اضافه کردن چربی سالم (و فیبر) به رژیم غذایی شما، دانه کتان است. دانه‌های کتان دانه‌های قهوه‌ای کوچک هستند که دارای فیبر زیاد و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که دانه‌های کتان می‌توانند در برخی افراد باعث کاهش کلسترول شوند، اما تحقیقات بیشتری لازم است. شما می‌توانید دانه‌ها را در دستگاه آسیاب قهوه ریخته و با یک قاشق چایخوری آنها را به ماست، سیب‌زمینی یا غلات اضافه کنید.

 

 

برای رژیم غذایی بیمار قلبی منابع پروتئین کم چربی را انتخاب کنید

گوشت کم چربی، مرغ و ماهی، محصولات لبنی کم چرب و تخم مرغ بعضی از بهترین منابع پروتئین شما هستند. اما مراقب باشید گزینه‌های چربی پایین‌تر را انتخاب کنید، مانند شیر کم چرب به جای شیر پر چرب و سینه‌های مرغ بدون پوست، به جای پیت مرغ سرخ شده.

ماهی یکی دیگر از جایگزین مناسب برای گوشت با چربی است. و انواع خاصی از ماهی‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند چربی‌های خون را به عنوان تری گلیسیرید کاهش دهند. بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌های آب سرد مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و شاه ماهی یافت می شود. منابع دیگر عبارتند از کتان، گردو، سویا و روغن کلزا.

حبوبات- لوبیا، نخود فرنگی و عدس- همچنین منبع خوبی از پروتئین هستند و حاوی چربی کم و بدون کلسترول هستند و آنها را جایگزین مناسب برای گوشت می‌کند. پروتئین گیاهی را با پروتئین حیوانی جایگزین کنید به عنوان مثال یک برگر سویا مصرف چربی و کلسترول را کاهش می‌دهد و فیبر مصرفی شما را افزایش می‌دهد. به همین سبب این مورد هم از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی بیمار قلبی

سدیم را در غذا خود کاهش دهید

خوردن مقدار زیادی سدیم می‌تواند به فشار خون بالا که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد، کمک کند. کاهش سدیم بخش مهمی از رژیم غذایی قلب است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که:

بزرگسالان سالم بیش از 2300 میلی‌گرم (میلی‌گرم) سدیم در روز مصرف نکنند (حدود یک قاشق چای خوری نمک)

اکثر بزرگسالان به طور مطلوب بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز ندارند

بسیاری از نمکی که شما می‌خورید از غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده مانند سوپ، غذاهای کنسرو و منجمد می‌آید خوردن غذاهای تازه و پخت سوپ در خانه می‌تواند میزان نمک شما را کاهش دهد.

راه دیگری برای کاهش میزان نمک شما که می‌خورید این است که غذاهای آماده را با دقت انتخاب کنید بسیاری از انواع ادویه‌ها در نسخه‌های کاهش یافته سدیم موجود هستند و جایگزین‌های نمک می‌توانند عطر و طعم ش سدیم را به غذا اضافه کنند.

 

ایجاد منوهای روزانه

شما می‌دانید چه غذاهایی در رژیم غذایی بیمار قلبی و رژیم غذایی شما وجود دارد و کدامیک از اینها محدود است. حالا وقت آن است که برنامه هایتان را به کار ببرید تا از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کنید.

منوهای روزانه را با استفاده از شش استراتژی ذکر شده در بالا ایجاد کنید. هنگام انتخاب غذا برای هر وعده غذایی و میان وعده، بر سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل تأکید کنید. منابع پروتئینی کم چربی و چربی‌های سالم را انتخاب کنید و غذاهای شور را محدود کنید. تنوع را به گزینه‌های منو اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر برای ناهار ماهی سالمون خورده‌اید برای شب برگر لوبیا را امتحان کنید. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را دریافت خواهید کرد. تنوع غذایی اشتیاق شما را به رژیم غذایی سالم بیشتر می‌کند.

 

برای جلوگیری از ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی مقاله زیر را نیز مطالعه نمائید.

 

همچنین بخوانید:پیشگیری از سکته و بیماری های قلبی

 

منابع :

https://www.healthline.com/nutrition/a-heart-healthy-diet-food-lists-diet-tips-and-more#basics

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید